internetový armádní magazín

Vysokorychlostní Apache

17.05.2019 14:15

Americká armáda se připravuje na přechod na vysokorychlostní vrtulníky. Firma Boeing představila projekt vrtulníku AH-64 Apache s tlačnou vrtulí a většími křídly.

Nový vývoj byl nazván jako Advanced AH-64 Block 2 Compound. Jde o velmi hlubokou modernizaci modelu AH-64E. Změny by měly ovlivnit téměř všechny prvky vrtulníku a mělo by být dosaženo výrazně lepších letových vlastností.

                 předpokládaná podoba AH-64 Block 2 Compound / foto: Boeing / defence-blog / FU

 

Podle oficiálního popisu bude AH-64E Block 2 Compound schopen přenášet až 2,7 tuny užitečného zatížení, dosahovat maximální rychlosti 342 km/h (AH-64E - 279 km/h) a přeletové vzdálenosti 850 km. V Boeingu naznačují, že již provedli sérii testů na velkém modelu vrtulníku a sériová produkce strojů by mohla být zahájena v roce 2028. Militarybox, CC BY-SA

 

Diskusní téma: Vysokorychlostní Apache

Datum: 24.10.2019

Vložil:

Titulek: Cejen

Tak našel jsem o tom Čejenovi i v archivu zde na military boxu. Velmi pěkné ideologicky v žádném smeru nepokroucené čteni

Datum: 21.05.2019

Vložil: Mirra

Titulek: vysokorychlostní?

nebyly už někde i v Americe požadavky u vysokorychlostních 400km+??

Datum: 20.05.2019

Vložil: Feri

Titulek: heli

pred par rokmi nas ohuroval stealth vrtulnikom comanche, dnes sa zda, ze trendom pri bojovych vrtulnikoch bude vysoka rychlost.

Datum: 18.05.2019

Vložil: Omny

Titulek: a co na tom vypadá hodně dobře US trolle

posun z 270 km na 340 km ti připadá jako vysokorychlostní o))

Datum: 19.05.2019

Vložil: Markus

Titulek: Re: a co na tom vypadá hodně dobře US trolle

Ale ale, místní šašek se nám ozval. :-)

Datum: 20.05.2019

Vložil: Franta

Titulek: Re: a co na tom vypadá hodně dobře US trolle

Tak samozrejme nie je to až taká rýchlosť a adrenalín ako keď letí pilot Mi-28 s pokazenými okuliarmi nočného videnia 300-kilometrovou rýchlosťou. :-)

Datum: 20.05.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

se bavíme o opravdu vysokorychlostním vrtulníku, tak to má vypadat něco jako tohle:https://www.narodninoviny.cz/novy-rusky-vojensky-vrtulnik-poleti-rychlosti-az-700-km-h/

proto jsi ty ty Markus s tou US onanií už opravdu mimo, vy máte radost, ale nevíte z čeho....prostě US ovce

Datum: 20.05.2019

Vložil: Franta

Titulek: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Nie je nič krajšie ako byť proruským trollom. Ten sa dokáže radovať aj z neexistujúceho vrtuľníka. Hoci je len na PAPIERI, ale hlavne nech má vysokú maximálku. :-D

Datum: 22.05.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Rtak když je řeč o vysokorychlostním

vrtulníku, tak se předpokládá, že bude mít vysokou maximálku, nebo jak tomu rozumíš, že má mít stealth ? o)) Víš i prototyp na bázi MI24 letí přes 400 km/ho, takže když vy US klucí máte radost z 340, tak si to užijte, holt každý máme jiné představy pod pojmem vysoko rychlostní

Datum: 20.05.2019

Vložil: Markus

Titulek: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Tím papírovým projektem si mi opravdu vytřel zrak. Z toho nebudu spát. :-D

Datum: 22.05.2019

Vložil:

