internetový armádní magazín

Španělsko se chce rychle zapojit do programu FCAS

07.12.2018 10:25

Španělské ministerstvo obrany zaslalo ministerstvům obrany Německa a Francie žádost o možnost připojit se k programu vývoje víceúčelového bojového letounu nové generace FCAS (Future Combat Air System). Španělsko se chce velmi rychle zapojit do programu vývoje nového letounu a brzy oficiálně oznámit svoji ochotu během příštích dvou let investovat do spolupráce až 25 milionů EUR.

                                                                  XXXXXXXXXXXX

                     letoun FCAS v představách společnosti Airbus / foto: Airbus / AINonline / FU


Program FCAS vedený Německem a Francií byl oficiálně zahájen na výstavě ILA v Berlíně 25. dubna letošního roku. Společnosti Airbus a Dassault zde uzavřely předběžnou dohodu o společném postupu. Následně na výstavě Euronaval v Paříži předvedla firma Dassault model svého letounu s označením NGF, který má být jakýmsi nástinem letounu budoucího, vzniklého v programu FCAS.
Španělsko se však zajímá také o účast v britském programu Tempest, který byl představen firmou BAE Systems na výstavě ve Farnborough v červenci letošního roku. Pokud by španělská účast v programu FCAS z nějakého důvodu nevyšla, je zde tedy náhrada. Španělské ministerstvo obrany však věří v bezproblémový průběh zapojení se do programu FCAS, a také možné budoucí spojení programů FCAS a Tempest. Militarybox, CC BY-SA

 

Diskusní téma: Španělsko se chce rychle zapojit do programu FCAS

Datum: 10.12.2018

Vložil: Rase

Titulek: Dassault

Ona vizualizaci od Airbusu vůbec nemá smysl řešit, jelikož bylo dohodnuto, že vedení společného vývoje dostane na starost francouzský Dassault. Nedávno představili model a 3D návrh, který je myslím mnohem pokrokovější a ambicióznější než návrh Airbusu (který vypadá jako kombinace Tornada a F-35). Tady je návrh letounu zcela bez ocasu - od Dassaultu:

https://www.palba.cz/album/albums/userpics/12832/31404213_1825323780865713_7ww523197352853635072_n.jpg

Datum: 07.12.2018

Vložil: Murar

Titulek: Fcas v predstave Airbusu

ma dost zhodne proporcie s Su-57, az na rozdielny prekryt kabiny. Tvary nabehovych ploch, teda miest vystavenych najvyssim tlakom a tiez miest radarovo najpodstatnejsich, su totozne: lerx, lift body, proporcieaj uhly vyskoviek, tvar zakladne smeroviek. Vyskovky su sice integrovane do odtokovej hrany a tvoria kvazi deta kridlo, to vsak iba zhorsi vykonove parametre tych ploch, lebo su vo vysledku mensie a v aerodynamickpm tieni hlavneho kridla. Ta delta je tamsnad len aby sa nepovedalo, ze to nie je kopia ruskeho originalu. Napodiv, zpadna tlac cely rusky dizajn stale hodnoti ako velmi primitivny stealth dizajn a nakoniec sa ukaze, ze Zapad ho chce tiez...

Datum: 07.12.2018

Vložil: Mica

Titulek: Re: Fcas v predstave Airbusu

Jestli nahodou rusove nechteji přeskočit generaci...Su-57 se vyrabet masove nebude, údajně nenabizi tolik jako Su-35S aby se do něho investovalo- nove provozní zázemí atd.
Rusove možná připravují letoun 6 generace. Rusove se take připravují nahradit prepadove stihacky Mig něčím novym. Mozna vzniknou dva odlišné stroje. Nahrada za Su-57 a prepadovy stihac

Datum: 07.12.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Nelze tak úplně přeskočit generaci. A ano současný Su-57 v současné podobě se nakupovat masivně nebude, to je již jasné asi od roku 2015. Věc se má tak, že prozatímní Su-57 se starými motory nedisponuje až takovými letovými vlastnosti oproti Su-35S (z jehož motorů ony současné motory Su-57 vycházejí) ,aby se obhájila mnohem vyšší cena letounu. To znamená, že se čeká na motory tzv. druhé fáze iz.30 a možná časem na nový radar na novém principu. To znamená, že tyto vlastnosti katapultují Su-57 do generace pět a půl (ale vůbec to neznamená, že se Su-57 ruší či podobné nesmysli). "Masivní nákupy" započnou až s letouny Su-57 s novými motory, které začnou postupně nahrazovat Su-27SM v počtu letky či pluku. A také je v plánu, tedy také je nutné nahradit přepadový stíhač MiG-31BM po roce 2030. Mohou býti využity některé technologie z Su-57, ale samozřejmě to bude odlišný letoun zkonstruovaný pro jiné účely.

