internetový armádní magazín

Suchoj T-50 poprvé poletí s novým motorem před koncem letošního roku

17.02.2017 11:25

Ruský víceúčelový bojový letoun páté generace Suchoj T-50 (PAK FA) by se měl poprvé dostat do vzduchu s novým motorem Saturn/Saljut izd.30 (přesnější označení není zatím známo) v posledním čtvrtletí letošního roku. Všechny dosud létající prototypy T-50 mají ve svých útrobách motory Saturn Al-41F-1 (izd.117) s maximálním tahem po asi 142 kN, které jsou dalším vývojovým stupněm motorů Al-31F známých z letounů řady Su-27.

Nové motory Izd.30 mají být k dispozici ve své sériové podobě nejdříve v roce 2020. První výrobní série letounů T-50 s plánovanými dodávkami od roku 2018 bude tedy stále spoléhat na starší motory. I tyto starší motory však budou stačit k tomu, aby letouny mohly absolvovat operační zkoušky. Militarybox, CC BY-SA 

                                                                        Suchoj T-50

                                                                 (foto: Mil.ru / CC BY)

 

Diskusní téma: Suchoj T-50 poprvé poletí s novým motorem před koncem letošního roku

Datum: 19.02.2017

Vložil: Skeptik

Titulek: Ono s těmi generacemi je to trochu pofiderní

Neexistuje totiž něco jako etalon 5-té generace, aby bylo možné říci:
- tento motor je lepší než etalon = je to motor 5. generace
- tento motor je horší než etalon = sorry, ale stále jste ve 4. generaci

Je tedy klidně možné, že stávající AL-41F1 (izd.117) je počítán ke generaci 4+++, ale klidně může být lepší než původní, 20 let starý, F119 počitaný ke generaci 5.

Jediné, co by to mohlo rozsoudit je porovnání všech důležitých parametrů obou motorů ... což nejde, protože údaje jsou Tajné resp. Přísně tajné.

Datum: 18.02.2017

Vložil: jsk

Titulek: F-35 je ZCELA hotov,

je se čeká na jový software verze 3F, ten může být nahrán do cca 200 již vyrovbených F-35 jakmile bue uvolněn - nejsou třeba žádné dáalší techhické úpravy - jinak je vše ready..

Datum: 20.02.2017

Vložil: Flanker.27

Titulek: Re: F-35 je ZCELA hotov,

To mi připomíná jeden starý vtip na Microsoft, který se teď hodí: firma ujišťuje, že jakmile jej programátoři napíší, bude produkt k dispozici.

Datum: 18.02.2017

Vložil: bog

Titulek: izd.30

Zhruba 25 rokov po americkom F119. To by sa malo odzrkadliť kladne vo všetkých charakteristikách.
Čo údajný motor Al-41F pre MiG 1.44? Vyzerá to len na blud.

Datum: 18.02.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: izd.30

F119 měl svůj první let na F-22 v roce 1997, takže přesně 20 let. Už u F135 které vznikly konverzí F119 o deset let později je vidět další posun. Přesné charakteristiky a konstrukční řešení izd. 30 se ale jistě ještě dobrých dvacet, třicet let nedozvíme...

Datum: 18.02.2017

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: izd.30

Ten údaj som nenašiel, preto som rátal približne s prvým letom YF-22. Presná hodnota suchého ťahu F119 tiež nie je známa. Najnižšia bola uvedená na wikipédii a to 105kN.

Datum: 19.02.2017

Vložil: sup

Titulek: Re: izd.30

Původní Al-41F pro MiG 1.44 byl zrušen ostatně jako celý program MFI. Vznikl jen v prototypech. První let tento motor absolvoval na "létající laboratoři" v podobě MiGu-25 což napovídá, že měl více společného s motory záchytných MiGů-25 či spíše MiGů-31. Např. dnešní dvouproudové motory Solovjov strojů MiGů-31BM mají max. tah nějakých 155 kN a umožňují také určitý režim letu v "supercruise". Po určité době bylo označení Al-41 opět použito, ale to se již jednalo o zcela jiný motor, tedy následovníka "suchojovských" Al-31F.

Datum: 19.02.2017

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: izd.30

Zaujímavý postreh. Navyše to korešponduje i s veľkosťou 1.44.