Titulek: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

budu parafrázovat - nemáš pravdu, předsedo. on nemá taky pravdu, předsedo. kouknul jsme na ty narodni noviny -Omny, maš z nějakeho duvodu rád Rusko, Rusy - jistěže je obdivuhodné leccos, co kupříkladu ve vojenské technice dokázali - to by bylo na dlouhou debatu - ale, pokud si teda neděláš bžundu a my ti to všechno oné i s navijákem - jak tomu můžeš uvěřit? Sám o sobě, ne proto, že to zpochybňuju já nebo US nadšenci nebo protiruská propaganda. Měl jsi fyziku a matiku na základce nebo na střední nebo na VŠ? Četl jsi něco o této problematice?
Tam nejde o samotný výkon stroje - dát na vrtulník výkonnější motor a letělo by rychleji. To by samozřejmě Rusové i Američané jednoduše udělali. Ale narážíme na fyzikální zákony - platí v USA i Rusku. Listy hlavního rotoru, na straně nabíhající ve směru letu, se v oblasti cca 300 km/h začnou na obvodu rotoru pohybovat rychleji než rychlost zvuku. A začnou rány, praskání, vibrace, které (možná zatím) nedokáže věda vyřešit. Možná někdy se to podaří, vyvinou se nějaké inovované průřezy a tvary listů ale věřím, že všechna možná špičková pracoviště světa na tom pracovaly-výpočty, simulace, ofukování v tunelech .... Takže jaká je cesta - přidat vrtuli tlačnou (nebo tažnou, nebo malý proudový motor, využít trochu tahu, který dávají spaliny hlavního motoru, správným umístěním a tvarem výfuků), ale pozor, kouzlo není v tom, že tyto urychlí výrazně dopředný pohyb, tím neodstraníme potíž s nadzvukovou rychlostí listů hlavního rotoru, ale v tom, že mu "odlehčí" - tj. umožní snížit otáčky, ovšem musí být provedena další věc - klasické pevné křídlo, které přebere část vztlaku. Tedy ne úplně klasické, je pro účel, který má splňovat, kratší než u běžného letadla. Takže můžeme zrychlovat do 700 nebo i třeba 1000 km/h?
Nemůžeme - celý vrtulník s hlavním rotorem má daleko větší čelní odpor než aerodynamicky čistší klasické letadlo, takže pokud klasická turbovrtulová letadla létají maximálně někde nad 500-600 km, proudová kolem 900 (a další už jsou nadzvuková, kde jsou tvary přesně vymodelované pro nadzvukový let), tak je jasné, že u takového vrtulníku to ... co? - možná není nerealizovatelné, ale tak složité, drahé, s obrovskou spotřebou paliva, dimenzování, že vhodné pro výzkum, ověřování technologií, pro běžnou službu neupotřebitelné.
Ted fantazíruji - při vysoké rychlosti by se hlavní rotor úplně zastavil, listy sklopily hydraulickým mechanismem rovnoběžně se směrem letu, a hřídel a rotorová hlava i s dozadu trčícími listy spustily dolu ke trupu, tak by se čelní odpor přiblížil klasickému letadlu - no dobrá, ale sám musíš vidět tu složitost až hraničíci s nesmyslností, celé zařízení by přidalo na hmotnosti atd atd. Areodynamický odpor je to, co omezuje, ne schopnosti ruských či amerických vědců. Ten neroste lineárně s rychlostí, ale podle složitých vzorců, které už si nepamatuji, závisí to i na tvaru tělesa, , ale s narůstáním rychlosti narůstá odpor stále strměji. Takže pro určitý tvar tělesa a druh pohonu do určité rychlosti v pohodě, ale pak odpor narůstá stále prudčeji, a prostě nedosáhneš vyšší než určité rychlosti. I kdybys měl hypoteticky možnost sebesilnějšího pohonu. Je to fyzikálně nemožné. Takže se bavíme o rychlostech abych nekecal 400 (500?) km/h) - to je opravdu v Rusku i USA považováno za vysokorychlostní vrtulník.
A i tak je to velmi složité - sesouladit otáčky hlavního rotoru, vyrovnávacího rotoru, tlačné vrtule, a je otázka, zda má význam věnovat úsilí, peníze, kapacitay, na vývoj a výrobu takového vrtulníku, jestli to strojí za to zvýšení rychlosti jaké by měl mít takový stroj úkoly. To řeší příslušní kompetentní vojenští a političtí činitelé a ať řeší, že jo.
Jinak Mi24 a pozdější jejich deriváty dosahovaly přes 300 km/h, západní jsou o něco pomalejší - do 300 takže Rusové tu oblast kolem těch hraničních rychlostí mají pořešenou v teoreticko-praktické rovině asi lépe.
Američani někdy v 60. či 70. (?) letech vyvíjeli takový vrtulník s tlačnou vrtulí - Cheyenne - a vypadalo to zprvu dobře - dvojmístný bitevník, tlačná vrtule, krátké pomocné křídlo - létalo několik prototypů, pak ale došlo k 1 nebo 2 tragickým haváriím, co jsem četl kdysi v L+K, matně vzpomínám, že při určitém režimu letu se stroj rozkmital a nedokázali to vyřešit - asi právě ta správná spolupráce všech rotorů nebo jiná příčina, no a politika a náklady a konkurence a dohady o významu - program byl zrušen. Dosáhli kolem 450 km/h tuším rekord, neberte mě prosím přesně za slovo.
No a jestli teď z tohoto obrázku amerického apače s tlačnou vrtulí, který se strašně líbí Tvojim diskuzním nepřátelům, něco bude, nebo je to jen taková bublina - ukáže čas.
Pokud by se podařilo, tak samozřejmě nepůjde o 340 km/h , ale řekněme někde k těm 400 i přes. Asi. No a je otázka, jestli se to vyplatí, že, dám příklad, mohou doletět na dostřel nějaké zjištěné nepřátelské tankové jednotce třeba 300 km vzdálené od základny za hodinu a 10 minut při 280 km/h nebo už za 40 minut při 430 km/h.
Zmiňujou třeba doprovody konvertoplánů a další úkoly - no možná to má něco do sebe.

