internetový armádní magazín
Jakovlev Jak-23 - rychle uvadlá květina
Letoun Jak-23 konstrukční kanceláře A.S. Jakovleva byl vyvinut jako pokračovatel jednoduchých a lehkých konstrukcí Jak-15 a Jak-17. Vývoj probíhal z vlastní iniciativy konstrukční kanceláře a byl reakcí na všeobecný tlak na rychlé a masivní zavádění proudových strojů do výzbroje a reakcí na sílící konkurenční boj mezi jednotlivými leteckými konstrukčními kancelářemi v SSSR. Jak-23 měl být též typem, který měl pro Jakovleva zajistit nějakou produkci, pro případ neúspěchu typu Jak-25 vyvíjeného podle propozic vyhlášených v březnu 1947.
první prototyp letounu Jak-23
(foto: OKB Jakovleva / yak.ru / FU)
Zkoušky letounu Jak-23 byly zahájeny v červnu roku 1947. To, že nový letoun úzce navazuje na Jak-15 a Jak-17 bylo zřejmé již na první pohled. Zachovával si totiž koncepci trupu s jedním proudovým motorem umístěným v jeho přední části, se vstupním otvorem v přídi a výstupním asi v polovině délky trupu, za odtokovou hranou rovných lichoběžníkových křídel. Konstrukčně se však od svých předchůdců dosti odlišoval. Konstruktéři se totiž rozhodli instalovat do přídě stroje nový proudový motor Klimova s dvoustupňovým radiálním kompresorem s označením RD-500, což byl vlastně britský motor Rolls-Royce Derwent 5.
Konstrukce letounu Jak-23 byla celokovová. Kabina pilota byla nepřetlakovaná, vybavená základními letovými přístroji a jednoduchou vystřelovací sedačkou. Podvozek byl tříkolový, zcela zatahovatelný. Výzbroj letounu, tvořená dvojicí kanónů se nacházela ve spodní části přídě. Letoun vynikal velmi dobrými letovými vlastnostmi, byl snadno ovladatelný, velmi obratný a měl vysokou počáteční stoupavost.
Po provedených zkouškách bylo koncem roku 1947 rozhodnuto o jeho sériové výrobě. První sériové stroje byly vyrobeny na jaře 1948 a postupně začaly nahrazovat starší, u sovětských leteckých jednotek zavedené Jaky-17. Od roku 1949 se letouny Jak-23 začaly vyvážet do některých socialistických zemí (včetně Československa). Celkově se však Jaky-23 v SSSR, ani v zahraničí příliš nerozšířily, protože velmi brzy začaly být vytlačovány podstatně pokročilejším typem - MiG-15. Letoun Jak-23 dostal v NATO kódové označení "Flora".
Jakovlev Jak-23 byl jednomotorový proudový stíhací letoun. Měl křídla lichoběžníkového tvaru s laminárním profilem a kladným vzepětím 3,5o. Potah křídel byl tvořen duralovým plechem. Na konce křídel bylo možno zavěsit přídavné palivové nádrže po 190 litrech paliva.
Trup letounu byl skořepinové konstrukce s duralovým potahem. Spodní část trupu za výtokovou tryskou motoru byla potažena ocelovým plechem. Kabina letounu byla kryta čelním pevným nepůstřelným štítkem a odsunovatelným překrytem kapkovitého tvaru. Vybavení kabiny odpovídalo své době: skládalo se ze sady základních letových přístrojů, optického zaměřovače, ovládacích prvků řízení a vystřelovacího sedadla.
Ocasní plochy letounu byly tvořeny poměrně mohutnou kýlovkou a vodorovnými ocasními plochami s kladným vzepětím 5o.
Podvozek byl klasického příďového typu. Hlavní podvozkové nohy se zatahovaly směrem k trupu do kořenů křídel a boků trupu. Příďová noha se zatahovala směrem dopředu do spodní části přepážky nasávacího otvoru.
Pohon letounu byl zajišťován jedním proudovým motorem Klimov RD-500.
Výzbroj byla tvořena dvěma kánóny ráže 23 mm, typu Nudelman-Suranov NS-23 nebo Nudelman-Richtěr NR-23.
Jak-23 v expozici leteckého muzea
(foto: (c) Max Bryansky / A.net / se svolením autora)
TECHNICKÁ DATA
Typ: stíhací letoun
Pohon: proudový motor Klimov RD-500 s tahem 15,6 kN
Max. rychlost: 975 km/h
Dostup: 14800 m
Dolet: 920 km
Výzbroj: 2 x kánón ráže 23 mm (2 x 90 nábojů)
Hmotnost: prázdná 2000 kg
Rozměry: délka ................................ 8,16 m
výška ............................... 3,31 m
rozpětí .............................. 8,73 m
plocha křídel .................... 13,65 m2
Autor: ing. Zbyněk Novotný
Poslední revize článku: 2.10.2012
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko
B O N U S