internetový armádní magazín
Grumman EF-111A Raven - šedý kouzelný havran
Počátky vzniku letounu EF-111A Raven je nutno hledat na přelomu šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století. V té době začalo U.S. Air Force přemýšlet o náhradě sloužících letounů radioelektronického boje Douglas EB-66 Destroyer. Představa letectva hovořila o stroji, který bude vybaven generačně novým účinným rušícím systémem a bude schopen držet krok s rychlými útočnými letouny po celou dobu operace, a to nebyl malý požadavek. V té době nastupoval do výzbroje u námořnictva nový letoun Grumman EA-6B Prowler, který byl výrobcem vybaven novým špičkovým systémem radioelektronického boje AN/ALQ-99. Tento systém REB sám o sobě naplňoval představy U.S. Air Force, ale jeho nosič - palubní letoun A-6 ne. Stroj A-6 se jevil pro potřeby letectva pomalý a ani představa používání letadla vyvinutého pro námořnictvo se velení letectva moc nezamlouvala.
Protože vývoj zcela nového typu letadla se vzhledem k potřebě relativně malého množství strojů dané kategorie jevil jako absolutně nerentabilní, tak si letectvo jako parametrově vyhovující platformu vybralo letoun typu General Dynamics F-111A dosahující rychlosti více jak M=2 a disponující mimořádně dlouhým doletem. Určitý problém představoval fakt, že F-111 byl pouze dvoumístný stroj a jeho přestavba na čtyřmístný pro potřeby obsluhy systému REB, tak jako tomu bylo u EA-6B Prowler, se zdála jako téměř nereálná. Jedinou možností bylo upravit komplex rušících zařízení AN/ALQ-99 tak, aby byl obsluhovatelný pouze jednou osobou.
EF-111A Raven
(foto: US Gov. / T.R. Hamilton / PD)
V prosinci roku 1974 byla pro provedení konverze strojů F-111A na EF-111A vybrána firma Grumman. Již 30.1.1975 byly Grummanu předány dva stroje F-111A k vytvoření prototypů nového letounu REB U.S. Air Force. V průběhu roku 1975 byly prováděny intenzivní zkoušky aerodynamiky letounu a 10.3.1977 byl proveden první let prvního konverzovaného stroje - prvního prototypu EF-111A s názvem "Electric Fox". Druhý prototyp se dostal do vzduchu o dva měsíce později - 17.5.1977.
Po provedených testech prototypů dostal Grumman zakázku na konverzi šesti a následně dalších čtyřiatřiceti letounů. První sériový EF-111A s oficiálně přiděleným jménem Raven byl předán do užívání letectva v listopadu 1981 a poslední v roce 1985.
EF-111A s napřímenými křídly a vyklopeným brzdícím štítem. Patrné je dlouhé pouzdro vysílačů
systému REB AN/ALQ-99E.
(foto: USAF / S. Sullivan / PD)
Dvoumístný letoun EF-111A Raven je postaven na mírně upraveném draku stroje F-111A Aardvark. Posádku tvoří pilot a operátor (EWO) obsluhující elektronické systémy pro rušení a klamání nepřátelských řídících radarových a signalizačních systémů. Jeho základní vybavení tvoří systém radioelektronického boje Raytheon AN/ALQ-99E, jehož primární část našla své místo v pumovnici původního letounu. Vysílače systému jsou umístněny v 4,9 m dlouhém pouzdře pod břichem letounu a příjímací antény v těžce vyhlížejícím kontejneru na vrcholu svislé ocasní plochy. Další speciální vybavení je tvořeno systémem REB vlastní ochrany AN/ALQ-137 a radiolokačním výstražným příjímačem AN/ALR-62. Raven si zachoval v přídi radiolokátor stroje F-111A typu APQ-160 i radiolokátor kopírování terénu APQ-110. I motory zůstaly stejné - Pratt & Whitney TF30-PW-3 o maximálním tahu s přídavným spalováním 82,3 kN. Letoun může být pro svoji obranu vyzbrojen dvěma PLŘS s infračerveným naváděním AIM-9 Sidewinder. Letoun je vybaven systémem pro doplňování paliva za letu a může též být vybavem přídavnými palivovými nádržemi pod křídly.
EF-111A doprovází trojici letadel F-111F při operaci v Perském zálivu
(foto: USAF / PD)
Dvojice EF-111A na letišti v Saúdské Arábii v roce 1992
(foto: USAF / M. Reger / PD)
V roce 1986 byla u letounů provedena firmou General Dynamics zástavba silnějších motorů Pratt & Whitney TF30-PW-9D o tahu 92,7 kN a v roce následujícím byl pak zahájen modernizační program AMP. Ten byl u všech letounů dokončen v roce 1994. Program AMP zahrnoval instalaci nového naváděcího systému s laserovými gyroskopy AN/ASN-41, přijímačů GPS, dopplerovského radaru AN/APN-218 a radiolokátoru kopírování terénu AN/APQ-146. Kabina posádky byla upravena a obohacena o dvě multifunční zobrazovací jednotky převzaté z letounu F-16 Fighting Falcon.
Historie EF-111A Raven u U.S. Air Force byla ukončena v polovině roku 1998.
EF-111A Raven v leteckém muzeu USAF
(foto: US Gov. / PD)
TECHNICKÁ DATA
Typ: letoun radioelektronického boje
Pohon: 2 x proudový motor Pratt & Whitney TF30-P-9D o maximálním tahu 92,7 kN
Max. rychlost: 2350 km/h
Dostup: 13715 m
Dolet: 3220 km
Výzbroj: 2 x PLŘS AIM-9 Sidewinder
Hmotnost: max. vzletová 40370 kg
Rozměry: délka ................................. 23,16 m
výška .................................. 6,1 m
rozpětí ................................. 9,74 - 19,2 m
plocha křídel ...................... 48,77 - 61,07 m2
Autor: ing. Zbyněk Novotný
Poslední revize článku: 16.10.2012
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko
B O N U S