internetový armádní magazín

Indie by proti Číně ráda postavila americké letouny F-22A Raptor

05.02.2016 14:15

Vojenské letectvo Indie i přes indicko-ruskou dohodu o vývoji letounu páté generace FGFA na bázi ruského stroje Suchoj T-50 stále tajně pošilhává po amerických strojích Lockheed Martin / Boeing F-22A Raptor. Touha po amerických letounech je vyvolávána potřebou určité konfrontace s leteckými silami Číny, které se již velmi přiblížily přebírání nových domácích J-20 a J-31 a ruských Su-35S. Letouny J-31 a Su-35S by se za nějakou dobu mohl chlubit i další indický soused - Pákistán, a to není pro Indii příjemná situace.

                                                                  F-22A Raptor

                                                              (foto: USAF / PD)

 

Spojené státy zakázaly vývoz svých nejpokročilejších stíhaček F-22A, a tento zákaz nevyjímá ani takové spojence jako je Izrael nebo Japonsko, natož pak Rusku nakloněnou Indii. Výrobní linka F-22A byla uzavřena na počátku roku 2012 po sedmi letech sériové produkce. Dala celkem 187 letadel, která by měla podle původních plánů zajistit americkému letectvu schopnost získat vzdušnou převahu na období několika desetiletí. Současné poznatky však naznačují, že tomu tak nebude, protože ruský "Raptorski" bude lepší než se čekalo.

USA původně plánovaly postavit více než 700 F-22A Raptor k náhradě letadel řady F-15, ale vzhledem k výrazným rozpočtovým omezením byl počet zredukován. Společnost Pratt & Whitney, která stále vyrábí malé množství motorů F119 pro F-22A uvádí, že je připravena ve velmi krátké době zdvojnásobit jejich produkci, pokud se americká vláda rozhodne znovu otevřít výrobní linku a koupit další Raptory.

Celkové náklady na výzkumný a vývojový program a výrobu 195 letadel F-22 včetně prototypů přišel na více než 67 miliard dolarů. Jedna letová hodina F-22A nyní stojí asi 70 tisíc dolarů, což třikrát více než je tomu u letounu F-16. Současný stupeň připravenosti Raptorů dosahuje až úctihodných 80%. Určitý problém je však údajně v tom, že F-22A může absolvovat v průměru maximálně dva lety za den, protože je potřebné ve speciálních hangárech kontrolovat stav povrchových absorbčních vrstev radarových vln.

Velká náročnost údržby F-22A byla jedním z hlavních důvodů k vydání příkazů na vývoj "podstatně levnějšího" stealth bojového letounu F-35 Lightning II. Jeho bojový potenciál je však zaměřen spíše na pozemní cíle a schopnosti vzdušného boje jsou omezené, což je asi tragická chyba, jejíž náprava se bude muset najít.

Řada představitelů U.S. Air Force a dalších vysoce postavených amerických činitelů nyní volá po obnovení sériové výroby stíhaček F-22A Raptor a možnosti jejich dodávek i do spřátelených zemí. To by mohl být i případ Indie, protože zde by mohl být uplatněn princip - "nepřítel mého nepřítele (Číny), je můj přítel". Militarybox, CC BY-SA

                                                                 F-22A Raptor

                                                             (foto: USAF / PD)

 

 

Diskusní téma: Indie by proti Číně ráda postavila americké letouny F-22A Raptor

Datum: 16.02.2016

Vložil: veterán 47

Titulek: F 22 pre Indiu.

To je absolútny nezmysel aby USA predali F 22 Indii, keď ho nechcú predať ani najbližším spojencom z NATO. Okrem toho je to stále nedorobok. V operačnej činnosti je len vďaka tomu že boli zoškrtané niektoré úlohy pre ktoré bol pôvodne stavaný a aby sa mohlo daňovým poplatnikom povedať že ich peniaze neboli len tak ledabolo premárnene. Neviem koľký ráz to už v týchto besedách zdôrazňujem. Rozvoj systémov REB dáva takú istú šancu aj lacnejším klasickým strojom viz. prípad Su 24 a torpedoborec Cook

Datum: 07.02.2016

Vložil: Míša

Titulek: Snadné? Ne.

Jako ve všech sférách. Má to svoji logiku, obnovit výrobu F-22(ve vyšší B verzi), vzhledem ke stavu a ceně F-35. Ale nedomnívám se, že Indie by byla cílovou zemí.(technicky by provoz nezvládali a spolehlivost utajení nové techniky je pochybná) Raptorski je po různých úpravách stále jen prototyp a s Ruskou ekonomikou nejspíš zůstane jako exponát do Monina. Ale zítra všichni zjistíme, že zase se věci vyvinou jinak.

