internetový armádní magazín
Indie plánuje výběrové řízení na letadlovou loď a její letadla
Podle francouzských vojenských zdrojů plánuje Indie vyhlásit výběrové řízení na stavbu letadlové lodě s jaderným pohonem a současně i na dodávku 54 víceúčelových bojových letounů pro toto plavidlo. Loď by měla disponovat výtlakem kolem 65 tisíc tun, délkou asi 300 m a šířkou kolem 70 m. Loď by měla být stavěna v indických loděnicích se zahraniční materiálovou i technologickou pomocí a je pro ni rezervováno jméno Vishal.
Hlavními uchazeči o tuto kombinovanou zakázku jsou Francie a Rusko, protože zadávací podmínky údajně hovoří o letadlech v Indii již zavedených, nebo o letadlech o jejichž zavedení k indickému letectvu nebo námořnictvu již bylo rozhodnuto. Tuto podmínku v současné době splňují pouze francouzské stroje Dassault Rafale M, které jsou modifikací letounů Rafale C/B jejichž dodávky indickému letectvu by měly začít v blízké budoucnosti a ruské MiG-29K, které již slouží na letadlové lodi Vikramaditya. Ve vzdálenější budoucnosti by mohlo jít ještě o stroje Suchoj PAK KA (perspektivní letecký komplex palubního letectva), odvozené od vyvíjených letounů PAK FA / FGFA.
letadlová loď Vikramaditya
(foto: Indian Navy / CC BY)
V létě roku 2015 byla zveřejněna informace, že Indie obeslala čtyři potencionální dodavatele - stavitele letadlových lodí s výzvou k předložení nabídek. Těmito dodavateli jsou USA, Velká Británie, Francie a Rusko. Jasně nejzkušenějším dodavatel, který poskytne také největší technické a časové záruky, jsou USA. Ty by se však asi musely dohodnout s Francií nebo s Ruskem o použití jejich letadel.
Indické námořnictvo má v současnosti dvě letadlové lodě. Novější je Vikramaditya o výtlaku 45 tisíc tun, která byla koupena v Rusku a přijata do služby v roce 2013. Starším indickým nosičem letadel je pak loď Viraat o výtlaku 28 tisíc tun pořízená v roce 1985. Ta bude bude v roce 2018 nahrazena stavěným plavidlem Vikrant o výtlaku 37 tisíc tun. Militarybox, CC BY-SA