internetový armádní magazín

Vrtulníky pro AČR - UH-1Y Venom nebo AW139M

25.04.2017 14:45

Náměstek ministra obrany ČR Daniel Koštoval navštívil před několika dny Spojené státy, kde jednal se zástupci ministerstva obrany USA. Je asi veřejným tajemstvím, že si domů z USA přivezl "nové instrukce" pro spojence a také vylepšenou nabídku na tucet amerických víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom od společnosti Bell. Ta byla do nedávna tou bezkonkurenčně nejdražší, nejméně výhodnou a ne zcela původní zadání naplňující nabídkou zařazenou do výběru MO na nové vrtulníky a dávala hodně prostoru pro konkurenci v podobě strojů H145M od firmy Airbus Helicopters a AW139M od firmy AgustaWestland.

                                                        AgustaWestland AW139M

                                                    (foto: G.M. Anzellotti / CC BY)      

                                                           

Nyní se situace po americké intervenci podle očekávání mění a UH-1Y Venom se stává jednoznačným favoritem. Ministerstvo obrany údajně již vyřadilo typ H145M, který byl podle dostupných informací nejlevnější (méně než 6 miliard Kč za 12 strojů) a hodlá v další fázi výběru pracovat pouze s nabídkami strojů UH-1Y Venom (momentálně asi za méně než 9 miliard Kč) a AW139M (poslední nabídka na úrovni 6,5 miliardy Kč).

O vítězi výběrového řízení by mělo být jasno nejpozději do konce léta po dalším kole jednání s firmami Bell a AgustaWestland o doplňkových službách, jejich cenách, stejně jako o cenách servisu, náhradních dílů, výcviku atd. Militarybox, CC BY-SA

                                                              Bell UH-1Y Venom

                                                              (foto: USMC / PD)

 

 

Diskusní téma: Vrtulníky pro AČR - UH-1Y Venom nebo AW139M

Datum: 30.08.2023

Vložil: Martin

Titulek: dilema

Že Rusko napadlo Ukrajinu, která byla součástí ČSR nikoho asi nezajímá. Co takhle mít Venomy, Vipery i Mangusty? Mít maximální počet bitevních vrtulníků není špatný nápad. Alespoň zase budeme zpět jako ČSLA.

Datum: 30.07.2017

Vložil: Klimeš

Titulek: Nákup nových vrtulníků AČR...


Dobrý den,protestuji proti nákupu západních vfrtulníků Proč podporovat amerického agresora ,který chce přepadávat státy ?Který mír nechce ?.Ruské vrtulníky jsou vynikajicí a dají se modernizovat tj(.digitálnípalubní deska digitální mapový indikátor,digitální zaměřovač,aj.) Máme na tento tip vrtulníku zajištěn veškerý servis i náhradní díly.Je vydět ,že na MO tomu nerozumí !!!

Datum: 25.04.2017

Vložil: Rase

Titulek: -

Jsem zastáncem Augusty, ale hlavní výhodou je, že Venomy jsou už vyrobené - přebytek od Mariňáků, tak můžou být u AČR velice brzo. To je ale tak jediná hlavní výhoda, co mě napadá. Co se týče Viperu, tak to je spíš zbožné přání, přeci jen se nekupuje balíček Viper+Venom, ale jen Venom a Viper snad někdy...

ps. jediný důvod, kdy bych byl zastáncem Venomu, tak pokud bysme usmlouvali, že až budou dostupné Valory nebo Defianty, tak nám je přednostně prodají (jako náhrada za Venomy).

Datum: 25.04.2017

Vložil: kozlus

Titulek: Re: -

Tak pokud ta cena opravdu spadla pod 9 miliard, tak mi to za plnohodnotnej vojenskej stroj zase tak sileny neprijde a uz se nekam dostavame. Samozrejme, zalezi, co vse je obsahem nabidky.

Datum: 26.04.2017

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: -

mno u nás se snaží udat Venomy, v Rumunsku zase Vipery, mě na tom něco neštymuje. Jinak vrtulníky mají být vybrány do konce roku 2017. Do konce roku 2017 má prezident navštívit USA... tak jak se oddaluje návštěva, oddaluje se i rozhodnutí s vrtulníky.

