internetový armádní magazín
Finále amerického programu OA-X - A-29 Super Tucano proti AT-6 Wolverine
Americký program OA-X, nebo také Light Attack, se přiblížil svému závěru. Velení amerického vojenského letectva (USAF) vybralo dva finalisty, kteří budou pokračovat ve zkoušebním programu. Jedná se o konzervativnější typy - A-29 Super Tucano a AT-6 Wolverine. Letouny Scorpion a AT-802 Longsword jsou již tedy mimo hru. Závěrečné testování finalistů má proběhnout v Arizoně v období od května do července letošního roku.
K dnešnímu dni má americké vojenské letectvo oficiálně pouze jeden typ, který je určen pro přímou podporu pěchoty na bojišti, a to je A-10 Thunderbolt II. Tomuto typu letadla bylo opakovaně prodlužováno období bojové služby a v současnosti se s jeho službami počítá do roku 2022. Vzhledem k tomu, že za dobře vyzbrojený a obrněný A-10 nebyla vyvinuta ekvivalentní náhrada, rozhodlo americké ministerstvo obrany o přijetí do výzbroje lehkého bitevního letounu. Jestli to byl dobrý krok ukáže až budoucnost, ale lehké turbovrtulové bitevníky své místo pod sluncem určitě mají.
A-29 Super Tucano
(foto: USAF / PD)
Typ A-29 Super Tucano je lehké turbovrturové letadlo vyvinuté brazilskou společností Embraer (jeho první prototyp vzlétl již v roce 1999). Zpočátku byl Super Tucano navržen jako výcvikový letoun, ale následně byl přeměněn na bitevník.
Typ AT-6 Wolverine společnosti Hawker Beechcraft je pokračováním řady lehkých útočných letadel T-6A a T-6B vyvinutých v rámci programu LAS (Light Air Support) na základě cvičného letounu Texan II.
AT-6 Wolverine
(foto: Airwolfhound / CC BY-SA)
Americké vojenské letectvo předpokládá nasazení lehkých bitevních letounů do ozbrojených konfliktů nízké intenzity. Letová hodina lehkého bitevníku by měla přijít na méně než 3 tísíce dolarů. Letová hodina víceúčelového bojového letounu nové generace Lockheed Martin F-35A Lightning II stojí americké vojenské letectvo asi 42 tisíc dolarů. Militarybox, CC BY-SA