Datum: 18.02.2017

Vložil: sup

Titulek: iz.30

Současný prozatímní motor pro platformu T-50 jest Saturn AL-41F1 (iz.117) s maximálním tahem nejméně 147 kN, pravděpodobně o něco více. Motor jako takový je hluboká modernizace AL-31F s novým jádrem, stavěn za pomocí nových materiálů a technologií. Tento motor je často zaměňován s motorem který používá Suchoj Su-35S a to jest motor Saturn AL-41F1S (iz.117S), který má tah cca 142 kN, je rozměrově kompatibilní s AL-31 a je možné ho použít i u jiných strojů platformy T-10 (Su-27). Např. Rusové nabízí motor ze Su-35S Indům pro modernizaci jejich Suchojů Su-30MKI v rámci programu "Super-Suchoj". To znamená, že do budoucna mohou tyto motory obdržet i ruské Su-30SM. Motor tzv. druhé fáze (iz.30) pro T-50 má být již plnohodnotný motor 5. generace vyvíjení ve ve spolupráci firem Saturna a Saljut, má obsahovat to nejlepší od obou výrobců. Požadovaný maximální tah je nejméně 175 kN, představitelé od Saujutu hovořily i o 180+ KN. Motor má umožňovat samozřejmě nadzvukovou cestovní rychlost bez přídavného spalování, míti nízkou spotřebu paliva a Indové "tlačí" aby byl také vypadal "kradmě" .. no konečný produkt uvidíme asi někdy kolem roku 2020.

Datum: 17.02.2017

Vložil: ZH

Titulek: motory

Co tak zásadně revolučního na nových motorech je, že vývoj trvá tak dlouho? Budou tyto motory lepší než jejich americké protějšky? Asi velmi těžké otázky.

Datum: 17.02.2017

Vložil: markus

Titulek: Re: motory

ale dobre otazky, tiez by ma zaujimalo porovnanie vykonu s amirickymi

Datum: 17.02.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: motory

Právě motor je to, co odděluje zrno od plevele (to hlavní, co odlišuje generaci od generace). Především nové materiály a technologie jejich zpracování při výrobě motoru jsou těžkou "alchymií" (plus samozřejmě spousta dalších věcí v konstrukci)... Zatím jen USA zvládli sériovou výrobu motoru páté generace. Dle spekulací by měl nový motor pro T-50 (Izdělije 30) mít o 45% větší suchý tah a o 40% více s přídavným spalováním oproti motoru použitém v předchůdci (Su-27). A to při podstatně menší spotřebě paliva. T-50 díky tomu bude zvládat například let v "supercruise" režimu, což je u letounů páté generace prakticky nezbytnost. O dalším posunutí hranice supermanévrovatelnosti letounu nemluvě...
Například motor je důvod, proč Čína vlastnit plnohodnotný stíhací letoun páté generace ještě dlouho nebude (zatím nezvládli výrobu ani motorů předchozí generace).

Datum: 17.02.2017

Vložil: ZH

Titulek: Re: Re: motory

Děkuji za částečné objasnění.

Datum: 18.02.2017

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: motory

EJ200 poháňajúci Eurofighter je v podstate tiež na úrovni 5. generácie

Datum: 18.02.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Re: motory

Spíš bych řekl asi nejpokrokovejsi motor čtvrté generace... Ale to je jedno. Každopádně se jedná o jinou výkonnostní kategorii motoru, než o kterých se tady bavíme. Ekvivalentem mu bude RD-33MKM.

Datum: 19.02.2017

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: Re: motory

Pre RD-33 to bude vrchol, ktorý už neprekoná. EJ má i počet kompresorových stupňov nižší, pomer ťahu ku hmotnosti je vyšší než 9 a v modernizovaných verziách by mal disponovať ťahom 70+kN suchý a 100+kN forsážny.

Datum: 17.02.2017

Vložil: Alex

Titulek: izd.30

No, co dodat - pěkně se jim to táhne. Doufejme, že výsledek aspoň bude stát zato. Začínám sdílet názor zdejší redakce, že T-50, jak ho známe dnes, se v ruském letectvu příliš nerozšíří, a že hlavní vlna těchto letadel bude až druhá verze. Obdoba T-10 / T-10S.

Datum: 17.02.2017

Vložil: David

Titulek: T-50

Tak vida, program stále postupuje kupředu, byť pomaleji, než se předpokládalo. Bylo by proto chyba T-50 nějak odepisovat,byť i s takovými názory se lze setkat

Datum: 17.02.2017

Vložil: Flanker.27

Titulek: Re: T-50

Jakkoli vývoj nejde kupředu tak rychle, jak by si Rusko přálo, stále od prvního letu neuběhla ani polovina doby co od letu X-35 (říjen 2000), přičemž F-35 rovněž stále není zcela hotov.

Záznamy: 1 - 19 ze 19

Vyhledávání