internetový armádní magazín

Zetor Engineering představil svůj vývoj na IDET 2017

02.06.2017 23:30

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na mezinárodním veletrhu IDET 2017 svůj koncept platforem vysoce mobilních pásových a kolových vozidel. Pásové vozidlo s označení Wolfdog a kolové vozidlo 8x8 mají sloužit jako mobilní základny pro různé druhy vojenských nadstaveb. Návštěvníkům firma rovněž ukázala prototyp speciálního čtyřkolového vozidla s označením FOX.

                                stánek společnosti Zetor Engineering na výstavě IDET 2017

                                                  (foto: Zetor Engineering / tisk. zpr.)   

 

Společnost se v oblasti vojenského průmyslu soustředí na vývoj platforem vysoce mobilních pásových a kolových terénních vozidel splňujících současné i budoucí požadavky armád. "Předpokladem pro dosažení úspěchu v této oblasti jsou dlouholeté zkušenosti v segmentu těžké off-road techniky," uvedla jednatelka společnosti Zetor Engineering Isabela Vršková.

V rámci stánku společnosti Zetor Engineering na IDET 2017 byl k vidění model vnitřního uspořádání aktuálně vyvíjeného pásového vojenského vozidla – platformy pro různé druhy nadstaveb – s pracovním názvem Wolfdog.

                                                  Wolfdog - model vnitřního uspořádání

                                                   (foto: Zetor Engineering / tisk. zpr.)

 

Jeho koncept v současné době počítá hned s několika modifikacemi: od stroje určeného pro přepravu až osmi vojáků na bojiště (OT) přes velitelské, ženijní a zdravotnické vozidlo až po variantu vybavenou bojovou věží (bojové vozidlo pěchoty). Výsledná podoba vozidla se samozřejmě bude odvíjet od konkrétních požadavků případného zákazníka. Demonstrátor vozidla firma plánuje postavit v druhé polovině roku 2018.

"Projekt cílí na trhy, kde probíhá či bude probíhat výměna BVP za vozidla, jež odpovídají moderním armádním požadavkům. V silně konkurenčním prostředí armádních zakázek nabídneme řešení určené nejen pro přezbrojení armád zemí, které stále disponují vozidly vyvinutými před 20 až 25 lety. Náš koncept má potenciál dalšího rozvoje v následujících minimálně třiceti letech," přiblížila Isabela Vršková.

                                                  model vozidla Wolfdog ve verzi BVP

                                                  (foto: Zetor Engineering / tisk. zpr.)

 

                                               koncept vozidla Wolfdog ve verzi OT

                                                  (foto: Zetor Engineering / FU)

 

Spolu s modelem pásového obrněnce společnost na veletrhu představila koncept druhého vozidla, na němž aktuálně pracuje. Konkrétně jde o vysoce mobilní kolové vozidlo 8x8 s velkým vnitřním prostorem pro posádku čítající 3+8 osob a s volitelnou úrovní výzbroje. Ta zahrnuje zbraňové systémy od 12,7mm RCWS (dálkově ovládaná zbraňová stanice), až po 30–40mm RC (kanónové) věže.

                                        koncept kolového vozidla 8x8 - verze OT a KBVP

                                                    (foto: Zetor Engineering / FU)

 

Návštěvníci veletrhu mohli rovněž spatřit prototyp čtyřkolového bojového vozidla FOX. Lehké taktické vozidlo vyniká vysokou terénní průchodností a je určené pro potřeby speciálních sil, respektive sil rychlého nasazení. "Vozidlo přepravuje čtyřčlennou posádku a vybavení včetně výzbroje. Je projektované s důrazem na vysokou míru modularity konstrukce a dovoluje kombinovat výzbroj a výstroj podle konkrétních podmínek nasazení," sdělila jednatelka Zetor Engineering Isabela Vršková.

                                                               prototyp vozidla Fox

                                                    (foto: Zetor Engineering / tisk. zpr.)

 

Základem vozidla FOX je podvozek z továren Mercedes s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Vozidlo je vybavené držáky osobních zbraní posádky, mechanickou střeleckou věží na střeše nadstavby a kloubovými rameny s lafetami pro čtyři kulomety. Konstrukce střelecké věže umožňuje montáž těžkého kulometu ráže 12,7 mm a odpalovacího zařízení PTŘS (protitanková řízená střela). Vozidlo je aktuálně ve fázi prototypu, jeho uvedení na trh závisí na vypsání případných tendrů. Militarybox, Zetor Engineering, s.r.o., tisková zpráva

 

Diskusní téma: Zetor Engineering představil svůj vývoj na IDET 2017

Datum: 04.06.2017

Vložil: Arten

Titulek: Zetor

Dával som to na Palbu, dám to aj sem:

- Podľa info z IDETu je "Project 8x8" vyvinutý írskou f. Timoney "na kľúč" - malo by ísť o derivát singapúrskeho Terrexu, ktorý robili oni.
HTC holding asi bude hľadať na Slovensku výrobného partnera a pokúsi sa vstúpiť do nákupu BV 8x8 ktorý ohlásili OS SR.

