internetový armádní magazín

Návrat středních tanků

21.12.2018 16:35

MBT - přešlechtěný ideál

V období několika minulých desetiletí projevovaly všechny vyspělé armády světa značný zájem o tzv. "hlavní bojové tanky", označované zkráceně písmeny MBT, z anglického výrazu "Main Battle Tank". Tato třída tanků vznikla splynutím dřívějších tanků středních a těžkých a vyznačuje se dnes téměř optimální kombinací vysoké mobility, velmi dobré pancéřové ochrany a vynikající palebné síly. Ale ani moderní MBT nejsou zcela bez chyb.

                          současný špičkový MBT Leopard 2A7+ / foto: AMB Brescia / CC BY

 

Prudký technický a technologický vývoj a požadavky na celkově vysoký výkon vedly u MBT ke značnému nárůstu jejich ceny, nárůstu výdajů za provoz i servis a také nárůstu výdajů za výcvik osádek a různých specialistů. Výsledkem je, že v současnosti ne všechny armády světa, které chtějí modernizovat svůj park obrněné techniky si mohou dovolit koupit větší množství MBT. U některých armád takový nákup moderních MBT ani nedává příliš smysl, protože jejich případný protivník může být slabý a disponovat ještě starší technikou, takže nejmodernější velmi drahé MBT se mohou jevit jako zcela zbytečné. Pro vedení války se v takovém případě jeví jako zcela dostatečné obrněnce, které se od MBT poněkud liší. V žádném případě se však nejedná o tzv. "lehké tanky" jak je známe z minulosti, kterým bylo kdysi "naordinováno" slabé pancéřování, slabší zbraně i slabší pohon, a které tak vývojově zaostaly. Současné hrozby výrazně snižují hodnotu takových lehkých tanků na bojišti a odsunují je k plnění speciálních úkolů - v kterých však také musí ještě dospět.


Požadavky na novou třídu

Některé společnosti a armády v poslední době přicházejí s konceptem "nové" třídy tanků, kterou by bylo možno označit za "střední". Hlavním požadavkem na tuto třídu je znatelně nižší cena v porovnání s cenou MBT. Tento problém je zvětší části řešen přiměřeným zjednodušením konfigurace, a v důsledku toho také snížením celkového výkonu ve srovnání s MBT. Střední tanky se na bojišti nemají střetávat s MBT, ale zcela jinou technikou protivníka. Při jejich návrhu je tedy nutné vzít v úvahu skutečné hrozby při předpokládaných bojových operacích.
Prvním způsobem jak zjednodušit tank a snížit náklady, je použít slabší pancéřování a zvolit správnou koncepci, která umožní zmenšení ploch vynucujících si mohutnější ochranu. Hlavní hrozbu pro vozidlo budou představovat rychlopalné kanóny, dělostřelecké granáty, různé granátomety a protitankové řízené střely. Z toho by se dalo vyvodit, že zbytečné bude mohutné a strukturou složité pancéřování čelních partií. Mělo by stačit, když bude ve svém základu odolávat průbojným střelám kalibru 30 mm nebo o něco málo větším a bude doplněno představným pancířem s dynamickou ochranou, případně aktivními obrannými systémemy, které v současnosti mohutně nastupují. Problémem pro takové vozidlo nakonec zůstanou pouze protitankové řízené střely, kterým však bezpečně neodolávají ani současné MBT, a proto by měly být na středním tanku rozhodně přítomny různé dnes dostupné prostředky rušení naváděcích soustav, vrhače dýmových granátů a generátory dýmu. 
Střední tank bude povětšinou bojovat s lehčeji obrněnými cíly jako jsou BVP, OT, obrněné automobily, případně se zastaralými tanky. Díky tomu je možno ušetřit i na jeho výzbroji. S klidem je možno opustit myšlenky na ty nejsilnější kanóny kalibrů 120/125 mm nebo větší. Zcela může postačit kvalitní zbraň kalibru 100/105 mm s rychlým poloautomatickým nebo automatickým nabíjením doplněná o dva kulomety 7,62 až 12,7 mm - jeden spřažený a jeden protiletadlový. Úspora při použití 100/105mm zbraně vzniká také na munici, ta totiž bude v porovnání s tou 120/125mm podstatně levnější.
Systém řízení palby by neměl být u středních tanků oproti MBT nijak moc zjednodušován, a v tomto směru by tedy nemělo být počítáno s nějakými finančními úsporami. Díky kvalitním přístrojům, senzorům a počítačům bude moci střední tank rychle najít a napadnout cíl, čímž se sníží pravděpodobnost úspěšného odvetného útoku.
Moderní střední tank by měl mít bojovou hmotnost maximálně do čtyřiceti tun, ale spíše ještě o něco menší, a disponovat vysokou mobilitou. Jako ne zrovna šťastná se jeví snaha vytvořit střední tank na bázi BVP, i když se tak běžně děje, a to v úporné snaze zužitkovat něco, co již bylo vyvinuto. Tato vozidla jsou svým zadáním zcela odlišná od tanků a jejich přerod v tank by se dal přirovnat k násilné úpravě pekařské dodávky do podoby závodního speciálu VRC. Vzniklé vozidlo si sebou doslova vleče jak kouli na noze některé nepřekonatelné nedostatky v podobně zbytečně velkých ploch, prázdných nevyužitých prostor a zvýšeného těžiště. Při konstrukci středního tanku by měly být využity komerčně dostupné pohonné jednotky a převodovky, což by mělo urychlit a zjednodušit vývoj, snížit výrobní náklady i náklady na provoz a servis.

