internetový armádní magazín
Suchoj Su-27UB, UBK - sovětská "super spárka"
Su-27UB je druhou sériovou verzí Flankeru. Jedná se o cvičně-bojový stroj. Potřeba zavedení dvoumístné cvičně-bojové varianty Su-27 se ukázala záhy po zařazení jednomístných letounů do výzbroje. Konstrukční kancelář s potřebou cvičně-bojové verze počítala a již v roce 1978 zahájila přípravné konstrukční práce na její realizaci.
V roce 1984 byl prototypovou dílnou konstrukční kanceláře Suchoj a závodem KnAAPO postaven neletový prototyp dvoumístného stroje T-10U-0, určený pouze pro statické zkoušky. Následovala stavba prvního letového prototypu T-10U-1. Jeho první let se uskutečnil dne 7.3.1985. Byly postaveny ještě další dva prototypy - T-10U-2 a T-10U-3, které se zapojily do zkoušek. Všechny tři letové prototypy vznikly konverzí postavených jednomístných "Sůček". Letové testy probíhaly velmi rychle a celkem bezproblémově, takže již v roce 1986 byla v závodě IAPO zahájena sériová výroba. Letoun Su-27UB obdržel v NATO kódové označení Flanker-C. Na západě byl letoun představen společně s jednomístnou verzí Su-27S v roce 1989 na letecké výstavě v Paříži.
Su-27UB "modrá 389" jde na přistání po svém vystoupení na Farnborough Airshow 1992
(foto: (c) Wolodymir Nelowkin / se svolením autora)
Sériový Su-27UB ruského letectva
(foto: A.net / (c) Max Bryansky / se svolením autora)
Su-27UB ukrajinského letectva
(foto: (c) Jiří Zedka / se svolením autora)
Su-27UB je cvičně-bojovým letounem, který si zachoval všechny palubní systémy a aparatury, jakož i výzbroj jednomístných strojů. Dvoumístná kabina osádky má tademové uspořádání a je vybavena dvojici sedaček typu Zvezda K-36DM. Přední sedačka letounu zůstala na původním místě jako u jednomístných strojů a prostor druhé sedačky je umístěn za ní s určitým převýšením. Překryt kabiny je pro zjednodušení a urychlení případné katapultáže řešen jako společný a tím je i podstatně delší. Uspořádání zadního pilotního prostoru je až na některé drobnosti shodné s předním prostorem, který plně odpovídá jednomístným Su-27. Veškeré systémy letounu byly upraveny tak, aby byly ovladatelné oběma piloty.
Su-27UBK čínského letectva s kontejnery rušící aparatury SPS-171/L005S Sorbcija-S na koncích křídel
(foto: USAF / D.M. Callen / PD)
Konstrukčními změnami oproti jednomítné variantě prošel trup letounu, který je v prostoru zadní sedačky vyšší. Vyšší jsou i svislé ocasní plochy, jejichž plocha narostla asi o pětinu. Odlišný je tvar a velikost brzdícího štítu, který je umístěn na hřbětě trupu. Přidáním druhého pilotního prostoru narostla též hmotnost letounu, a to asi o 1600 kg.
Celkové výkony letounu Su-27UB jsou o něco málo horší než jednomístného Su-27, ale vynikající letové vlastnosti zůstaly zachovány. Maximální únosnost výzbroje na deseti vnějších závěsnících je 4430 kg.
Exportní varianta letounu nese označení Su-27UBK a jako první byla exportována do ČLR. Odlišnosti exportní varianty letounu jsou obdobné jako u jednomístných strojů.
Na základech Su-27UB bylo vytvořeno několik variant strojů, které nesou označení Su-30.
TECHNICKÁ DATA
Typ: stíhací cvičně-bojový letoun
Pohon: 2 x proudový motor Ljulka (Saturn) AL-31F s tahem 122,58 kN
Max. rychlost: 2125 km/h (u země 1400 km/h)
Dolet: 3000 km
Dostup: 17500 m
Hmotnost: max.vzletová 33000 kg
Výzbroj: rychlopalný kanón GŠ-301 ráže 30 mm (150 ks nábojů)
maximálně 10 PLŘS
- 6 x R-73
- 6 x R-27R, R-27ER
- 2 x R-27T, R-27ET
( typická sestava 4 x R-73, 2 x R-27T (ET), 4 x R-27R (ER) )
neřízené bomby nebo pumové kontejnery kalibrů 100 kg, 250 kg, 500kg
bloky neřízených raket B-8, B-13, O-25
Rozměry: Délka ................................ 21,935 m
Výška ................................. 6,357 m
Rozpětí .............................. 14,7 m
Plocha křídel ...................... 62,037 m2
Autor článku: ing. Zbyněk Novotný
Poslední revize článku: 2.4.2013
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika License.
B O N U S