internetový armádní magazín

První eskadra letounů J-20 Mighty Dragon bude vytvořena v roce 2017

10.02.2016 10:15

Čínské letectvo vytvoří první eskadru víceúčelových bojových letounů Chengdu J-20 Mighty Dragon v roce 2017. První letka těchto strojů má dosáhnou počátečních operačních schopností na přelomu let 2017 a 2018.

V současnosti jsou všechny vyrobené J-20 poháněny dvojicí ruských motorů Saturn Al-31F s tahem kolem 132 kN, nebo jejich čínskou variantou WS-10. Sériové stroje vyrobené od roku 2019 již však počítají s instalací nových domácích jednotek WS-15 s maximálním tahem přesahujícím 176 kN. Na vývoji motoru WS-15 se pracuje od roku 1990 a v roce 2012 se údajně na něm podařilo dosáhnout požadovaných hodnot tahu. Zbývá však dořešit několik palčivých problémů, mezi které určitě patří odolnost a provozní spolehlivost a také fungování vektorovatelné trysky.

J-20 je nositelem čínského víceúčelového radiolokátoru s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA). Radiolokátor je znám pod označením KLJ-5 nebo Type 1475 a jeho některé technologie pravděpodobně pocházejí z Ruska. 

K dnešnímu dni existuje asi osm letových prototypů J-20 a jeden sériový či předsériový stroj. Militarybox, CC BY-SA

                                                                XXXXXXXX

                                                                     J-20

                                                        (foto: china int. / FU)

 

 

Diskusní téma: První eskadra letounů J-20 Mighty Dragon bude vytvořena v roce 2017

Datum: 13.02.2016

Vložil: Blabla

Titulek: WS-10

No, WS-10 není okopírovaným Al-31F. Je to motor blízký GE F110. Do Číny se dostal jako CFM-56, což je jádro bez přídavného spalování, sloužící jako pohon Airbusu 320. Postačilo dokonstruovat afterburning a okopírovat trysku. Kdysi dávno takto postupoval i SAAB u Viggenu...

Datum: 14.02.2016

Vložil: Alex

Titulek: Re: WS-10

Nemystifikujte čtenáře tohoto webu. WS-10 má poněkud blíže k ruskému Al-31F než americkému CFM56, i když americké motory byly v Číně k dispozici a sloužily jako vzor. Motor CFM56 je příbuzný motoru GE F101, stejně jako vámi uváděný GE F110. Když už napíšete "A", tak napište i "B".
Připravovaný WS-15 je nejspíše čínskou vývojovou verzí britského motoru Rolls-Royce Spey Mk. 202, opět ale s využitím ruských technologií.

Datum: 14.02.2016

Vložil: Blabla

Titulek: Re: Re: WS-10

Trochu vaši odpověď nechápu. Co mají číňané společného s F101? V roce 1985-86 vývoj započal na bázi jádra CFM 56-II. To ještě Al-31 neměli k dispozici. Konstrukčně tedy WS-10 je silně inspirován tímto civilním motorem a doplněním přídavného spalování a obdobné trysky vzniklo cosi jako vzdálený příbuzný F110. Říkají to sami číňané, tak proč jim nevěřit? Něco jiného je ale technologie výroby - ta zase byla dostupnější z Ruska a jak materiály, rozměry=zástavbové poměry, zkušenosti z provozu byly ovlivněny Al-31F. O tom není pochyb.
Čím tedy čtenáře mystifikuji?

Datum: 10.02.2016

Vložil: Pepe

Titulek: J-20

J-20 mi připadá trošku krabicoidní. Je to letadlo s nehezkými proporcemi a nedělá takový dojem jako F-22A Raptor nebo T-50 PAK FA. S jeho zaváděním však budou Číňani rychlejší než Rusáci s T-50.

Datum: 10.02.2016

Vložil: Locket

Titulek: Re: J-20

Tvary odpovídají čínské konstrukční škole. To jest: za základ jim byl poskytnut vývoj od MiGu... to znamená Iz. 1.44 nebo Iz. 1.42 MFI z počátku devadesátých let, na který natáhli "kůži z F-22 a F-35". To jest ty různé "hekerské " čínské útoky na pentagon apod. Rusové jim dodávají motory, čínský vývoj jde velmi pomalu a ne moc dobře (nespolehlivost a nízká životnost). Kdežto rusové staví čistě svůj letoun skutečné 5. generace. A s Přijetím do výzbroje Su-35S a Su-30SM nemusí spěchat za každou cenu..... i když bylo by to hezké

Datum: 10.02.2016

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Re: J-20

Absolutní souhlas. Číňani v tom vývoji mají stále trošku té své "kulturní revoluce" - atomovým fyzikem snadno a rychle za pět dní.

Vyhledávání