Moderní střední tank by měl být schopen řešit různé bojové mise - od základní podpory pěchoty v podmínkách obecného boje nebo konfliktu nízké intenzity až po průzkumné mise.

 

Vozidla hrající se na střední tanky

Typickým již dříve vzniklým zástupcem středních tanků, na němž byly aplikovány definice zjednodušení MBT je vozidlo TAM. To bylo vyvinuto v polovině sedmdesátých let minulého století německým zbrojním průmyslem pro armádu Argentiny. Zákazník si nemohl dovolit koupit drahé MBT a navíc požadoval lehčí vozidlo vhodné pro místní podmínky. Společnost Thyssen-Henschel tedy jako základ použila německé bojové vozidlo pěchoty Marder, jehož vnitřek radikálně přepracovala a na střechu korby umístila optimálně střiženou bojovou věž s kanónem ráže 105 mm. Z dnešního pohledu je možno konstatovat, že šlo o vyjímečně zdařilou přestavbu a jediný tank s motorem v přídi postavený na základech BVP, kterému se podařilo prosadit.

                         střední tank TAM argentinské armády / foto: Militar Wiki / CC BY-SA

 
Tank TAM měl bojovou hmotnost mírně přesahující 30 tun, jeho pancíř odolával projektilům munice ručních zbraní a střepinám granátů a jeho 105mm kanón byl dostatečně silný, aby se dokázal bez problémů vypořádat se všemi obrněnci ve výzbroji jihoamerických armád.

Vozidlo TAM bylo později modernizováno za pomoci izraelských firem a slouží do dnešních dnů.

V roce 2013 se o něco podobného pokusil Rheinmetall a představil svou vizi středního tanku nazvaného Marder Medium MBT. Tento stroj byl také založen na podvozku sériového BVP Marder a celkovým vzhledem trochu připomínal tank TAM. Jeho bojová hmotnost se však již vyšplhala na 43 tun, byl vybavem moderními elektronickými systémy, odolával zásahům střel kalibru 30 mm a také dostal do výzbroje 105mm kanón. I když na výstavách vzbudil pozornost odborníků, obchodní uspěch se nedostavil.

               CV90120-T - pokus společnosti BAE Systems o "lehký" tank na podvozku BVP CV90 /

                                                    foto: Konflikty.pl / se svolením autora

 

Postavit vozidlo hrající se na střední tank (firmami dosud s oblibou označovaný jako lehký) na podvozku BVP si vyzkoušeli i jiní "západní" výrobci. Můžeme se tedy setkat s tankovými modifikacemi BVP CV90 nebo ASCOD, ale po poučení Rheinmetallu se na jejich prospektech slovo "tank" neobjevuje již tak zdůrazněno a začíná se spíše stávat vyjímkou. Tato vozidla jsou dnes obvykle řazena mezi "vozidla palebné podpory", což je dobře, protože "ryba není rak" a vše na pásech s velkým kanónem nemusí mít tu čest nazývat se tankem.

