internetový armádní magazín
Program nového BVP pro AČR
Armádě ČR se přiblížil termín výběru nového typu bojového vozidla pěchoty a na zvýšeném zájmu médií je to znát. Postupně přicházejí s uvolněnými informacemi jednak o samotném procesu výběru, tak i o nabízené technice.
Ministerstvo obrany ČR v loňském roce oslovilo celkem devět společností s žádostí o poskytnutí předběžných informací (RFI - Request for Information) k jimi nabízeným bojovým vozidlům. Reakce na žádost byla zásadní podmínkou pro vstup dané společnosti do výběrového řízení na minimálně 210 vozidel, které bude ministerstvem obrany letos na podzim vypsáno.
CV90 ASCOD
(foto: PRT Meymaneh / CC BY) (foto: bohringer.friedrich / CC BY-SA)
Do určeného termínu zareagovalo sedm firem: BAE Systems Hägglunds AB (vozidlo CV90), General Dynamics European Land Systems (vozidlo ASCOD), PSM Project System & Management GmbH (vozidlo Puma), Rheinmetall Landsysteme GmbH (vozidlo Lynx), FFG - Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (vozidlo PMMC G5), OTOKAR (vozidlo Tulpar) a FNSS (vozidlo Kaplan 20). Tyto firmy budou muset v polovině letošního roku, jako nedílnou součást výběrového řízení, představit svá bojová vozidla na polygonu ve Vyškově.
XXXXXXX
Puma
(foto: V. Korotčenko / FU)
XXXXXXX
Lynx PMMC G5
(foto: Shaun Connors / CC BY-SA) (foto: FFG / FU)
Ministerstvo obrany ČR chce vítěze výběrového řízení vyhlásit v roce 2018. První finanční prostředky na nová bojová vozidla pěchoty budou vyčleněny z rozpočtu na rok 2019. Pokud bude vše probíhat podle plánu, tak se vojáci dočkají prvních strojů v roce 2020.
Určitou podmínkou výběru nového typu bojového vozidla pěchoty je kromě jeho TTD, ceny a provozních nákladů i možnost zapojení českého zbrojního průmyslu do samotné sériové výroby, transfer nových technologií, možnost provádění údržby a servisu na území ČR a možnost provádění budoucích modernizací českými firmami. Podle MO budou zvažovány i politické aspekty, a ty momentálně nejsou některým účastníkům příznivě nakloněny.
Dá se předpokládat, že větší šance na vítězství ve výběrovém řízení mají čtyři typy "klasických" evropských BVP, tedy vozidla CV90, ASCOD, Lynx a Puma (uvedené pořadí nebylo redakcí zvoleno náhodně). Postavení tureckých vozidel Tulpar a Kaplan 20, nebo německého obrněnce PMMC G5 je horší, i když každý z těchto typů má své nepopiratelné přednosti. Militarybox, CC BY-SA
XXXXXXX
Kaplan 20 Tulpar
(foto: oxu az / bmpd / FU) (foto: Karaahmed / CC BY-SA)