internetový armádní magazín
Portugalsko má konečně všechna vozidla Pandur II
Ministerstvo obrany Portugalska podepsalo dohodu s rakouskou firmou Steyr (součást GDELS) o dodávce 260 vozidel Pandur II v patnácti verzích v roce 2005. Cena kontraktu byla 364,4 milionu EUR. Podle dohody bylo 240 vozidel v jedenácti verzích určeno pro pozemní armádní jednotky a zbylých 20 vozidel ve čtyřech verzích mělo zamířit k námořní pěchotě.
První vozidla každé verze měla být stavěna v Rakousku a celkem 218 vozidel z celkového počtu mělo být vyrobeno na základě licence v Portugalsku. Předpokládalo se, že výroba bude dokončena nejpozději do konce roku 2011. Během výroby a testování však došlo k identifikaci technických problémů vozidel a celý program se začal opožďovat.
Portugalské ministersto obrany 16. října 2012 oznámilo svůj záměr odstoupit od smlouvy z důvodu porušení jejich podmínek smluvním partnerem. Koncern GDELS se dne 23. října 2012 odvolal a celá záležitost skončila u rozhodčího soudu. V době záměru odstoupení od smlouvy mělo portugalské ministerstvo obrany již 166 vozidel asi šesti verzí.
portugalský Pandur II ve verzi OT s 12,7mm kulometem
(foto: Joseolgon / CC BY-SA)
V důsledku velmi zdlouhavých procedur v rozhodčím řízení se v září roku 2014 ministerstvo obrany Portugalska dohodlo s koncernem GDELS na urovnání sporu. Jedním z výsledků dohody je, že Portugalsko odebere pouze 188 vozidel Pandur II. Tento počet zahrnuje 105 obrněných transportérů s externě ovládaným 12,7mm kulometem, 7 obrněných transportérů s 12,7mm kulometem v dálkově ovládané zbraňové stanici Kengsberg Protector, 30 bojových vozidel pěchoty s věží SP30 s 30mm rychlopalným kanónem, 16 velitelských vozidel, 8 sanitních-evakuačních vozidel, 7 vyprošťovacích vozidel, 4 vozidla průzkumu, 6 vozidel spojovacích a 4 protitanková vozidla se systémem TOW. Militarybox, CC BY-SA