Datum: 27.04.2017

Vložil: Helioss

Titulek: Re: Re: Re: -

Původně jsem zastáncem Venomů nebyl přecejenom cena byla hodně přemrštěná,ale postupně sem názor měnil.
Stačí si pročíst diskuzi a porovnání AW139M proti Venomu zde..
https://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298&t=7420&start=120
Přesněji příspěvek od starlight z 13/04/2017

Datum: 27.04.2017

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: Re: Re: -

Je dost škoda, že obdobný článek nevyšel někde oficiálně, přeci jen pak má smysl si připlatit za Venom. Osobně si ale myslím, že ani AW139M není vyloženě špatný stroj. Hlavně ať už rychle něco vyberou. Tvrzení, že bude rozhodnuto do konce roku 2017 mě moc netěší .)

Datum: 28.04.2017

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Re: Re: Re: -

Souhlas, ten článek je super a jasně ukazuje, kdo je kdo.

Datum: 25.04.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Má...

...naše armáda vůbec nějakou vizi, koncepci vrtulníkového letectva? Mně tohle přijde jako absolutní paskvil. Pokud je mi známo, armáda ani nezadala žádné podrobné požadavky na nový typ (snad jen to, že by měl umožňovat nést výzbroj a nahradit dva koncepčně zcela rozdílné typy strojů).

Mně přijde logické provozovat lehký typ vrtulníku (např. H-145M-jeden z nejnovějších typů s velkou perspektivou a velmi solidními náklady na provoz i pořizovací cenou), ve střední kategorii mohou u nás ještě dlouhou dobu sloužit Mi-17 (a časem mohou být nahrazeny něčím jako NH-90, AW-101). Movitější země pak většinou tyto kategorie doplňují bitevními vrtulníky (např. Ah-64, Tiger atd.), případně těžkými transportními stroji...

Celkem by mě tedy zajímalo, jaké typové složení armádních vrtulníků si představují naši generálové řekněme v roce 2035???

Datum: 25.04.2017

Vložil: Mates

Titulek: Re: Má...

Souhlasím,před pár lety tady byl plán na nahrazení Mi-24 lehkým a provozně méně náročným vrtulníkem,který by výhledově ve vyšším počtu mohl nahradit i Sokoly u LZS.V současné době však v provozu zůstává jak Mi-24,tak W-3,takže jakýkoliv nákup nových vrtulníků zde postrádá smysl.Pro dopravu je zde dostatek Mi-171,které kapacitně oba nabízené stroje předčí a navíc mají dostatečnou životnost.A jako doplněk či výhledově náhrada Mi-24 se ani jeden z nabízených vrtulníků moc nehodí,oba jsou to primárně transportní vrtulníky ačkoliv mají schopnost nést výzbroj.
Další věc,kterou nechápu,je snaha pořídit sice moderně vybavený,ale již morálně zastaralý a předražený vrtulník UH-1,na který si jiné státy ve výběrových řízeních už ani nevzpomenou.Pokud americký stroj,tak např. UH-60 za pár let jako nástupce Mi-171.

Datum: 25.04.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Má...

Přesně! Nic proti UH-1-je to legenda! Ale to byl původní Volkswagen Brouk (který se ješte před pár lety vyráběl v silně modernizované podobě v Mexiku) taky. A našim policistům jsme ho nekupovali... Prostě ten stroj je konstrukčně 60 let starý! Já chápu, že se Američané s vidinou zisku snaží kout železo, dokud to jen trochu jde (stejně, jako například v případě F-16)... Ale přijde mi to stejně ztřeštěné, jako kdyby jsme uvažovali, že našim stíhacím letcům pořídíme IAI Kfir Block 60. Ty stroje už mají prostě téměř nulový vývojový potenciál. A předpokládám, že ty vrtulníky nepořizujeme na 5 až 10 let, ale s vidinou několika modernizací je budeme chtít využívat minimálně do roku 2050!
Nehledě na logistiku, servisní zázemí atd. Vždyť ty stroje používá jen americká námořní pěchota. UH-1Y mi přijde jako opravdu šílená myšlenka vysvětlitelná snad jen "profesionálním" lobbingem firmy Bell...

Datum: 25.04.2017

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Re: Re: Má...

Ano .... dále bez komentáře :-), protože opravdu není co dodat.

Datum: 28.04.2017

Vložil: Tommy

Titulek: Re: Re: Re: Má...