 

MMWT - čerstvý vítr z Turecka

Před několika lety se Turecko společně s Indonésií pustilo do vývoje nového středního tanku MMWT (Modern Medium Weight Tank, v Turecku představený jako Kaplan Medium Tank), který by se mohl stát vzorovou ukázkou pro výrobce obrněné techniky v jiných zemích. Tento stroj je založen na skutečně přepracovaném podvozku víceúčelové platformy Kaplan 30 turecké firmy FNSS Savunma Sistemleri, s motorem umístěným vzadu, tedy na místě, kde by měl tank motor opradu mít. Je vybaven hotovou belgickou bojovou věží CMI Defense Cockerill 3105 s kanónem ráže 105 mm s automatickým nabíjením. Tank je s přídavnými pláty chráněn před dělostřelectvem malého kalibru a kromě moderních MBT je schopen ničit celou paletu obrněnců protivníka. Jeho bojová hmotnost by v základní konfiguraci neměla výrazněji přesahovat 30 tun.

            turecko-indonéský střední tank Harimau pro indonéskou armádu / foto: PT Pindad / PD

 

Nový turecko-indonéský tank, který dostal v Indonésii bojové jméno Harimau, je poháněn motorem Caterpillar C13 o výkonu 530 kW. Měrný výkon je tedy asi 17,6 kW/t, což je stejná hodnota jakou se pyšní MBT Leopard 2A7+.

V osmdesátých letech se po nějaké moderní náhradě lehkých tanků Sheridan začaly pohlížet i Spojené státy. Po několika nezdarech byla v roce 1992 zahájena soutěž AGS (Armored Gun System), v které byl jako vítěz vybrán výtvor společnosti FMC. Bylo postaveno šest protypů s označením XM8, a v roce 1996 se měla rozběhnout výroba sériových M8 Buford. Úsporné plány však zapříčinily, že k ní nedošlo, a v roce 1997 byl program zrušen.

V roce 2005 společnost FMC koupila firma BAE Systems a získala tím i přístup k zakonzervovanému, a k export uvolněnému projektu M8. V modernizované podobě se ho pak rozhodla přihlásit do nové soutěže americké armády MPF (Mobile Protected Firepower) na vozidlo palebné podpory lehké pěchoty - lehký tank, který by měl jako střelecké vozidlo u brigádních bojových skupin vyplnit mezeru mezi kolovými vozidly palebné podpory Stryker MGS a hlavními bojovými tanky M1 Abrams. Pokud budem brát hodnotu 20 tun jako hraniční mezi lehkými a středními tanky, je M8 Buford přesně na této hranici, ale pojetím je klasickým moderním středním tankem, a to bez ohledu na označení "lehký tank", nebo název soutěže v které bojuje o přízeň americké armády. Ve finále soutěže MPF se utká s vozidlem Griffin II od společnosti GDLS, které je dalším v řadě pokusů o "přemačkání pekařské dodávky", v tomto případě BVP ASCOD, nebo lépe řečeno jeho moderní britské varianty Ajax. Tank M8 to však nebude mít rozhodně vůbec lehké, protože společnost GDLS zakomponovala do svého vozidla to nejmodernější co se používá v tancích M1 Abrams, novou lehkou tankovou věž a také supermoderní lehký 120mm kanón. Soutěž MPF bude soubojem koncepcí, soubojem moderního rychloobslužného tanku se slabším kanónem s o několik tun těžším a silněji vyzbrojeným vozidlem palebné podpory. 