Datum: 07.12.2018

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

...nenapsal bych to lepe;)

Datum: 08.12.2018

Vložil: Bein

Titulek: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Motory 4,5 a 5 generace SU-57 katapultuji do 5,5 generace. Dnes ani neni plne definovana 6 generace a vy uz vidite SU-57 v 5,5 g. :) Tak hlavne, ze ty nove motory budou mit nejakych 25-30 let pozdeji nez zapad. O nove vyvijenem radaru nic nevim, muzete na nej nekdo pridat odkaz? Diky.

Datum: 08.12.2018

Vložil: Cateye

Titulek: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Kvantový radar. Máte pravdu že 6. generace ještě pořád není pořádně definována, ale schopnosti kvantového radiolokátoru jsou natolik revoluční, že lze mluvit u takto vybaveného letounu páté generace o posunu ke generace šesté.

https://21stoleti.cz/2012/12/17/neobelhatelny-kvantovy-radar/

Datum: 08.12.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Vážený pane Bein, takto to nedefinuji já osobně, to bych si ostatně ani nedovolil, ale sami konstruktéři a lidé z daného oboru. Poté to interpretují různé "mediální žumpy" tím způsobem, že rusové končí s Su-57 protože nesplňuje požadavky viz. motory 4,5 generace a podobné nesmysly, ono se již dlouho ví, a ostatně se tím ani netají, že je to pouze prozatímní řešení. Ano motory jsou o několik let později než je měli američané (nikdo jiný) a to také zcela jasných a známých důvodů. Již v SSSR roku cca 1982 započal vývoj motorů páté generace a to původní AL-20 pro plánovaný MiG-39. Tento motor byl testován na létající laboratoři MiG-25UBLL, po pádu SSSR bylo vše zrušeno a nastal kolaps prakticky všeho až do otevření programu PAk-FA, který měl zase jiné definice. Ostatně původní definice které má splňovat letoun páté generace, hrubě nesplňuje nejnovější americký stroj F-35, vyvíjený i za pomoci ruských technologií prodaných od OKB Jakovleva.
A o novém radaru je dostupno mnoho informací, zvláště tedy z ruských zdrojů, protože jsou zatím asi jediní kdo jej prakticky vyvíjí, všichni se spíše soustředí na drahé AESA, kterým nejmodernější ruské PESA dovedou konkurovat, ale za mnohem nižší náklady. Ono je to logické pokud je počítáno s dalším novým letounem jako s náhradou MiGu-31BM s jeho Zaslonem. On tento perspektivní radiolokátor by smazal technologii "Stealth ". Již svého času nabídly rusové svým americkým (tehdy ještě přátelům) praktickou zkoušku technologií kdy chtěli proti F/A-117 postavit MiG-31, američtí partneři to razantně odmítli, asi věděli proč. Pokud se vrátíme k motorům znamená to, že nový il.30 je postaven za pomoci nejnovějších technologií a materiálů (které přesahují ty které byly k dispozici před 30 lety ), tedy překonávají původní definice motoru 5. generace a jaksi jsou na cestě ke generaci vyšší, rozhodně mají perspektivu pro další modernizace odpovídající v budoucnu generaci 5,5 či možná dokonce perspektivně i 6. Samozřejmě bude záležet co budou od nové generace chtít, respektive co budou rusové chtít po náhradě Migu-31BM, to je samozřejmě horizont let po roce 2030.

