internetový armádní magazín

Příprava nového polského BVP

18.04.2017 11:10

V Polsku se intenzivně pracuje na vývoji nového národního bojového vozidla pěchoty. Do ještě velmi nedávné doby existovaly určité snahy o získání partnerů a "natažení" některých dalších zemí (včetně ČR) do tohoto projektu, ale nyní se zdá, že polský zbrojní průmysl zůstane v přímém vývoji a výrobě osamocen. Vývojové práce na novém polském bojovém vozidle pěchoty vede společnost Huta Stalowa Wola (HSW) v úzké spolupráci s polským národním centrem výzkumu a vývoje (NCBR). Je velmi pravděpodobné, že v projektu budou zužitkovány výsledky získané při dřívějších snahách o konstrukci podobných vozidel v Polsku (Anders), výsledky výzkumu prováděného se zahraničními společnostmi a možná i zkušenosti s podvozky korejských plovoucích BVP K21.

Polské bojové vozidlo pěchoty bude podle armádního zadání disponovat bojovou hmotností do 25 tun a bude plovoucí. V tomto směru bude tedy disponovat velmi podobnými parametry jako připravované ruské BVP Kurganěc-25. Maximální bojová hmotnost a schopnost plavby jsou zatím jediné dva konkrétní parametry, které jsou o vývíjeném polském BVP známé. O dalších se zatím veřejně nehovoří.

V roce 2015 se předpokládalo, že prototyp nového obrněnce by mohl být k dispozici asi do pěti let. Projekt společnosti Huta Stalowa Wola však počítá s výraznými investicemi polského ministerstva obrany. Bez těchto investicí nebude možno zahájit sériovou výrobu. Militarybox, CC BY-SA

                                                        prototyp BVP Anders rok 2011

                                                            (foto: PW2 / CC BY-SA)

 

                                                     

Diskusní téma: Příprava nového polského BVP

Datum: 28.02.2021

Vložil: Richarddof

Titulek: Детейлинг студия

Plasti & Do – профессиональная детейлинг-студия. Основной специализацией компании является качественная защита и уход за автомобилем.
[url=https://plasti-do.com/antigravijnaya-zashhita-kuzova-avtomobilya-v-krasnodare/]https://plasti-do.com/antigravijnaya-zashhita-kuzova-avtomobilya-v-krasnodare/[/url] Антигравийная защита кузова автомобиля в Краснодаре со 100% гарантией результата. Самая надежная защита кузова
автомобиля от сколов и повреждений по самой выгодной цене !

Datum: 19.04.2017

Vložil: David

Titulek: Polské BVP

No, před časem Poláci předvedli vozidlo PLL-01 - a to mělo sloužit i jako BVP. A nyní jako kdyby ten projekt utichl - a to ve prospěch zde zmíněného vývoje. Předtím se hodně hovořilo o zde zmíněném Andersu - ten ve své původní podobě představoval velice zajímavý typ a po odstranění problémů by mohla být zahájena výroba. Neděje se...Pamatuji si i BWP-2000. Obávám se, aby se to neopakovalo

Datum: 19.04.2017

Vložil: rase

Titulek: Re: Polské BVP

Mno PL-01 se transformoval do projektu Gepard, platforma navazující na platformu Anders, vývojové práce mají být ukončeny do roku 2018, kdy by mohla začít sériová výroba. Občas je ale dost problém rozeznat, kdy se mluví o Gepardu a kdy o projektu Borsuk. Osobně si myslím, že Gepard by nahradil hlavně tanky T-72, Borsuk zase BVP (s plavbyschopností), je ale klidně možné, že nemálo dílů bude stejných. Člověk se v tom snadno ztrácí. Gepard je platforma od OBRUM, Borsuk zase od HSW (Huta Stalowa Wola), obě jsou součástí PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). Částečně si ty projekty konkurují, částečně se doplňují.

Gepard:
https://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7236&sid=b898a824424c5218f7f332ee068f1be7

Borsuk:
https://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7469&sid=b898a824424c5218f7f332ee068f1be7

Datum: 20.04.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Polské BVP

O tom, že se PL-01 transformoval (s jakými náklady?) do Gepardu vím. Ale i tak mi to připadá jako až příliš projektů pro poměrně malý stát. jistě, Poláci více zbrojí, vydávají na obranu 2%, plánují další zvýšení. Ale kladu si otázku, zda je tento přístup skutečně efektivní, zda to příliš nevyčerpá ekonomiku a zda to bude skutečně přínos pro zvýšení obranyschopnosti

Datum: 20.04.2017

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: Re: Polské BVP

Rozhodně nepočítejme s tím, že poláci investují částky co na Západě. Pořád to jsou jen zlomky. Rozpočet vývojové části programu (po stavbu prototypu) je 75 milionů zlotých (cca 457 milionů Kč). Ono i u Gepardu jsou finance uvolňovány průběžně, v balíčcích, podle toho jak se mění zadání. Oproti Západu to jsou pořád minimální částky, což bude i jeden z důvodů, že vývoj probíhá poněkud pomalu (byť třeba Puma se taky hodně vlekla). Osobně si ale myslím, že polský projekt BVP bude do budoucna velký problém a jsem rád, že jdeme cestou licenčního vozidla.

Vyhledávání