internetový armádní magazín

Indii je nabízeno šest typů bojových letadel od šesti výrobců

10.07.2018 14:40

Celkem šest výrobců letadel reagovalo na žádost indického ministerstva obrany o informace o možnosti dodání 110-ti víceúčelových bojových letounů pro indické vojenské letectvo. Čtyři výrobci nabízejí dvoumotorové stroje - americký Boeing nabízí typ F/A-18E/F Super Hornet, francouzský Dassaul nabízí stroj Rafale, evropské konsorcium Eurofighter zareagovalo na indickou žádost letounem Typhoon a ruská společnost MiG předkládá typ MiG-35. Dva výrobci nabízejí jednotorové stroje - americký Lockheed Martin chce prorazit v Indii s typem F-16V Viper Block 70/72 a švédský Saab nabízí JAS-39E/F Gripen.

Všech šesti žadatelům se v roce 2007 zúčastnilo výběrového řízení na dodávku středních víceúčelových bojových letounů Indian Air Force - MMRCA, které bylo zrušeno v dubnu 2015. Namísto toho podepsalo indická ministerstvo obrany smlouvu o koupi 36 letadel Rafael od Dassaultu.

Vítěz výběrového řízení bude moci dodat do Indie 17 hotových letadel, dalších 93 musí být postaveno v Indii v licenci u indické partnerské společnosti.

Dodání prvního hotového letadla má proběhnout do 36 měsíců po podpisu smlouvy a posledního sedmnáctého do 60 měsíců. Dodávky licenčních strojů mají být zahájeny do 60 měsíců po uzavření smlouvy a dokončeny do 144 měsíců. Počet zakoupených letadel se může později zdvojnásobit.

Podle žádosti o informace musí požadavaný letoun být schopen plnit úkoly na získání převahy ve vzduchu a protivzdušné obrany pozemních jednotek, ničit pozemní i mámořní cíle, provádět průzkum i radioelektronický boj a předávat palivo dalším letadlům.

Vybraný výrobce bude muset k letadlům poskytnout logistický balíček, který zajistí jejich 75% připravenost k bojovému použití při průměrném měsíčním náletu 150 hodin, a to minimálně po dobu deseti let.

Hodnota budoucího kontraktu se odhaduje na 15 až 18 miliard dolarů. Militarybox, CC BY-SA

                                                   MiG-35 - ruské želízko v indickém ohni

                                                              (foto: Wiruz / CC BY-SA)

 

Diskusní téma: Indii je nabízeno šest typů bojových letadel od šesti výrobců

Datum: 11.07.2018

Vložil: Charles

Titulek: Indie

Indie = velká země = velký bordel. Indické jednání je těžko pochopitelné - vypisuje x tendrů a s jejich výsledky se pak nemůže nějak srovnat, takže je nutné si položit otázku: "Indové, víte co chcete?" Mají velké Sušky Su-30 a měli našlápnuto k jejich možné náhradě FGFA a posrali to, vybrali si v monstrózním řízení střední Rafale a pak jich koupili pár a tím to zase posrali, teď chtějí v dalším velkém řízení najít něco čím budou nahrazovat MiGy-21 a nechali si naservírovat nabídky strojů jako je F/A-18E/F, Rafale nebo Typhoon a opět to směřuje k průseru, protože na něco takového nemají peníze. Desítky let vyvíjejí malý Tejas, a to je totální střevní příhoda, vymýšlejí jaký hogo-fogo motor do toho dají, jaký super radar do toho dají a jaké exklusivní střely pro něj vytvoří a výsledek je totální ubohost. Kdyby v této oblasti zůstali v ruském náručí - dali motor, radar a zbraňový systém odvozený z MiGu-29K udělali by nejlíp. Číňani s Pákistánci se přidrželi podobného modelu skromnosti a jejich JF-17 lítá skvěle a není to žádné bezhodnotné ořezovátko.

Datum: 11.07.2018

Vložil: Superme

Titulek: Re: Indie

Proč by SU-30 měli nahrazovat FGFA, když to nedělají ani Rusové??

Datum: 11.07.2018

Vložil: Charles

Titulek: Re: Re: Indie

Nepochopil jsem Vaši otázku. Vždyť letouny FGFA měly v budoucnosti nahrazovat nejstarší Su-30MKI, stejně jako v Rusku mají Su-57 (PAK FA) nahrazovat Su-27.

