internetový armádní magazín
Tulpar - moderní turecké BVP od firmy Otokar
Turecká společnost Otokar - známá zbrojovka a výrobce vozidel - na začátku května roku 2013 představila svoje nové bojové vozidlo pěchoty jménem Tulpar. V Turecké mytologii je Tulpar létající okřídlený kůň, obdoba starořeckého Pegase.
Bojové vozidlo pěchoty Tulpar bylo Otokarem navrženo jako modulární a stane se pravděpodobně v blízké budoucnosti základem řady dalších obrněných vozidel určených jak pro turecké ozbrojené síly, tak i na export. Podle řady odborníků byla konstrukce nového tureckého vozidla výrazně ovlivněna německým BVP Puma a švédským BVP CV-90.
Otokar Tulpar
(foto: Karaahmed / CC BY-SA)
Bojové vozidlo pěchoty Otokar Tulpar má tříčlennou osádku tvořenou velitelem vozidla, střelcem-operátorem a řidičem a je určeno k přepravě až osmi plně vyzbrojených vojáků. Osádka vozidla má svá místa umístěna v korbě - řidič a velitel tandemově na levé straně přední časti vozidla, střelec-operátor pak vpravo od velitele. Členové výsadku sedí na sklopných individuálních sedačkách zády k bokům korby. Hmotnost vozidla v základní konfiguraci BVP je asi 32 tun, ta však může montáží přídavných zařízení a přídavného pancéřovaní narůst až na 42 tun. I tak je možno vozidlo přepravovat vzduchem, a to pomocí nového tranportního letounu Airbus Militaire A-400M Atlas (turecké ozbrojené síly by měly dostat první transportní Atlas v roce 2013).
Vývoj vozidla Tulpar trval pouze tři roky, což je velmi krátká doba. Společnost Otokar při vývoji svého bojového vozidla pěchoty částečně využila poznatků, které získala při práci na souběžně připravovaném tanku Altay a dříve vyvinutých obrněných transportérech.
BVP Tulpar má zajišťovat bezpečný transport vojáků po bojišti a poskytovat jim dostatečnou palebnou podporu. Při jeho vývoji byl kladen velký důraz na zajištění ochrany osádky a přepravovaného výsadku, a to jak na úrovni balistické ochrany, tak i na úrovni ochrany proti minám a improvizovaným výbušným zařízením.
BVP Tulpar je navrženo tak, aby splňovalo veškeré současné i budoucí potřeby tureckých ozbrojených sil, ale i ozbrojených sil případných zahraničních zákazníků. V současné době asi největší zahraničním zájemcem o turecké BVP je Ázerbájdžán. Do konce roku 2013 má vozidlo Tulpar absolvovat řadu zkoušek, které budou do značné míry podobné těm, které probíhají u tanku Altay. Předpokládá se, že sériová výroba nových BVP by mohla začít v roce 2015 a cena jednoho kusu by se mohla pohybovat na úrovni 1,2 milionu dolarů.
Prototyp BVP Tulpar, který byl předveden na výstavě IDEF-2013 v Istambulu byl vybaven dálkově ovládanou bojovou věží Mizrak-30, která je také dílem společnosti Otokar. Ve věži je namontován stabilizovaný 30mm rychlopalný kanón a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Na věž lze umístit čtveřici protitankových řízených střel s laserovým naváděním L-UMTAS. Tyto protitankové řízené střely pocházejí od turecké společnosti Roketsan. Pro namontovaný rychlopalný kanón veze vozidlo celkem 400 nábojů, 200 (některé prameny uvádějí 210) je jich uloženo přímo v zásobníku ve věži a dalších 200 pak ve speciální muniční schránce v korbě v prostoru za motorem. Palebný průměr spřaženého kulometu je 4400 nábojů - 400 (některé prameny uvádějí 500) je jich umístěno v pásu v zásobníku ve věži a 4000 v korbě. Věž pochopitelně obsahuje pozorovací a zaměřovací přístroje velitele a střelce, které mají televizní a termovizní kanály, laserové dálkoměry a laserový systém navádění PTŘS. Ve věži jsou též snímače hodnot a senzory systému řízení palby.
Nové turecké BVP je standartně vybaveno velmi sofistikovaným protipožárním systémem, systémem ochrany proti ZHN, systémem varování ozáření laserem a televizním/infračerveným systémem umožňujícím sledovat osádce a výsadku okolí vozidla. Řada uvedených systémů je buď shodných nebo velmi podobných jako na tanku Altay.
Pancéřování BVP Tulpar je modulární. Základní kompozitní pancíř poskytuje všesměrovou ochranu proti střelám ráže 14,5 mm a střelám ráže 25 mm na čele vozidla. Modulární design umožňuje rychlé nahrazení poškozené části pancéřování a umožňuje zesílení ochrany podle momentálních potřeb, a to až do celkové bojové hmotnosti vozidla 42 tun. V budoucnosti tento modulární design umožní náhradu současných pancířů za modernější typy.
Spodní část vozidla Tulpar by měla údajně odolat výbuchu nálože o hmotnosti až 10 kg.
V blízké budoucnosti by se Tulpar měl dočkat i instalace v Turecku vyvíjeného aktivního systému ochrany.
Bojové vozidlo pěchoty Tulpar je v základní konfiguraci poháněno švédským vznětovým vícepalivovým motorem V-8 s přeplňováním - Scania DSI 16 o objemu 15,7 l a výkonu 604 kW (810 koní). Nabízen je však i slabší motor Scania DSI 14. Motorový prostor se nachází v přední pravé části vozidla. Motor je spojen s automatickou hydraulickou převodovkou Horstman SAPA SG-850.
Podvozek Tulparu má na každé straně sedm pojezdových kol zavěšených na kyvných ramenech s torzním odpružením a hydraulickým tlumením.
Maximální rychlost vozidla je 70 km/h a maximální dojezd 600 km.
TECHNICKÁ DATA
Typ: bojové vozidlo pěchoty
Osádka: 3 + 8 osob
Bojová hmotnost: 32 t
Délka: 7,23 m
Šířka: 3,4 m
Výška: 2,68 m (po strop věže)
Výkon motoru: 605 kW
Max. rychlost: 70 km/h
Výzbroj: rychlopalný kanón ráže 30 mm (400 nábojů)
spřažený kulomet ráže 7,62 mm (4400 nábojů)
PTŘS Roketsan L-UMTAS (4 ks)
Autor: ing. Zbyněk Novotný
Poslední revize článku: 17.7.2013
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko
B O N U S