Datum: 22.05.2019

Vložil: hujer

Titulek: Re: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Jistě. Jen podotknu, že jest pravdou že i vrtulník postavený na bázi původního sovětského vrtulníku Mi-24 dokáže dosáhnou rychlosti přes 400 km/h a tlačnou vrtuli k tomu vůbec nepotřebuje. Zkušební stroj MiL PSV (upravený Mi-35, a to je moderní variace Mi-24, ale původní koncepce) dosáhl rychlosti 403 km/h v říjnu 2016. ( https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/m-l-mil/mi-24-psv/ ).Slouží právě pro vývoj vysokorychlostních vrtulníků postupnou cestou která neznamená ekonomickou sebevraždu a již jsou známé nějaké praktické výsledky co se týká vývoje rotorů. Nové rotory budou průběžně dostávat Mi-28, Mi-35,Mi-38 ale i moderní verze Mi-8 (max. rychlost u Mi-28 se zvedá na nějakých 308 km/h u Mi-35 dokonce na cca 339 km/h). Tak při pohledu na tento americký vrtulník s tlačnou vrtulí a určitě mega cenou, který je schopen vycucat až nějakých 342 km/h a zcela běžným ruským Mi-35M ( a to není zrovna poslední výkřik techniky) s novým rotorem dávající nějakých 339 km/h vypadá trošku .... no jako špatný vtip za miliardy dolarů. (třeba i původní Kamov Ka-50 měl maximálku na 340 km/h, dvoumístná verze Ka-52 je těžší a má větší čelní odpor, tedy nějakých 315 km/h). No nic ve zlém, vše má právo na život.