Datum: 11.07.2018

Vložil: Superme

Titulek: Re: Re: Re: Indie

No zatím to nahrazují když už, tak SU-35. SU-57 má zatím dost nejistou budoucnost, prože samotná RuAF objednalo snad jen 12 kusů...

Datum: 11.07.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Indie

Jak úsměvná je ona "poplašná zprava" o rušení Su-57. Je to praktický nesmysl. Su-35 byl vytvořen, aby vyplnil mezeru mezi stroji 4. generace a 5. generace, proto je to také letoun generace 4,5 či 4++. Pravda nakonec se ukázal být zřejmě lepší než se předpokládalo, ale hlavně je v současnosti o dost levnější. To nic nemění na věci, že 5. generace se prakticky vynechat nedá, jak navrhoval nějaký "brepta". Již dávno je jisté, že se objedná pouze 12 letounů předsériové verze, které si převezmou Výcvikové a letecká-taktická centra v Lipetsku a Achtubinsku, tedy nepůjdou k bojovým útvarům. Další objednávky budou následovat až bude dovyvinut motor tzv. druhé fáze a pravděpodobně bude o velikosti 24 či 48 letounů pro jeden či dva pluky. Prvně k bojovým jednotkám na letišti v Dzemgi v Konsomolsku na Amuru, kde se Su-57 vyrábí. Zde také první modernizované Su-27SM nahradily staré Su-27P/S a i ony byly posléze nahrazeny Su-35S. Platforma T-50 (Su-57) poté začne pomalu nahrazovat letouny na platformě T-10 (tedy Su-27 až Su-35), i když se nějaký čas mohou doplňovat. Jestli ono nebylo spíše míněno, že nějaký vylepšený budoucí Su-57 již nebude dle nějakého "brepty" patřit do generace 5, ale spíše 5,5 či 5++. A pro informaci u VKS nynější SU-30SM právě nahrazují a přezbrojují pluky které dříve používaly MiG-29, a Su-30SM se nebude nahrazovat Su-57. Su-30SM slouží spíše jako "frontový stíhací bombardér", kdežto Su-57 stejně jako Su-35 bude v první řadě stíhač vzdušné převahy, i když multifunkční.

Datum: 12.07.2018

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Indie

Máte pravdu, přesně tak to bylo myšleno - Su-35 coby jakýsi mezityp mezi Su-27 a Su-57. Jenže v poslední době se čím dál častěji objevují zprávy o omezení nákupu Su-57 (méně strojů, případně později) či dokonce jeho zrušení - a naopak dál pokračujících nákupech Su-35. Osobně to považuji za fatální chybu, ale přesně tak se vyjadřují v Rusku i hodně vysoce postavené osoby

Datum: 12.07.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Indie

Souhlasím, ale tyto zprávy považuji za "vnitřní politické tlaky", jak je pro dnešní Rusko typické. Na rovinu si zde můžeme povědět, a myslím si, že pro lidi sledující "dění v Rusku" je již dlouho jasné, že se nakupovat nějaké velké série Su-57 v dnešní podobě nebudou a není proto ani žádný praktický důvod. Byla uzavřena smlouva o dvanácti Su-57 a to 10 se současnými motory (které se "zase tak moc neliší" od těch které má Su-35) a poslední dva s novými motory Iz.30. Tedy až po dotažení Su-57 do konce včetně motorizace můžeme očekávat nějaké větší nákupy, tedy je ještě čas pro zlepšení Su-57, a tudíš se může "teoreticky přiblížit k generaci šesté", ale to již se dostáváme někam do období 2023-25. Ale co je v současnosti důležité, právě to, že dobíhává dle dostupných informaci současná smlouva o dodávce Su-35S, a ač se původně "nechtělo", zřejmě bude uzavřena další zakázka na výrobu Su-35 pro VKS (pokud se tak již nestalo). Takže tyto zprávy můžeme klidně brát jako "zdůvodněnou podporu" pro pokračování ve výrobě Su-35 možná až do roku 2025, současné objednávky jsou jen na 98 strojů, což není mnoho, je tedy možné a celkem rozumné objednat dalších 24-48 strojů, které se osvědčily a "ukázali se býti dosti dobré a nejsou zas tak drahé" či tak nějak to bylo formulováno.

