internetový armádní magazín

Rakousko řeší otázku letadel svého letecva

10.12.2018 21:10

Rakouská vláda začíná vážně a rychle řešit budoucnost bojových letounů rakouských ozbrojených sil.

Rakouský ministr obrany vydal rozhodnutí o přezkoumání předběžného rozhodnutí o stažení stíhacích letounů Eurofighter Typhoon a o plánu vyhlášení nové soutěže na nákup nového typu bojového letadla. Rakouský kancléř je pro variantu ponechání si letounů Typhoon a jejich modernizaci, zatímco velká část rakouských politiků podporuje variantu nákupu nových letounů Saab JAS-39E/F Gripen. V obou případech jde o projekt v hodnotě kolem dvou miliard dolarů. Konečné rozhodnutí by mělo být známo do konce roku.

               Eurofighter Typhoon v rakouských barvách / foto: Fabrizio Gandolfo / CC BY-SA 4.0

 

Rakousko bylo pro Eurofighter Typhoon prvním exportním kupujícím. V roce 2003 byla podepsána smlouva na 18 letadel, později byl však počet snížen na 15. V červenci roku 2017 byl oznámen úmysl letouny Typhoon vyřadit z provozu a zahájit proces získání nových letadel.

Rakouské letectvo řeší i náhradu cvičných letadel Saab 105. V české kotlině je toto vnímáno jako velká šance pro firmu Aero Vodochody, ale rakouský tisk považuje za favorita letoun M-345 od italské firmy Leonardo. Militarybox, CC BY-SA

                         M-345 na výstavě v Paříži v roce 2013 / foto: Julian Herzog CC BY 4.0

 

Diskusní téma: Rakousko řeší otázku letadel svého letecva

Datum: 17.12.2018

Vložil: veterán 47

Titulek: Typhoon

Jedným z hlavných dôvodov prečo chcú rakušania odstviť Typhoony, sú ich veľké prevádzkové náklady.
Ja to tvrdím už dávno L-39NG mal prísť na svet pred 10 - 15 timi rokmi. V dnešnej dobe sa bude veľmi ťažko presadzovať.

Datum: 12.12.2018

Vložil: Rase

Titulek: -

nevím, zda si v Rakousku uvědomují, že olétané Typhoony první série jsou prakticky neprodejné. Britská nabídka na jejich modernizaci tak není úplně od věci a myslím že na zamyšlení stojí. Chápu ale že na kauze "Typhoon" si postavilo hodně místních politiků kariéru. Další věcí je, že se zdá, že hodlají koupit oba typy jako jeden balík. Tedy L-39NG má šanci akorát, pokud uspěje Gripen. Pokud opravdu pořídí Gripen, tak by mohla mít verze E/F jednou i šanci u AČR (až skončí pronájen současných C/D).

Datum: 14.12.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: -

Grippen E/F bude mít u armády ČR velkou šanci bez ohledu na to jestli si je pořídí Rakousko. Přeci jenom máme to vybudovanou základnu, servis takže se výrazně ušetří

Datum: 12.12.2018

Vložil: Flader

Titulek: držím palce

Snáď tentokrát AERO uspeje. Škoda, že zatiaľ môže ponúknuť len L-39NG. Pokiaľ by bol dotiahnutý program FA259 tak by to mohlo byť pre Rakúsko taktiež zaujímave.

Datum: 12.12.2018

Vložil: Feri

Titulek: L39

Myslim, ze na rozdiel od inych tendrov, ktorych sa L39NG uz "zucastnila", by tu mohla byt realna sanca uspiet. Aj ked M345 bude mat za sebou zrejme lepsi "lobing" cena a moznost niest vyzbroj by mohla pri rozhodovani u rakusanov prevazit.

Datum: 11.12.2018

Vložil: jendar

Titulek: L-39 vs M-345?

Myslím, že naše L-39 nemá šanci. Oproti M-345 je to stroj jednoúčelový, pro výcvik plnohodnotných stíhaček nedostatečný a nejde ověsit zbraněmi. I podle hodnocení pilotů, co lítali v obou strojích je to jako stará škodovka a mecedes. Tohle bychom už měli opustit. Stará koncepce a naprosto nevyhovující motor. Doba už je prostě jinde. Jako náhrada L-29 možná, jinak nesmysl.

Datum: 11.12.2018

Vložil: Alex

Titulek: Re: L-39 vs M-345?

Ty žiješ na akej planete? Nedajbože na Zemi. Píše sa rok 2018 a argumentovať lietadlom, ktoré vzniklo pred cca 45 rokmi t.j. L-39, že je to v porovnaní s M-345 šrot - to je čo za absurdný nezmysel? Ešte tohto roku by mal vzlietnuť prototyp L-39NG. (pre menej chápavych t.j. pre teba NG znamená Novú Generáciu). L-39NG bude mať so starým L-39 akorát spoločné označenie L-39 a podobný tvar, to je tak všetko. Všetko ostatné bude nové, zo starého L-39 tam nebude nič, iba jeho Trademark L-39. To je to isté, ako porovnávať Volkswagen 1. a dnešnej generácie, alebo porovnávať Boeing B-373 1.generácie a dnešný B-737 MAX. Tie dve lietadlá majú jednú jedinú spoločnú vec - design a Trademark B-737.

Datum: 11.12.2018

Vložil: Flanker.27

Titulek: Re: Re: L-39 vs M-345?

Díky, já bych se asi v odpovědi neudržel... :)

Datum: 11.12.2018

Vložil: Jerry

Titulek: Re: L-39 vs M-345?

Vždyť L-39NG pohání stejný motor jako M-345 :-D

Datum: 11.12.2018

Vložil: Mates

Titulek: re

Ohledně M-345 psali v posledním čísle L+K ,že nemůže nosit žádnou výzbroj,to by bylo velké plus pro naší L-39NG.Zejména,když Rakousko současné Saaby-105 používá i jako bojové stroje.

Datum: 10.12.2018

Vložil: Nesher

Titulek: L 39 NG

K těm L 39NG, oproti italským strojům by mohlo pomoci to, že se na jeho výrobě podílí i rakouský průmysl.
https://www.euro.cz/byznys/aero-vodochody-utraci-do-rakouska-posle-temer-miliardu-1371514

Záznamy: 1 - 11 ze 11

Vyhledávání