Datum: 28.05.2019

Vložil: Polemik

Titulek: Re: Re: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

... skvele napísané, palec hore ! ;-)

Datum: 29.05.2019

Vložil:

Titulek: Re: Re: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

přečetl jsem si ten článek-zajímavé dík za odkaz.
K tomu Apači - ačkoliv jsem velmi nedůvěřivý k článkům o fantasmagorických "úspěších" jakož i "absolutní neschopnosti" amerických/ruských/sovětských a jakýchkoliv jiných vědců, států, režimů - u toho Apače si myslím (já vím, myslet znamená tamto oné vědět), že to není nereálnost. A těch 342 km/h je snad nějaký překlep, nebo si překladatel neuvědomil rozdíl mezi km a mile, nebo 342 km/h je cestovní, maximální bude 380 a rekordní 450 třeba - přece už ten zrušený Čejen před skoro půl stoletím dosáhl reálně - kolik kolem 450?, nebo i přes 500? km/h, takže předpokládám aspoň obdobnou rychlost. Cena? Samozřejmě - vývoj, zkoušky, odladění - to je na roky práce a hodně peněz, jako všechno, a taky hlavně musí sa újsť aj do kapes, krabic a na účty potřebných osob. Ale ten vývoj rotorů á la Rusko může být i dražší. Nebo nemusí, ale drahý určitě bude, tam už jde o to vyladit tvar, velikost, vlastnosti jako tuhost, kmitání, nastavitelnost nabíhajícího a rozdílně dozadu utíkajícího listu- na hranici fyzikálně realizovatelné rychlosti. Takže taky-tisíce hodin zkoušek, výroba kolika-desítek rotorů, stovek listů? Víc, míň? A následně zavedení sériové výroby, dodavatelský řetězec, výroba nástrojů, přípravků, strojů na výrobu rotorů , nástrojů, přípravků a strojů na výrobu nástrojů, přípravků a strojů .... Jistěže - pokud se podaří toto dotáhnout, bude možné následně relativně jednoduše a levně/zdůrazňuji relativně/ stavět vrtulníky rychlejší o 10-15% (více?) bez dalšího, jen díky tomu rotoru. Vybavit jimi starší vrtulníky třeba při nějaké generálce atd..
Já bych to tak viděl na cca 340 km/h - koncepce jen vylepšené rotory, versus cca 450 - koncepce přídavný dopřednému pohon s pomocným křidýlkem - maximální rychlosti v běžném provozu, a cca 400 a něco versus cca 550 zkušebně nebo rekordy apod.
Takto nějak se ty rychlosti pohybují u západních zkušebních prototypů té koncepce s dopřednou vrtulí (vrtulemi) a křídlem, ale i u ruských podle toho článku vypočtených nebo očekávaných hodnot. Vlastně podle toho Rusové rovněž nejprve začli s touto koncepcí, ale nějak to z různých důvodů nezvládali. Ale zároveň k tomu i vyvíjeli ty rotory-tam se jim zadařilo (snad), a dále tedy pokračují v koncepci "jen rotory".
Koneckonců ten článek o Apači Compoud neříká, že se bude vyrábět. Dokonce ani, že se vyvíjí. Říká jen, že někdo od Bójingu možná říká, že by ho možná mohli vyvinout a vyrobit, pokud bude zájem.
Různé státy pracují na zrychlení vrtulníků, - viz též "boj" rychlý vrtulník nebo konvertoplán - než vzniknou (pokud vůbec a neusoudí se, že to je vůbec zbytečné mít takto rychlý vrtulník, resp. že peníze by se daly utrácet jinak) z prototypů sériové užitečné stroje, je to ještě na roky spíše možná nějaká ta desítka let. No a ten Apač by byl s využitím podstatné části draku a součástí jako má nyní vyráběný typ, tj. výroba pomocí existujících továren, strojů, nástrojů a přípravků, řekněme za 5-10 let. A užíváním by se nabíraly zkušenosti s provozem takového typu techniky. I kdyby opravdu lítal jen těch 342 km/h. Nebo i jen 340.
To ale je čistě moje teoretizování.
A Rusové taky, pokud vývoj rotorů dosáhnou do zdárného konce a sériově použitelné výroby, mají před sebou obrovský kus práce ještě. Na zkoušky si udělali od pohledu velice pěkný a aerodynamicky vytříbený stroj, práce snad pokračují, ale docela pomalu, nezdá se Ti ? Když koukneš na ten článek.