 

 

                                                                                           Autor článku: ing. Zbyněk Novotný

 

 

 

 

Jiný článek o tancích : Projekt MGCS - cesta k novému tanku

Projekt MGCS - cesta k novému tanku

Více zde: https://www.militarybox.cz/news/projekt-mcgs-cesta-k-novemu-tanku/

 

 

 

Diskusní téma: Návrat středních tanků

Datum: 23.09.2021

Vložil: expap

Titulek: авто бу владивосток

<a href=https://ved-line.ru/car_delivery_from_japan>купить лексус</a>

Datum: 08.06.2021

Vložil: expap

Titulek: Авто из Японии под заказ

Автомобили, конструктора, авторазбор, мототехника, спецтехника, оборудование со стоянок и аукционов Японии. Срочная отправка в порт Находка Лесной терминал, таможенное оформление физ. лиц и юр. лиц. Тел 79910690696 WhatsApp
autoauction.nhk@gmail.com https://api.whatsapp.com/send/?phone=79910690696&text&app_absent=0

Datum: 25.12.2018

Vložil: Michal

Titulek: ROZDÍL

Může mi tady někdo smysluplně napsat jaký je rozdíl mezi lehkým (středním) tankem a vozidlem palebné podpory? Děkuji.

Datum: 25.12.2018

Vložil: Rase

Titulek: Re: ROZDÍL

vozidlo palebné podpory má slabší kanón, byť třeba 120 mm, ale pracuje s nižšími tlaky. Pancéřování čela korby je výrazně slabší, to samé pokud jde o věž. Obecně se dá říct, že oproti tankům mají mnohem slabší pancéřování, jsou lehčí, slaběji vyzbrojené. Elektronikou na tom můžou být i lépe než MBT.

Datum: 22.12.2018

Vložil: Mirra

Titulek: trochu zamlžená hranice

co je lehký a co střední tank, za dobrého zástupce lehkých se dá označit ruský Sprut který se přibližuje tomu pomezí lehký/střední. Naopak to co udělalo nyní Maďarsko je dobrá věc, nákup těžkých Leo 7+ jako úderný prapor a ještě to vypadá na menší modernizaci T-72 které by sloužily jako zmíněný druhosledový střední tank který by likvidoval BVP a další méně obrněné stroje. Na západě takto moc recyklovat nemohou protože prakticky všechny hlavní tanky byly koncipovány jako těžké. I my bysme mohli využít podobný model a pak vydržet s těmi druhořadými T-72 klidně dalších dvacet let.

Datum: 24.12.2018

Vložil: Alex

Titulek: Re: trochu zamlžená hranice

Pochopil som to tak, že Sprut je podľa tvojho názoru etalón ľahkého tanku. Ja však mám na to celkom iný názor. Sprut je podľa mňa nezmysel.
Sprut by mal byť mobilnou obrnenou protitankovou zbraňou výsadkových vojsk, ktorá sa môže svojim 125mm kanónom rovnocenne postaviť dnešným západným MBT tankom a zničiť ho. Ale za akú cenu? Je to obojživelné vozidlo takže jeho pancierovanie musí byť z podstaty veci iba„symbolické“ t.j. aby vozidlo plavalo, takže z prednej polosféry možno ochráni pred obľúbeným americkým kalibrom 12,7mmm, ale zboku maximálne pred 7,62mm. A to už nehovorím o črepinovom účinku napr. mínometov 82mm. resp. kanónov (húfnic) 105mm. A že budú z prednej polosféry zasypaní dávkami dnes štandardnou NATO minííciou pre Sprut zničujúcich 30-35mm granátov nepriateľských OT resp. BVP, toto radšej ani nekomentujem. Ak to teda zhrniem, Sprut 125m ako protitanková zbraň a zbraň palebnej podpory je nezmysel, pre ich osádku je to istá smrť. Sadne do neho iba samovrah so skutočne dobrou životnou poistkou, ktorú dostane rodina pozostalých.
Moje riešenie je takéto. Ak to má byť obojživelné výsadkové protitankové vozidlo a tiež vozidlo palebnej podpory, na toto dnes predsa stačí kaliber modernej munície 57 resp. 76mm. Obidva kalibre síce neprerazia pancierovanie dnešých MBD, ale bez problémov v pohode zničia pozorovacie prístroje týchto „supermoderných“ MBT tankov ktoré sa tak stanú 65 tonovým šrotom.
Ak to teda zhrniem, podľa môjho názoru by mal mať Sprut kanón kaliber 57 resp. 76mm so všetkými výhodami, ktoré z toho vyplývajú (množstvo munície, rýchlosť paľby, hmotnosť veže prípadne iné). A ušetrená hmotnosť za inštaláciu 125mm kanónu by sa využila na zvýšenie jeho balistickej odolnosti aspoň proti 30mm granátom.