Ten stroj je asi tak 60 let starý, jako moderní Mi-8/17. S původním strojem má společný jen tvar trupu, protože na tom prostě není co měnit. Klasická koncepce vrtulníku narazil na svůj aerodynamický limit už v 60. letech, ten je dán uspořádáním pohonu. Zbytek stroje je fungl nový a o koňskou délku před konkurencí.

Datum: 28.04.2017

Vložil: Tommy

Titulek: Re: Re: Re: Má...

Konec konců, ty Augusty a Airbusy (původně německé Bö) vypadají od 60. let také furt stejně, jen u nás nebyly tak známé.

Datum: 26.04.2017

Vložil: Rysbos

Titulek: Re: Má...

Svata pravda.
Velikostne konkurentem H145M je spise AW-109,
a naopak konkurentem AW-139M je AS565.

Ministerstvo zadalo takove podminky, ze se sesli uplne jine modely. Tudiz je cena neporovnatelna. Jak uz tady nekdo psal. At vyberou Venom a od Izraelcu muzou koupot modernizovane Platony, ostatne retro je v dnesni dobe v mode:)

Datum: 26.04.2017

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: Má...

mno já ) ještě Jeepy jako náhrada za UAZy a máme dokonalou "retro armádu" jako z války v "koreji" - vysloužilí vojáci US Army budou plakat dojetím a vzpomínat na staré časy :D

Datum: 15.07.2017

Vložil: Brakant

Titulek: Re: Re: Re: Má...

Ty tomu asi moc nerozumíš, co?

Datum: 25.04.2017

Vložil: JiriR

Titulek: +-

Nedávno jsem viděl zajímavou fotku AW139m- na jednom křídle měl z boku vodorovně integrovanou raketnici na Hydra-4ks a pod ní 2 ks Hellfire, na druhém měl zase z boku integrovanou raketnici na Hydra-4ks a pod ní 2 ks Hellfire.
Z hlediska technického vhledu a výkonu ale více preferuji Venom (až na ten podvěs u AW):-). Pořád mi ale chybí ten druhý krok- jak a čím nahradíme MI24 (asi do 10 ks)- byl by to takto vyzbrojený AW (+10ks) anebo 10 ks Viper. Tzn. navýšit počet o těchto 10 ks a teď vyjednávat. Nevylučuji ale, že MO smýšlí úplně jinak a žádných +10 ks AH (či rádoby AH) nehodlá pořizovat.

Datum: 25.04.2017

Vložil: JiriR

Titulek: Re: +-

Pardon oprava…-)
AW139m- na jednom křídle měl na konci z boku vodorovně integrovanou raketnici na Hydra-4ks a pod ní 2 ks Hellfire, na druhém měl zase na konci z boku integrovanou raketnici na Hydra-4ks a pod ní kanon 20 mm.

Datum: 25.04.2017

Vložil: Kuba

Titulek: Re: +-

Nemyslím si, že je reálné restartovat celé výběrové řízení , přeci jen běží už nějakej ten pátek ... znamenalo by to odložení celého nákupu nehledě na mnohem větší náklady na které by v jednom okamžiku nebyl dostatek peněz nemluvě o výzbroji , personálním zajištění.Mi 17 nejsou špatné nákladní muly byt mají omezenou perspektivu jak vzhledem k závislosti na ruských dílech tak z hlediska nasazení proti vyspělému nepříteli ale byla by škoda je okamžitě vyřadit což ale nemůžu říct o Mi 24.Zavedení Venomu ,výcvik osádek ,vybudování servisních kapacit s postupným zvyšováním servisních schopností a ujasněním jakou výzbroj by asi tak mohli mít (spike?) s postupným zavedením AH my připadá bližší našim podmínkám.

Datum: 25.04.2017

Vložil: kozlus

Titulek: Re: Re: +-

Jasne, restartovat cely vyberko ne, ale urcite by to tam chtelo dat opci na dalsich 10ks Viperu + munice a za jasne stanovenou cenu. Pokud teda vyhraje Venom :) Protoze kdyz se to neudela a pak se nekdo rozhoupe pro nahradu Hindu, tak nejlogictejsi volba bude Viper a bez opce nam tu cenu pekne osoli.

Datum: 25.04.2017

Vložil: Blabla

Titulek: Re: +-

A co logická možnost Venom a Viper? UH a AH od jedné firmy s jedním zázemím, školením, simulátorem, náhradními díly....

Záznamy: 1 - 22 ze 22

Vyhledávání