- Wolfdog je originál slovenský vývoj, silne inšpirovaný Pumou. Ráta sa samozrejme so "skladačkou komponentov" (motor napr. má byť presne ten istý od MTU, čo je v Pume a pod.), ale samotný skelet/dizajn platformy má byť originál odlišný od existujúcich vozidiel (a lepší - dvojitá podlaha, dvojitý strop, veľké priestory na bokoch pre príslušenstvo etc...). Technologický demonštrátor by mal byť hotový do roka a pol.

No, uvidíme...

Datum: 04.06.2017

Vložil: M. Kucharsky

Titulek: Wolfdog

Já věřím tomu, Zetor Engineering je s vývojem Wolfdogu i 8x8 dál než zatím řekl. Věřím tomu, že již vpodstatě mají připravená kompletní řešení celých soustav. Není to řešení jejich, ale někoho jiného, kterého v celé záležitosti pouze zastupují.

Datum: 04.06.2017

Vložil: vombat

Titulek: Terénní auto

Tohle by v Zetoru zvládnout mohli. Jaké by asi měli šance u nás či v zahraničí?...

https://www.zetorengineering.com/project-fox

https://docs.wixstatic.com/ugd/242a39_2ae4836de21f471299ae8d92bd099c30.pdf

Datum: 03.06.2017

Vložil: MP

Titulek: Zetor

Je všeobecně velmi zajímavé, že se Zetor pustil, i když jde v podstatě zatím pouze o designové cvičení, do vývoje pásového vozidla těžkého kalibru. Již před velkou řadou let jsem měl možnost vážně přemýšlet nad tím, proč by se firma zvládající výrobu traktorů nemohla velmi úspěšně zabývat vývojem a výrobou něčeho podobného jako tenkrát teprve začínající HMMWV, ale lepší, i pro naši armádu. Tehdy to však nebylo dost trendy a takové myšlenky byly považovány za bláznovství.

Datum: 04.06.2017

Vložil: oleg

Titulek: Re: Zetor

Zetor zvládá výrobu traktorů, ale pouze nižší třídy, ekvivalentně v automobilovém průmyslu vyrábí Fábii, Rapida a tu nejjednodušší a nejzákladnější Oktávii. V jeho sortimentu stále chybí ekvivalent "moderní Oktávie", Superbu natož Kodiaqa, to jen pro představu. Rozsah výroby traktorů Zetor je v současnosti pouze v oblasti 60-160 koňských sil, čímž pokryje jen část trhu a potřeb, vlastně stále dohání konkurenci. Firma se snaží uvést do výroby a na trh časem další modelovou řadu, ale je to pro ni technologicky a finančně náročné s neustálými odklady. Dokonce je pro Zetor vývojově nákladné vyvinout vlastní šestiválec splňující emisní normy, což se dá dnes pokládat za základ vlastního know-how a to o výkonu pouhých nějakých 160 koní. A nyní chce vyrábět vlastní BVP, to zní pro lidi zabývající se technikou nejen v zemědělství jako špatný vtip. Jako designové cvičení je to pěkné, ale Zetor zde může poskytnout pouze značku- jméno a celé se to dá označit za bláznovství. Ne, že bych Zetoru nepřál úspěch, ale měl by zabrat v kategorii, kde se to od něj- již očekává řadu let.

Datum: 04.06.2017

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: Re: Zetor

Tak ono asi nejde o to, že Zetor nemá kompletní portfolio traktorů, a že má problémy ho doplnit (ono vůbec zůstává otázkou zda v některých kategoriích vůbec chce zápatit s konkurencí?), ale o to, že ty traktory dělat umí, a odtud již není tak daleko k umění dělat i dobrá auta do terénu (auta s vysokou průchodností).
Zetor k Wolfdogu určitě neplánuje vývoj motoru, speciálního pancéřování nebo SŘP, ale chce být pouze jakýmsi integrátorem, který vymyslí jak má být celek poskládán z komponentů, který vyrábí a nabízí někdo jiný. Pro Zetor by z toho koukala určitě jenom nějaká přidružená výroba a to hlavní by byla opravdu jen ta značka na přídi vozidla.