Datum: 29.05.2019

Vložil: hujer

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Rechtěl jsem tím jenom říci, že pokud

Mil PSV slouží jako výzkumný stroj a to hlavně k ověření různých technických řešení. (jako chování různých konstrukčních řešení při vysokých rychlostech apod..... to se dá odzkoušet a nemusí se stavět drahý nový prototyp). To není vývoj celkově nového vrtulníku jako takového, pouze se z existující platformy cucá co se dá. A dá se ještě evidentně dost a poznatků se právě využívá při modernizaci již používaných strojů. Takže to nejsou jen tak vyhozené peníze na nějaký "fantastický" projekt. Je to takové určování budoucí cesty. Obě konstrukční kanceláře předložily své koncepty svých vysokorychlostních vrtulníků, jak Mil (tlačná vrtule) tak Kamov (protiběžné vrtule). Nevím jestli se již něco opravdu hnulo (prosakovaly informace že vítězem a budoucím stavitelem se má stát MIL - tedy jeho návrh). Také "prý" probíhají "papírové projekční práce" a konstrukce prototypu by měla začít cirka kolem roku 2023 (do konce roku 2018 se měla hledat nejlepší koncepce a vyhodnocování návrhů obou konstrukčních kancelářích). Údajně se má jednat o cestovní rychlost někde kolem či až 400 km/h. (?) Pokud bude vše schváleno a připraveno, pak přijde i financování ze státního rozpočtu a pak se projekt stane skutečným (ale jak jsem psal v roce 2018 ještě ani neměly jasno jakou koncepci budou vyvíjet - tedy přivedou k životu).

K tomu "rychlenému" Apači, je to jen pravděpodobně takové nahození......... a že se možná někdo chytne (projeví zájem), ale tento projekt příliš neoslňuje (pokud jsou tedy uveřejněné údaje pravdivé či nějaká chybka v překladu apod.).

Již zmíněný Lockheed AH-56 Cheyenne se dostal na rychlost (dle různých zdrojů) 398-407 km/h (tedy na úrovni letu, různé sklony se nepočítají). Zde nedotáhly vývoj dokonce přes technické potíže (a to právě mimo jiné i s rotory) tak nakonec armáda slevila ze svých požadavků a z nového programu vznikl právě Apač.

Datum: 17.05.2019

Vložil: Cateye

Titulek: Zajímavé

Reinkarnace AH-56 Cheyenne. Nicméně přidaná hodnota této modernizace se nezdá příliš velká, tak aby to dávalo smysl.

Datum: 17.05.2019

Vložil: Cami

Titulek: V Boeingu naznačují

Absolutně netuším, co v Boeingu chtějí ještě naznačovat. Vše naopak naznačuje, že soudruzi v Boeingu jsou v těžkém maléru prakticky na všech frontách, od USAF s tankerem, přes NASA s raketou SLS až po civilní letectví. Problém Boeingu je v tom, že mu dlouhodobě chybí odborníci, lépe řečeno stovky odborníků. A bude hůř.

Datum: 17.05.2019

Vložil: Markus

Titulek: Apache

To vypadá hodně dobře.

Datum: 28.05.2019

Vložil: Xavier

Titulek: Re: Apache

Ani nie, ako už bolo spomenuté, ten marginálny nárast rýchlosti nato že ide o zmenu konceptu z klasickej rotorovej na tlačnú vrtuľu, nijak neohuruje. Je to slabé.

Záznamy: 1 - 19 ze 19

Vyhledávání