Datum: 08.12.2018

Vložil: Bein

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Pro STR.
Chapu, mate rad rusko ;) Ja proti SU-57 nic nemam. Jeho pozdejsi zavadeni povazuji za rozumne. Jen si myslim, ze rusove proste dohaneji a nemyslim si, ze jsou ti co budou urcivat budoucnost

Datum: 08.12.2018

Vložil: Bein

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Pardon preklep :)
Nemyslim si, ze by mohli USA predehnat. Na to podle me nemaji zdroje. To neznamena, ze nemaji super stroje;) Mate nejaky odkaz na tu nabidku F-117 vs Mig-31? Rad se poucim ;) Jen tak pro zajimavost, kdyz tu padla zminka o F-117. Nemci v dobe kdy americane vyvijeli 117, pracovali na vyvoji temer totozneho letadla:)

Datum: 09.12.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Kde by Němci vzali technologie a prostředky na obdobný letoun jako je F-117? k čemu by jim byl dobrý? Ve své době velice drahý projekt. Měli přece "superstoj" Panavia Tornádo :). Vždyť všechny německé vědce a inteligentní potenciál "Německa" posbírali hned po válce Američani v rámci operace Sponka byli dovezeni do USA kde v utajení dále pracovaly včetně Sturmbannführer Wernera von Brauna. :) :D ..... tak to je onen náskok USA ;) .Pozdější zavádění Su-57 je v rámci řekněme "historických událostí" logická a vlastně jediná možná cesta v kontrastu s F-22 (tedy zatím s jediným "plnohodnotným" konkurentem) . V rámci nějakého předháněn - což je přirozená věc která se "normálně děje". RF vs. USA to je tu od začátku a stále dokola. Tak třeba takhle: -tedy rusové (tehdy SSSR) postavily "super stroj" MiG-25, aby je USA překonaly a předehnaly vyvinuly F-15 na co rusové reagovaly vývojem lepšího stroje Su-27, aby Američani překonaly ruské stroje 4.generace byl spuštěn program, ze kterého vznikl F-22, na to rusové reagují programem kde vzniká Su-57, který má být lepší než jeho protivník (oficiální zadání -}proto jej zatím také nenakupují ve velkém). Rusko je zemí, kde je plno zdrojů, mají je doma, nemusí je drancovat po celém světě jako jako jeho konkurent, spíše jde o využití zdrojů, tedy o politická rozhodnutí (je jednoduší a levnější reagovat na konkurenci v současné situaci, než vyhazovat biliony "do neznáma"). Jsou oblasti kde je RF výrazně vepředu oproti USA, a stejně tak to platí obráceně. No nejde ani tak kdo má rád nějaký stát či ne, ale o vyvrácení zřejmých nesmyslů

Datum: 09.12.2018

Vložil: Bein

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

Tak se nam debata trochu zvrtla :) Pridavam odkaz na nemeckou F-117 https://www.vojsko.net/index.php/letecka-technika/33-stihaci-letadla/3114-lampyridae-nemecky-stealth.
Kde je Vas odkaz na Mig-25 vs F-117?
O povalecne dobe se nebavime, nevim proc ji sem tahate. Z nemeckeho vyzkumu tezili vsichni. S tim predhanenim mate pravdu. Vzpominate jak to pro SSSR dopadlo? A ted mluvime o RF s ekonomickou silou srovnatelnou se Spanelskem. I kdyz se zdroji nakladaji velmi dobre, dlouhodobe jim vlak proste ujede. Nekde vic nekde min. Evropa na vyvoji ruznych zbrani spolupracuje s USA, ale RF je na to sama. Po Ukrajine je odriznuta a vse si musi delat sami. Proste uz nejsou SSSR, aby si mohli vyvijet vse a jeste to ve velkem zavadeli do armady.
Podle me se Su-57 nezavadi hlavne proto, ze jeste neni hotova.