Datum: 13.07.2018

Vložil: David

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Indie

Ale právě to píšu! Nakupují se Su-35, pak může přijít objednávka na dalších 24-48 kusů, pak ještě na další, aby se udržela výroba. A pak se zjistí, že Su-57 již není třeba, protože letectvo má plné stavy

Datum: 13.07.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Indie

Ano a Ne! Pokračovat v současné době s výrobou Su-35S je rozumné a předpovídatelné řešení. A plné stavy si myslím rozhodně nehrozí, již v současnosti je svým způsobem VKS na "kritickém minimu stojů". Ale třeba u VKS se počítá s provozem Su-27 v modernizované podobě Su-27SM/3 v počtu do cca 100 ks, zbytek již nemá cenu modernizovat díky nízké životnosti. Zatím je objednáno cca pouze 98 Su-35S. Takže v horizontu let 2025 budou ony Su-27SM, již znatelně zastaralé a ani životností není nekonečná. Zastarávat jak technicky tak morálně (vždiť platforma T-10 jsou cca 80-léta minulého století) začne i Su-35S a k tomu si připočteme, že kolem roku 2030 dojde životnost i přepadovým MiGům-31BM, a na celé Rusko tak zůstane pouze "řekněme" cca 150 Su-35S, to je velmi málo a navíc ztráta technologické parity, kterou si Rusko prostě nemůže dovolit (tímto způsobem myšlení by se v Rusku mohli vrátit třeba k La-7 či Jak-9, protože ve své době byli více než dobří a ani z dnešního pohledu příliš drazí). Takže místa pro Su-57, respektive nějaký Su-57M je více než dost. VKS by ideálně potřebovala cca 250 stíhačů vzdušné převahy a alespoň cca 150 přepadových stíhačů pro "hlídání největšího státu na světě, tedy jedné šestiny zemského povrchu". Takže při nákupu, 150 Su-35S je zde stále spousta místa pro nákup, řekněme 150 Su-57 s ohledem na to, že s nákupem stopadesáteho Su-57, již může dojít k vyřazovaní prvních Su-35S, a ještě bude třeba nahradit cca 120-150 přepadových stíhačů. Nehledě na to, že je cíl do budoucna mít u VKS alespoň 700 bojových letounů, to bylo stanoveno jako nutnost pro obranu státu na odpovídajících místech a ne od někoho koho platí vojenskoprůmyslový komplex. Místo stíhacích bombardérů "na čele fronty" zaujímá Su-30SM, ha hloubkový taktický bombardér je Su-34, tyto stroje jsou ve výrobě a odpovídající potřeba je tak cca 150 strojů od každého typu. MiG-29 jde zcela jistě do kopru, a MiG-35 je zcela nepotřebný, skutečně pouhá podpora od VKS pro MiG a export.

Datum: 13.07.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Indie

neřekl bych že Mig je nepotřebný, je to přeci jenom lehčí stíhačka. USA také udržují minimálně dva typy stíhaček.

Datum: 13.07.2018

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Indie

Netvrdím, že Mig se nedá upotřebit či nějak smysluplně použít, ale v koncepci VKS pro něj "není místo". Již dávno bylo rozhodnuto (někdy na konci devadesátých let) s přihlédnutím k různým ekonomickým, hospodářským, geopolitickým, regionálním apod. hlediskám, že budoucnost leží na platformě T-10 (tedy Su-27 a dále), která je ve všem lepší obzvláště k přihlédnutím k "obrovským ruským územím". Dokonce se devětadvacítky ani nemodernizovaly, pouze se převzaly SMT ze zrušeného Alžírského kontraktu, které nikdo nechtěl, a pak po čase pouze 16-18 nových SMT ,jako podporu pro RSK MIG a hlavně výrobní závod, potažmo export, vždyť i MiG-35 byl původně vytvořen pro indické vyběrové řízení, nikoliv pro ruské VKS, ale v rámci podpory VKS zřejmě převezme 24 až 48 letounů, a ve výrobním závodu RSK MiG se připravuje civilní výroba letadel Iljušin Il-114 pro vytížení kapacit. I novodobý MiG-29K vznikl kuli Indii a po naplnění exportní zakázky VMF odebrala pouze 24 kusů a poté jaksi chyběly objednávky pro výrobní závod. Nuž VKS RF také udržuje dva typy stíhačů, těžký Su-27/35 a ještě těžší MiG-31, který je naopak potřebný.

