internetový armádní magazín

Nový starý Rafale pro francouzské letectvo

26.03.2017 17:40

Francouzská společnost Dassault oficiálně zahájí vývoj nové verze víceúčelového bojového letounu Rafale. Program vývoje letounu s označením Rafale F4 byl v minulých dnech schválem francouzským ministerstvem obrany, informoval o tom francouzský ministr obrany Jean-Iv Le Drian.

V současné době má francouzské vojenské letectvo kolem 150 letounů Rafale několika modifikací a více než 50 strojů řady Mirage 2000. Stroje Mirage 2000 však i po modernizaci vydrží maximálně do roku 2030. V zájmu zachování počtu bojových letounů na úrovni ne méně než 225 jednotek, dalo francouzské ministerstvo obrany "zelenou" programu vývoje nové verze letadla Rafale, která nahradí právě Mirage 2000 a stane se základem francouzského letectva blízké budoucnosti.

První Rafale verze F4 by měl být připraven do roku 2023. O dva roky později by měl být tento typ oficiálně zařazem do výzbroje. Společnost Dassault zatím nepřišla se zveřejněním předpokládaných charakterictik Rafale F4, ale předpokládá se, že nová verze bude využívat v současné době vyvíjených nových motorů Snecma M88-9 se zvýšeným tahem, nových elektronických systémů a nových raket.

Rafale vznikl u společnosti Dassault jako víceúčelový bojový letoun čtvrté generace v 80. letech minulého století. Jeho první let ve formě demonstrátoru Rafale A se konal již v roce 1986. Sériové jednomístné Rafale ve verzi "M" byly zařazeny k leteckým jednotkám námořnictva a v jednomístných a dvoumístných verzích "C" a "B" pak k jednotkám vojenského letectva. Stroje od výrobce začaly postupně přicházet v provedení označeném F1, jehož doménou byl především vzdušný boj a později pak v provedení F2 s rozšířenými možnostmi o útoky na pozemní a námořní cíle. V současné době probíhá modernice na zdokonalené provedení F3 s možnostmi používat novější výzbroj možná včetně střel typu ASMP-A s jadernou hlavicí. Militarybox, CC BY-SA

                                                     demonstrátor Dassault Rafale A

                                        (foto: Max Bryansky / A-net / se svolením autora)

 

Diskusní téma: Nový starý Rafale pro francouzské letectvo

Datum: 28.03.2017

Vložil: Saint Joseph

Titulek: Rafale B F4

Letoun Rafale B F4 by byla velice dobrá volba pro náhradu jednomístných L159. Dalo by se uvažovat o kombinaci Gripen ( C,D) popřípadě ( E,F). Avšak kombinace by byla velice drahá. Zajisté v této konfiguraci by jsme něměli na evropském bojišti konkurenci. Letouny jsou si velice podobné možnostmi operačně-taktického myšlení. Každý stroj má své.
S rozumem v ruce bych přešel na dvě letky JAS-39 C,D. JAS-39 E,F. Rozpočet by byl efektivní pro provoz výše zmíněných strojů. Podoktnu jen, že bych volil letouny dvoumístné. Z důvodu vysokých nároků ne na pilotáž, ale na zvládnutí velice automatizovaného zbraňového komplexu. Dva jsou více než jeden.

Datum: 27.03.2017

Vložil: Pepe

Titulek: Rafale

Dassault se se svým Rafale postaví vedle ruských Su-27/35 a MiG-29/35

Datum: 28.03.2017

Vložil: David

Titulek: Re: Rafale

To je trefné. přesně to napadlo i mne. Rafale vnímám jako jakýsi analog MiG-35. Letoun čtvrté generace, ale natolik zmodernizovaný a vypiplaný, že se výkony blíží téměř letounům 5té generace. A když uvážím, s jakými potížemi se leckde potýká vývoj letounů páté generace ( Suchoj T-50), tak mi to připadá jako velice pragmatické

Datum: 28.03.2017

Vložil: Trefa

Titulek: Re: Re: Rafale

Jaké má potíže Suchoj T-50? Nezapomínat na to, že program PAK-FA běží teprve od roku 2002, ne tedy od osmdesátých let minulého století jako např. F-22 a první prototyp vzlétl roku 2010. Nehledě na to, že celý budoucí vývoj I-21, tedy stíhače pro jednadvacáté století musel nejdříve čelit totálnímu rozpadu společnost, celého státu a celého vojensko-průmyslového komplexu a následné transformaci na rozdíl třeba od F-35, který ničemu takovému čelit nemusel, byl štědře financován, ale přesto má zkutečné problémy, a je jasné, že to žádná velká pecka nebude za ty peníze, takže pragmaticky než F-35 je lepší a daleko výhodnější pořízení třeba nějakého takového nabušeného Rafala.

Datum: 26.03.2017

Vložil: Mirra

Titulek: verze F3

s výhledem na modernizaci F4 by byla výtečnou náhradou za AČR pronajaté Gripeny.

Datum: 27.03.2017

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: verze F3

Zajímavá myšlenka, a to hlavně pro ty, co nejsou velkými obdivovateli amerického "zázraku" F-35.

Datum: 27.03.2017

Vložil: alexa123

Titulek: Re: verze F3

Aj s prihliadnutím ku cenám oboch lietadiel vrátane prevádzkových nákladov? Jedine že by v Čechách do tej doby objavili "obrovské ložisko ropy" a to sa samozrejme nestane.

Datum: 27.03.2017

Vložil: Xawier

Titulek: Re: Re: verze F3

Presne tak. Absolutne nerealne. Bud se zase prodlouzi peonajem, nebo v idealnim pripade dojde k prechodu na model Gripen E/F a zvysi se jejich pocet. Cokoli jineho by byla nekolikonasobne drazssi sranda...

Datum: 27.03.2017

Vložil: alexa123

Titulek: Re: Re: verze F3

OK - je to o tom, aká bohatá je armáda a aké si stanoví priority z hľadiska využitia lietadiel. Ak by to bolo na mne tak na základný úlohy využijem lacné lietadlo kategórie Turbolet a na náročné úlohy C-27. CASA je podľa mňa iba militarizované civilné lietadlo, C-27 od začiatku projektované ako vojenské lietadlo so všetkým, čo s tým súvisí.

Datum: 27.03.2017

Vložil: alexa123

Titulek: Re: Re: Re: verze F3

Sorry, tento príspevok patril do príspevku o indickom C-295

Vyhledávání