Datum: 09.12.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fcas v predstave Airbusu

To ano. Jsou to hluboká devadesátá léta, tehdy se na internet ještě tolik nehrálo. Pamětníci si jistě vzpomenou. Stroje F-117 a MiG-31 se spolu setkali ve Francii na aerosalonu. Kde Američani představily F-117 jako stroj neviditelný radarem. Rusové se nechaly slyšet, že tomu nevěří a nabídly možnost praktické zkoušky ve vzduchu, kterou Američani odmítly. Možnost prohledat internet. A německý stealth tak nějak padá, nebo oprášily "dřevěného Hortena" :D . O poválečné době se nebavíme a přesto vývoj stíhačů 5. generace spadá do doby "také poválečné" tedy po skončení války studené (oficiálně). Když se tedy vrátíme, jak vypadal SSSR po druhé světové válce, a jak vypadaly netknuté USA, které hlavně na oné válce vydělaly a těžily z ní nejvíce. Porovnejte ekonomickou sílu "rozbombardovaného a zničeného SSSR a ze situace profitujícího USA ". Přesto produkovaly MiG-15, proti kterému musel západ postavit to nejlepší co měl. Evropa spolupracuje s USA protože musí, a vlak jí už dávno ujel, svého času tvořila výjimku Francie. RF je na to sama, to je ale její velká výhoda z dlouhodobého pohledu, již nikdo nebude mít síly (třeba přes Ukrajinu) narušit vývoj či dodávky určitého produktu apod. Tedy nyní již pomalu Ukrajinu nepotřebují, pokud Ukrajina nedodá komponent nic se nestane, ztratí na tom jen Ukrajina a rusáci se budou smát. Kdežto když Američani nedodají motor pro Gripen, Gripen dolétal, to je ona kontrola a určitý způsob řízení. RF začíná spolupracovat s Čínou (tedy velice výkonnou ekonomickou silou) a to jak ve vojenské tak civilní oblasti. Spolupracují i např. s Jižní Koreou. Evropa jim po Americkém nátlaku zavřela vrátka, ale nabídky svého času byli (stále probíhá nějaká tichá spolupráce s Francií). K Su-57 samozřejmě že ještě není hotová, proto ji nenakupují, a také je nic nenutí kupovat současný produkt, to je vždy poplatné dané hrozbě. Vyvíjet si to budou sami a musí si udržet know-how, jinak to můžou rovnou zabalit, ale samozřejmě nebudou nakupovat tisíce jako SSSR, ale pouze "tak" stovky. Tak např. i u tanků plánují cca 3000 tanků nové generace (včetně samozřejmě modernizace ) a né 60 000 jako SSSR. Ona RF je nyní "laicky řečeno v defenzívě, tedy začala klást důraz na kvalitu ne na kvantitu" a tomu také odpovídají nové produkty budované jako platformy pro budoucnost ať už jde o Su-57, Armatu, ale třeba i Avangard, Zirkon a vše musí být 100% domácí produkt, který je technologicky na nejvyšší úrovni.

Datum: 07.12.2018

Vložil: Mica

Titulek: Ocas nebo ne

NGF se profiluje bez ocasou kontrukci...to rikaji frantici...a tady nemci ukazuji letoun s ocasnimi plochami...jak to tedy je...

Datum: 07.12.2018

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Ocas nebo ne

Není třeba dělat žádné velké závěry na základě nějakého obrázku, který je víc fantazií nějakého malíře, než podobou něčeho konkrétního. Když Dassault připravoval Rafale prezentoval ho modelem s dvojicí svislých ocasních ploch na nosnících vybíhajících z křídla a realita je výrazně jiná, podstatně víc konzervativní. Počkáme a uvidíme jestli ocas ano, nebo ne.

Datum: 07.12.2018

Vložil: Mica

Titulek: Nerozumim

Tak jak to je. Spanelsko chce FCAS s nemci a frantiky nebo pujdou s britama do Tempestu. Oboji je prece nesmysl.

Datum: 07.12.2018

Vložil: Militarybox

Titulek: Re: Nerozumim

Proč nesmysl. Španělé zodpovědně uvažují nad budoucnosti svého letectva. Za pár let jim začne hořet situace s Hornety a Typhoony zde také nebudou věčně. Americký F-35A (aniž by zde došlo k nějakému hodnocení tohoto stroje) rozhodně není to "pravé ořechové", čím by se daly nahradit oba uvedené dvoumotorové typy. Jednoduše oslovili francouzsko-německý i britský tým, vyjednávají a uvidí. Tím, že požadali Němce a Francouze o možnost svého připojení dávaní najevo své preference. Pokud budou odmítnuti (jako že nebudou), půjdou za Brity.

Záznamy: 1 - 17 ze 17

Vyhledávání