Datum: 07.02.2016

Vložil: Švejk

Titulek: Re: Snadné? Ne.

Neznám žádného "raptorsky". T-50 rozhodně prototypem nezůstane! T-50 není technologicky demonstrátor jako Su-47 (S-37) nebo MiG-39 (Iz. 1.44), oba tyto demonstrátory zůstali u jednoho kusu a to se ani neblížili nějaké operační verzi. Projekt T-50 má již v současné době nejméně 5 letových prototypů (T-50-1, T-50-2, T-50-3, T-50-4, T-50-5R a možná již T-50-7 či tak nějak). Také 2 či více neletových prototypů pro různé zatěžkávající zkoušky. Opravdu si někdo myslí že to vše se děje kuli tomu aby měli jeden drak do leteckého muzea v Monině (mimochodem v současné době se uvažuje o jeho zrušení). Počáteční šarže letounů pro VKS bude jistě snížena na cca možná 12 kusů. To se dalo očekávat, nemá smysl mrhat prostředky pro stroj který nebude v plné konfiguraci např. stále ještě nebude mít motory tzv. druhé fáze a to se generalitě pochopitelně nelíbí. O ruskou ekonomiku bych až takový strach neměl, když financuje např. megalomanský projekt kosmodromu Vostočný, a podobně. Nehledě na to že ruské zlaté rezervy se nadále zvyšují. Časem hodlají spolu s Čínou rezignovat na "prakticky bezcenný petrodolar".

Datum: 07.02.2016

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Snadné? Ne.

Když jsi zmínil vostočný, tak Ruská strana již avizovala snížení financování kosmického programu až o polovinu. Asi se jí jak vidno ekonomicky nedaří, myslím, že je to vidět i přes rudý brýle. Více prototypů ovšem není garance jeho dalšího využití, mám dojem, že předsériová výroba se zatím nechystá. To, že snad zanikne něco tak zajímavého, jako je muzeum Monino je skoro smutný, pokud nedojde k jeho přesunu. Ale k fighteru 22 jsem se mnoho nedočetl a tak asi není jen mým problémem utíkat od tématu. Ale když se k němu vrátím, je možné, že USA s raptorskim(T-50 je stále jen název prototypu) počítají, když je zde úvaha o obnově výroby. Možná se to Rusům ,za cenu snížení penzí a zvýšení daní(když se to u nich dobře politicky vysvětlí-západ ho chce obsadit za přispění nejen české armády s pár letadly a tanky) třeba i podaří.

Datum: 08.02.2016

Vložil: Švejk

Titulek: Re: Re: Re: Snadné? Ne.

Ano zmínil jsem kosmodrom Vostočný, který se zdárně blíží ke konci a již letos či za rok by z něj měla odstartovat nová raketa Angara (nově vyvíjená v několika verzích), možná ji rusové postaví v jednom kusu pro muzeum asi hned vedle T-14 Armaty že?? Aby měli jenkyjové radost, a rusové prošustrovali miliony pro nic za nic ;). Nemluvil jsem zde o financování kosmického programu to jsou dvě rozdílné věci (např. lety na Mars apod. a to opravdu není na pořadu dne, tak proč promrhávat rubly). Jistě že ekonomika má problémy uměle vyvolané sankcemi apod. (však západ po nich jde jak slépka po flusu). Ale přesto se vcelku zdárně drží. Financuje kampaň v Sýrii a drží před masakrem východní Ukrajinu. Natož nějaké programy které běží několik let. T-50 se vyrábět bude, nebo až dolétají všechny typy T-10S (Su-27 až Su-35) tak si asi osedlají orly mořské či sokoly stěhovavé nebo rovnou rezignují na letectvo??, to je logické že ;) K předraženému dinosaurovi studené války F-22 není třeba nic psáti, aneb celá tato informace je očividný nesmysl. Dále- před sériová výroba právě běží, a první série oněch cca 12 strojů by měla vyjít někdy na rok 2017. Rusko nepotřebuje snižovat penze ani zvyšovat daně, ale odstřihnout oligarchy vysávající "černé" peněžní toky na nějaké Švýcarské konta. (a hnedka by bylo na pár ponorek navíc, popřípadě škol či nemocnic ;)))

Datum: 08.02.2016

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: Re: Snadné? Ne.

