internetový armádní magazín
Obrněnec Zetor Gerlach připraven na nasazení
Obrněné vozidlo 4x4 Gerlach pokračuje v sérii zátěžových testů. Po prověření v náročném terénu i na závodním okruhu má nyní na kontě i úspěšné zkoušky balistické odolnosti. Testy realizovala renomovaná německá společnost IBD Deisenroth Engineering GmbH a dohled nad nimi převzala certifikovaná státní zkušebna Beschussamt Ulm. Ta vozidlu udělila certifikaci dle požadavků STANAG 4569 AEP55, Level 3. To znamená, že vozidlo a jeho posádka se nemusí obávat střelby z ručních útočných zbraní používaných v současných konfliktech. Informovala o tom společnost Zetor Engineering Slovakia, a.s.
"Gerlach je nové vozidlo, cílem testů bylo proto prokázat, že splňuje deklarované parametry a je plně připraveno na ostré nasazení," uvedl manažer projektu Gerlach, Pavel Bušta. Jak dodává, testované byly hlavní oblasti kabiny s potenciálem rizika průstřelu - např. přechody ploch, zaoblení, rámy oken, dveře, střecha, spojovací materiál a pod.
Zetor Gerlach / foto: Zetor / tisková zpráva
Se společností IBD Deisenroth Engineering GmbH výrobce vozidla spolupracuje od září letošního roku. K balistickým zkouškám, které se konaly v 46. týdnu přibudou také testy odolnosti proti minám. Gerlach by v nich měl potvrdit odolnost na úrovni STANAG 4569, volume 2, level 3a 3b. Zjednodušené řečeno vozidlo bude vystaveno výbuchu protitankové miny o síle 8 kg TNT pod nápravou i pod kabinou. V rámci testů budou v kabině osazeny figuríny vojáků. Za účelem získání přesných informací o zátěži lidského těla a jeho reakcí budou použity senzory, jakož i externí a interní kamery. Nad testy opět převezme dohled německá státní zkušebna.
Při vývoji vozidla Gerlach byly zohledněny nejnovější technické a konstrukční požadavky na vozidlo 21. století, jakož i reálné zkušenosti z vojenských konfliktů. Jeho kabina je koncipována jako přetlaková pancéřová kapsle s objemem 7,7 m3, která oproti běžným 4-5 nabízí místo až pro 6 členů posádky o výšce až 190 cm a váze 130 kg včetně výstroje. V případě potřeby a života ohrožujících situacích poskytne prostor i pro další dva členy posádky. Pancéřová kabina je uchycena nezávisle na podvozku vozidla a tak při jeho poškození minou zůstane posádka chráněna. Zároveň konstrukce kabiny umožňuje její velmi rychlé opuštění. Kabina má v sobě zapracované unikátní prvky, které zaručují vysokou ochranu, ale také ergonomii a na minimum snižují hlučnost a vibrace.
Vozidlo je postaveno na speciálním podvozku Rolling Chassis ZETOR. Jeho žebřinový rámový koncept je schopen odolávat vysokým dynamickým účinkům a je jedním z pilířů protiminové ochrany. Vysoká mobilita je založena na nezávisle uložených a odpružených lichoběžníkových nápravách, které při terénní jízdě a vysokých rychlostech dávají vozu výjimečnou příčnou i podélnou stabilitu při optimálním zabezpečení kontaktu kola s terénem.
Jedním ze standardních parametrů vozidel v této třídě je jeho dynamika, která se hodnotí poměrem výkonu k váze vozidla. V případě Gerlachu je to výjimečný poměr 17,1 kW / tunu. Čtrnáctitunové vozidlo (maximální hmotnost včetně zbraňového systému, posádky 2 + 4, střeliva a náplní) pohání německý šestiválcový motor MTU s výkonem 240 kW. Ten je podporován speciální šestistupňovou automatickou převodovkou pro maximální využití výkonu v celém rozsahu. Rozvod výkonu na nezávisle zavěšená kola přenáší soustava vyvážených kardanů přes sestupnou převodovku GHN, která patří ke světové špičce v distribuci točivého momentu u pohonů všech kol.
Gerlach má vysoce variabilní nakládací prostor, který může odvést dalších 1,5 tuny v podobě potřebné výstroje nebo vybavení a počítá s použitím nejrůznějších verzi carga. Verzi vozidla je možné rychle měnit podle požadavků v škále TRANSPORT - OCHRANA - BOJ .V základní verzi s pohotovostní hmotností 12 tun je již zabudována filtroventilace s klimatizací a ochranou proti chemickým, biologickým a jaderným zbraním.
Koncept vozu je navržen tak, aby umožňoval reagovat na další vývoj armádních kritérií v následujících minimálně třiceti letech. V rámci rozměrů a celkové konstrukce počítá s možností dalších evolučních cyklů, jako je nárůst požadavků na ochranu, mobilitu, včetně otevřené elektrické a elektronické architektury. Militarybox, Media Knowledge, Zetor
Diskusní téma: Obrněnec Zetor Gerlach připraven na nasazení
—————
—————
—————
—————
Záznamy: 1 - 5 ze 5