Datum: 11.07.2018

Vložil: Cami

Titulek: Logistický balíček

Při četbě textu předposlední věty: "Vybraný výrobce bude muset k letadlům poskytnout logistický balíček, který zajistí jejich 75% připravenost k bojovému použití při průměrném měsíčním náletu 150 hodin, a to minimálně po dobu deseti let." jsem se neubránil úsměvu - Airbus není schopen ani na domácím hřišti zajistit alespoň 50% připravenost Typhoonů pro Luftwaffe.

Datum: 11.07.2018

Vložil: Pepe

Titulek: Re: Logistický balíček

Nejsou vůbec skromní při pohledu na uroveň technické kultury jejich vlastního technického personálu :-)

Datum: 11.07.2018

Vložil: Superme

Titulek: ...

Je téměř jasné, že to bude F-16. Lockheed by to stavěl v Indii, navíc je to letadlo na jednu stramu špičkové a na druhou stranu má velmi malé provozní náklady. Bylo by pro mě velkým překvapením pokud by to získal někdo jiný a už vůbec Rusové. Tam je ta spolupráce v poslední době hodně špatná a Indové zřejmě nejsou vůbec spokojeni.

Datum: 11.07.2018

Vložil: Feri

Titulek: F16

Ja by som to videl na vyhru F16, kdesi som zachytil, ze USA by dokonca po vyrobe lietadiel pre nejakych arabasov a Slovensko predalo Indii komplet linku, kedze s dalsou vyrobou v USA sa uz nepocita. A pretoze indovia pozaduju "made in India" tak by to mohlo vyrazne zavazit.

Datum: 10.07.2018

Vložil: Pepe

Titulek: .

Ani by mě nepřekvapilo, kdyby vyhrál MiG-35.

Datum: 10.07.2018

Vložil: Jirka4form

Titulek: Re: .

Nápodobně. Indové jsou pořádní "jarabáci", takže stroj, který byl minule vyřazen jako první, může teď být favoritem. Vyhrát může klidně každý, a vždy se najde nějaké rozumné vysvětlení proč. Podle toho co požadují, největší problémy s plněním bude mít asi Gripen, krok před ním bude Typhoon a Rafale a nejlehčí to budou americké mašiny F-16 a F-18 a ruský MiG-35.

Datum: 11.07.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: .

Mig 35 byl předtím vyřazen, protože vývoj nebyl u konce zatímco teď je to někde jinde

Datum: 10.07.2018

Vložil: Cateye

Titulek: Re: .

Možná by Rusové dokonce mohli Indům za výhru v tendru slíbit vstřícnější přístup ohledně transferu technologií týkajících se FGFA (viz. vedlejší článek)

Datum: 11.07.2018

Vložil: bog

Titulek: Re: 35

na 70% dávam, že vyhrá

Datum: 11.07.2018

Vložil: Omny

Titulek: Re: .

však to také vyhraje z těch nabízených letadel je jednak nejmodernější a jednak už mají zkušenosti z Mig 29 což je další plus. Že by to vyhrála F-16 je nesmysl, proč by indové měli vybrat horší letadlo a stavět k tomu novou infrastrukturu?

Datum: 13.07.2018

Vložil: Superme

Titulek: Re: Re: .

1) Mig určitě není lepší, než nejnovější vezre F-16.
2) Mig nedodává ve velkých počtech ani RuAF a je otázka, zda by to vůbec dokázali dodat Indii včas a ještě k tomu v kvalitním provedení (s tím už měli Rusové v Indii problémy).
3) Lockheed by přesunul výrobu do Indie, kde by se vyráběli stroje i pro jiné zákazníky = kvalitní pracovní místa.
4) F-16 je prověřený stroj, který létá v desítkých zemí a já osobně jsem nezaznamenal jedinou stížnost.

Datum: 13.07.2018

Vložil: OMNY

Titulek: Re: Re: Re: .

podle mně MIg-35 je určitě lepší než nejnovější F-16 a Mig-29/35 je také prověřený stroj, který lítá či lítal v desítkách zemích. Problém v Indii byly díky nekvalitnímu servisu z indické strany, holt každé letadlo se musí servisovat víme? i neservisované F-16 by měly problémy víme?

Datum: 10.07.2018

Vložil: Rase

Titulek: -

budu držet Rafalu palce

Záznamy: 1 - 24 ze 24

Vyhledávání