Datum: 22.12.2018

Vložil: Alex

Titulek: .

Môj názor na problematiku tzv. "stredného tanku"

... Střední tank bude povětšinou bojovat s lehčeji obrněnými cíly jako jsou BVP, OT, obrněné automobily, případně se zastaralými tanky. Díky tomu je možno ušetřit i na jeho výzbroji. S klidem je možno opustit myšlenky na ty nejsilnější kanóny kalibrů 120/125 mm nebo větší. Zcela může postačit kvalitní zbraň kalibru 100/105 mm s rychlým poloautomatickým nebo automatickým nabíjením.

Môj názor - na základe vyššie uvedeného tzv. stredný tank by mal mať cca rýchlopalný kanón max. cca 90mm ale hlavne 76mm. Tento kaliber samozrejme nestačí na prerazenie pancierovania dnešných MBT, ale s dnešnou výkonnou muníciou v pohode postačuje na zničenie pozorovacích prístrojov MBT ktoré síce nebudú zničené, ale ostanú slepé t.j nefunkčné. A slepý MBT je na bojisku v podstate obyčajný 60 tonový šrot. Takýto tzv. stredný tank s kalibrom 76-90mm pri dnešnej účinnej munícii by bol ideálny prostriedok na elimininaciu (nie zničenie) MBT tankov ale aj pechoty nepriateľa.
Ak by som to teda mal zhrnúť, dnešný tzv. stredný tank by mal byť PzKpfw IV s krátkym 76mm kanónonom na úrovni 21.storočia.



Datum: 22.12.2018

Vložil: Proxy

Titulek: Re: .

Střední tank s 105 – 120 mm by musel nést opravdu předimenzovaný hard kill APS systém, aby přežil tak dlouho, než vyčerpá APS nesený MBT. Současně i IFV dokáže přežít střelbu z MBT, pokud nese dostatečně výkonný APS. Právě ale hlavní zbraň v rozmezí 50 – 90 mm by mohla plnit dvě důležité funkce – rychlostí střelby vyplýtvá nepřátelské APS a současně zničí IFV stavěné proti „pouze“ 30 mm.

Pokud MBT APS vypne, protože pancíř na to stačí, pravděpodobně přijde o senzory. Problém bych pak viděl v pancíři vlastního středního tanku se zbraní okolo 76 mm – odolnost 30 mm se dá podle ceny materiálů obstarat pod 40 tun, ale proti nepřátelským 76 mm asi těžko. Dokáži si tak představit produkci 30 mm odolných lehkých tanků kolem 35 tun (váha věže, APS), kterou by následovala produkce plácnu 50 tunových 76 mm odolných středních tanků.

… Jinými slovy by mě zajímala realita efektivnosti, ceny a náročnosti produkce platformy Armata, protože a dostatečně spolehlivým APS to vypadá jako hodně pokročilý design.

Datum: 29.12.2018

Vložil: Josse

Titulek: Re: Re: .

50 tun střední tank? Odolný do 76mm? T-72 váží 42 až 45 tun ... a rozhodně není považován za střední tank :D

Datum: 31.12.2018

Vložil: Proxy

Titulek: Re: Re: Re: .

T-72 nemá, pokud vím, z dnešního pohledu akceptovatelný vnitřní prostor. Nové prostředky nemusí nutně hodně vážit, stačí aby zabraly místo a tank tak musí být větší. A je klidně možné, že se něco takového dá vyrobit výrazně lehčí…

Vycházím z požadavku na odolnost třeba 30 mm zezadu, 76 mm zboku a 90 mm zepředu (včetně věže). K tomu 76mm hlavní zbraň,7,62mm spřažená, 14,5mm nezávislá věžička, překrývající se hard-kill APS zařízení s cca tuctem aktivací a klidně ještě 2-4 ATGMs. Data link napojení, nejlépe schopnost věžičky fungovat jako CIWS.

A je fakt, že tohle už střední tank není, spíš těžké IFV/střední FSV? Koncepčně pro menší státy by se mi tedy spíš líbily stroje s velkou boční odolností než klasické tanky.

Záznamy: 1 - 10 ze 10

Vyhledávání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B O N U S