Něco na té náhradě stávajích strojů bude a tak se to, jak jsem svým způsobem sám potvrdil bude. Nevěřím však, že "vrchní Vláďa" podrazí svý kamarády na vedoucích postech a bude jim brát majetek, ač jak známo v Rusku vše možné bývá. Ta záchrana Ukrajiny od zlého západu se jim nějak vymkla z rukou, spousta civilních obětí a bonus navrch(ano část viny nese řízení let.p. UA-přesto terorismus je na straně vraha - Vláďo díky) krásný pomalovaný nebezpečný bombardér značky B-777, který dle dezinformací sestřelila R-60, která již nebyla čistě náhodou u jednotek ukrajiny ve výzbroji!!! Ale jak vidno, podle vás záchrana Východu bývalé svazové země. Vzhledem, že je dnes možno levněji díky soudruhům z Ruzyně cestovat z cizích letišť, tak se krásného dne může stát, že zítra budete oplakávat své příbuzné vy a pak jsem zvědav jak si udržíte správnou politickou příslušnost.

Datum: 08.02.2016

Vložil: Míša

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Snadné? Ne.

PS. B-777 v 10ti km i výše sám poznám i bez dalekohledu. Dokonce i oproti velice podobnýmu A-330. Asi hodně vodky za BUKem.

Datum: 05.02.2016

Vložil: kozlus

Titulek: Nesmysl

Vyroba novych F-22A pro Indii rozhodne nebude protoze:
- sebralo by to finance programu F-35
- delat dnes verzi A je nesmysl, chtelo by to upgradovanou verzi. "A" verze rozhodne neni spatna, ale elektronika hodne porocila ale jak vidime na F-35, je s tim dost problemu.
- kdyby to slo na export, tak tak minimalne Izrael, Australie a Japonsko zrusi F-35 a takovych statu by nejspis bylo vic.
- kdby to slo na export, tak cena bude silena - jednu prodaji a v te cene bude i postaveni dalsi F-22 pro USA - jinak jim penize na vyvoj upgradu, "lobing u politiku" a znovuotevreni linky neda nikdo
- dodavky pro indii nebudou driv nez za minimalne 10 let, az by se uspokojila poptavka domaciho letectva a dulezitejsich spojencu

Datum: 05.02.2016

Vložil: Švejk

Titulek: :)

Naprosto nereálné myšlenka - informace, která přišla v době kdy Indové opět jednali s Rusama o projektu FGFA (exportní verze perspektivní PAK-FA). Hlavním bodem jednání byli samozřejmě finance. Pro Indy typické jak "mediálně" tlačit na Rusi (cenu). Když vezmeme v úvahu jaký má indický personál problém udržet letecký park Su-30MKI provozuschopný tak při porovnání s náročnou údržbou případné F-22 ve větším počtu je to až "sci-fi". Z velmi drahého "stealhs" by za nějaký čas bylo velmi drahé "nestealhs". Nehledě na to, že T-50 (západem urážlivě a zcela nesmyslně nazýván "raptordki") byl od počátku vyvíjen aby "překonal" F-22 ve vzdušném boji, to byl hlavní úkol projektu a ospravedlnění finančních prostředků ze státního programu RF ("schopnost ubránit RF). O takovou technologii (částečná licenční výroba v Indii) se s Indii není nikdo jiný schopný podělit-zrealizovat a Indové to jistě ví (i když u Indiánů člověk nikdy neví ;))

Datum: 05.02.2016

Vložil: jsk

Titulek: V čem jsou schopnosti F35 ve vzdušném

boji omezené? F-35 má menší CS než Rraptor a mennší náklady na provoz, může používat stejnu výzbroj jako F-22 a má modernější senzory.

Datum: 07.02.2016

Vložil: asdf

Titulek: Re: V čem jsou schopnosti F35 ve vzdušném

dolet
F-22 1600 namornych mil
F-35 1200

cestovna rychlost
F-22 1300 uzlov
F-35 1043 uzlov

vyzbroj
F-22 6x AIM-120
2× AIM-9
F-35 4x AIM-120

Datum: 08.02.2016

Vložil: frost

Titulek: Re: V čem jsou schopnosti F35 ve vzdušném

jestli tou "menší CS" myslíš menší RCS (Radar cross-section), zkus si nejdřív zjistit, co tenhle údaj doopravdy znamená. zjistíš, že se nedá snadno vyjádřit jedním číslem (jako tolikrát medializovaná příměra k ptákovi, mouše...), ale jde o komplexní charakteristiku beroucí v úvahu směr ozáření letounu a především vlastnosti ozařujícího radaru v čele s jeho kmitočtovým pásmem.

Záznamy: 1 - 12 ze 12

Vyhledávání