internetový armádní magazín

Rakousko ukončí provozování letadel Eurofighter Typhoon

10.07.2017 10:55

Rakouské ozbrojené síly se rozhodly ukončit provozování bojových letounů Eurofighter Typhoon. Mělo by se tak stát v roce 2020. V témže roce by měl být ukončen též provoz cvičných strojů Saab 105. Místo obou uvedených typů mají být pro vojenské letectvo získány zcela jiné letouny, a to nákupem nebo pronájmem. Počítá se asi s osmnácti bojovými stroji - patnácti jednomístnými a třemi dvoumístnými a přiměřeně velkou skupinou cvičných letadel.

K ukončení provozu letadel Typhoon vedou Rakousko finanční propočty. Za provoz a modernizaci patnácti letadel Typhoon by za příštích třicet let utratilo 4,4 až 5,1 miliardy EUR. Nákupem nebo pronájmem osmnácti strojů Gripen E/F nebo F-16 by mělo za stejné období dojít k úspoře ve výši 0,1 a 2 miliardy EUR.

Rakousko začalo plánovat pořízení víceúčelových bojových letounů Eurofighter Typhoon v roce 2002. Původně jich objednalo 24 kusů, ale v roce 2007 byla objednávka snížena na 18 a následně na 15. První stroje Typhoon byly do Rakouska dodány v březnu 2007 a poslední v září 2009. Militarybox, CC BY-SA

                                            Eurofighter Typhoon rakouského letectva

                                                       (foto: Max Pfandl / CC BY)

 

Diskusní téma: Rakousko ukončí provozování letadel Eurofighter Typhoon

Datum: 10.07.2017

Vložil: Caminante

Titulek: Stíhače pro Rakousko

Kauza Typhoon se v jiném měřítku koneckonců odehrála i u nás v podobě megalomanské objednávky počtů L-159, pro něž nebylo využití a ani s takovým počtem letadel neměl kdo létat. Pokud si vzpomínám, jeden čas měli v Rakousku také kritický nedostatek pilotů pro Typhoony.
Příčina obou zmíněných průšvihů je stejná - politické objednávky pro armádu. Bohužel v meziválečném období armády často připomínají skladiště handlů politiků a jejich dohazovačů.
Tlak německých politiků a lobbistů na tehdejší rakouskou vládu kvůli nákupu Typhoonů byl v rozhodné době opravdu enormní, jelikož mnozí představitelé vzdušných sil byli tehdy proti. A nakonec se jiné, než politické zdůvodnění toho obludného nákupu ani najít nepodařilo. Daňový poplatník a volič jim, zdá se, vše odpustil...

Datum: 10.07.2017

Vložil: Dip

Titulek: Re: Stíhače pro Rakousko

U Rakouska je to ještě smutnější o to, že tím ani nepodpořili vlastní výrobu...

Datum: 10.07.2017

Vložil: fotr

Titulek: Rakousko

Neumím si představit, co by se dělo, kdyby tato situace nastala u nás. Za hodně těžký peníze to koupit, lítat na tom cca 12 let a pak konec (kdo chce opici, musí mít na banány)?! A kupovat od znovu něco jiného? Brr..... Buďme rádi, že "máme" Gripeny, teď je ještě pořádně zmodernizovat a vyzbrojit.

Datum: 10.07.2017

Vložil: hunter.killer

Titulek: Očekávané

Podle mě velmi rozumné rozhodnutí, pro zemi jako je Rakousko je Typhoon zbytečný luxus, pro který nemají plné využití. Pokud vím tak neměli ani nakoupené zbraně pro něj, teda pominu-li munici do kanonu a AA střely krátkého dosahu. Na Air policing jim plněn bude stačit Gripen E/F a když k němu nakoupí i Meteory tak to by byla špica!

Datum: 10.07.2017

Vložil: Nesher

Titulek: Re: Očekávané

Meteory nekoupí neb je nepotřebují, k air policingu (nic jiného ani rakouské letectvo nenacvičuje)je vám Meteor dost k ničemu, na to stačí kanon, případně PLŘS krátkého dosahu.
Ostatně i ten Gripen NG je otázkou, podle mě by jim úplně stačil starší Gripen C/D, případně F 16 C/D. Ostatně většinu času své poválečné existence používali Rakušané letadla z druhé ruky.
Pokud by se rozhodli pro Gripen, tak by mohlo mít Aero šanci s L 39NG, případně i s L 159T, je to osvědčená kombinace a pokud by to stát podpořil např. výcvikem pilotů za rozumnou cenu, tak by na to mohli Rakušané (kterým jde jen o peníze) slyšet.

Datum: 10.07.2017

Vložil: hunter.killer

Titulek: Re: Re: Očekávané

Ale jo, jen jsem se nechal trochu unést. Mě by se Meteor líbil i v naší výzbroji. Ideálně jim nabídnout naše gripeny C/D + L-39NG (L-159T2) a u nás zavést gripeny E/F + Meteor + Litening III/Sniper XR + řízená munice, ale to se stejně nestane, ale bylo by to pěkné. Mě je prostě obecně silně proti srsti, ten styl a nákup a "využívání" voj, techniky ála naleštěná bída. To je jako si koupit Ferrari California a pak s ním vyjet 4 víkendy v roce, protože gumy, protože benzín, protože pojistka, protože výměna koutučů + destiček vyjde na cca 50000Kč atd atd achjo.....

Datum: 10.07.2017

Vložil: David

Titulek: Rakousko

To jsem ale hodně zvědav, co si vyberou. Univerzální letadlo, které by bylo schopno plnit oba úkoly, jak vzdušné hlídkování, tak i výcvik? A existuje vůbec takové letadlo? Za jedné takové letadlo považuji jihokorejský F/A-50. Jenže ten se svými výkony nemůže rovnat Typhoonu, nemá jeho schopnosti. Gripeny? Ano, jsou relativně levné, ale pak vedle nich bude potřeba i cvičný letoun (šance pro
L-39NG?). Ale obávám se, že místo toho přijde nějaké politické řešení/neřešení

Datum: 10.07.2017

Vložil: mike

Titulek: Re: Rakousko

V článku je uvedené, že chcu nakupit 2 typy: 18 bojových (15+3) a adekvatny počet cvičných strojov.. aspoň pokial som to spravne pochopil..

Datum: 11.07.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Rakousko

Jo, pokoukal jsem si to i jinde a už je mi to jasnější. Ale stejně pochybuji, že by dosáhli nějakého významnějšího efektu. Pro nové stroje bude potřeba nová infrastruktura, budou musit přeškolit piloty atd. Ano, Typhoon byl špatný výběr, ale vyřazovat ta letadla nyní, po letech provozu, přitom s dostatečnou životností, mi přijde jako pochybné

Datum: 10.07.2017

Vložil: křižák

Titulek: Typhoon

Abych řekl pravdu , tak tomuto kroku se nedivím. Platit za letovou hodinu 80 000 eur..je přece trošku moc.

Záznamy: 1 - 10 ze 10

Vyhledávání