Datum: 04.06.2017

Vložil: oleg

Titulek: Re: Re: Re: Zetor

Jistě, ale bylo potřeba ujasnit, že Zetor něco takového jako BVP není schopen vyrobit a pravděpodobně ani zatím smontovat. V sortimentu zemědělské techniky by konkurovat zcela jistě chtěl, vždyť jde přeci o peníze, zákazníky, zisk, o rozvoj firmy(výroby) nebo stagnaci, protože z oné nižší třídy Zetor začíná pomalu vytlačovat zase jiná lacinější konkurence, a krom malých a soukromých podniků je poptávka především po větších a silnějších strojích, kde Zetor nemá zrovna silnou pozici a ani technickou základnu. V Zetoru uměli dělat dobré traktory to je pravda, ale traktor a terénní auto je docela velký rozdíl. Již jednoduší to má Tatra, může použít podvozek, nápravy, motor, převodovku, ale Zetor to samé udělat nemůže ani náhodu. Viz. traktorová převodovka je něco úplně jiného, to vám ani virtuálně do žádného auta pasovat nebude, alespoň ne dobrého :D . Pokud by Tatra chtěla zapracovat na nějakém novém OT, tak je to zcela reálné, na klasickém (tatrováckém) podvozku 8x8 postaví pancéřovanou "boudu" s vybavením dle přání zákazníka a svými vlastnosti a průchodností v terénu trumfne i Pandura. A to nejen virtuálně, ale případně i reálně. Je mi zcela jasné, že k Wolfdogu neplánuje nic vyvíjet, jen případně lacině překupovat komponenty nejspíše za nejnižší ceny z Turecka apod. Takže tedy proč raději Zetor neinvestuje potřebné prostředky tam kde je to třeba ve vlastním vývoji na kterém můžou stavět, věnovat se tomu co je budoucnost ve vlastním odvětví a hlavně si ohlídat kvalitu svých výrobků, než se pouštět do takovýchto s prominutím, až nesmyslných projektů, protože je spousta jiných firem ne jen ve světě, které dělají přesně toto, mají již několikaletou praxi, osvědčené komponenty a své dobré jméno. Nejsem si jist, zda je do dobrý eventuální vedlejší příjem, spíš pro Zetor vaření z vody či nějaká přikrývka. Jinak jako zajímavost je to interesantní a případně ona značka na přídi bojového vozidla by dokázala vykouzlit na tváři i úsměv, i když Zetor vznik kdysi vlastně ze zbrojovky, která přešla na civilní výrobu někdy roku 1946.

Datum: 03.06.2017

Vložil: Alex

Titulek: Zetor Wolfdog

Logicky vzato sázka Zetoru na Wolfdog je zcela OK. Kromě Pumy jsou všechna ostatní nabízená BVP pouze modernizace a předělávky starých vozidel, která si v určitém směru mohou podat ruku s BVP-2. Jen Puma je trošku jiná liga, její konstrukce a propracování je někde jinde a může zajistit perspektivu na dalších 30 let. Tomu by se mohl postavit jen zcela nový Wolfdog. Logika zde však neplatí, výběr bude probíhat tady a teď a krátkozrakost je neomezená, stejně jako kapacita kapes těch co budou o výběru rozhodovat.

Datum: 03.06.2017

Vložil: Jirka4form

Titulek: Zetor

Zetor Engineering má smělé plány a přál bych mu aby mu vyšly. Jak to v reálu však bývá, výjde pouze zlomek. Myslím si, že s vozidlem Wolfdog měl Zetor přijít minimálně o rok (spíše však o dva) dříve, aby dnes již existovat jezdící prototyp. "Papírový drak", byť vypadající dost obře a slibující dobré výkony a vlastnosti, nebude moci AČR porovnávat s existujícími vozidly konkurence - ASCOD, CV90, Puma. Výběr by se musel kvůli Zetoru opět o něco posunout, a to se s velkou pravděpodobností nestane, protože teď jsou vhodné podmínky (rozehraná roztrška s Ruskem), schválené plány výměny BVP-2, napočítané peníze atd.
Sázka na budoucí výběrové řízení na Slovensku je málo perspektivní a možnost prosazení se někde jinde ve světě bez "zaseknutí drápku" doma u domácích ozbrojených sil bude moc těžké.
S vozidlem 8x8 to bude taky dost náročné, konkurence je velká, AČR má Pandury, a i když stojí za hovno, tak je teď již nikdy nevymění, protože se do nich investovaly miliardy.

Datum: 03.06.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Zetor

...nenapsal bych to lepe:)

Vyhledávání