internetový armádní magazín

Exportní Suchoj Su-57 může být představen v listopadu v Dubai

29.03.2019 18:50

Podle Viktora Kladova, ředitele pro mezinárodní spolupráci společnosti Rostech, Rusko pravděpodobně v listopadu 2019 na letecké výstavě Dubai Airshow představí exportní verzi svého víceúčelového bojového letounu páté generace - Suchoj Su-57.

                                                                    xxxxxxxxxxxxx

                                 Suchoj Su-57 / foto mod.: Michail Poljakov / Russianplanes / FU

 

Kladov na tiskové konferenci na výstavě LIMA 2019 v Malajsii uvedl, že společnost Rostech a korporace OAK předaly ruské vládě již všechny potřebné dokumenty pro získání povolení k prodeji letounu Su-57E (E=exportní) do zahraničí. Ruská vláda by mohla o povolení rozhodnout již v nejbližších týdnech.

Podle Kladova je pro Su-57E atraktivním trhem Střední východ, zájem však může mít Indie i Čína.

Čína nedávno obdržela 24 ruských víceúčelových bojových letounů Suchoj Su-35 (SK) generace 4++. Předpokládá se, že během příštích dvou let se může tato země rozhodnout pořídit další stroje tohoto typu, nebo letouny páté generace Su-57E. Podle názoru některých leteckých odborníků se má Čína od Ruska stále co učit, takže možnost brzkého získání Su-57E může být zajímavá. Militarybox, CC BY-SA

 

Diskusní téma: Exportní Suchoj Su-57 může být představen v listopadu v Dubai

Datum: 31.03.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

vyčerpávající vysvětlení a to ještě nemluvíme otom, že rusové budou či již mají R77 s AESA hlavici...

Datum: 31.03.2019

Vložil: Franta

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

Nemaju. Nedokazali zatial vyvinut ani len palubny AESA radar pre stihacku

Datum: 31.03.2019

Vložil: otazka

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

Zjisti si něco i Žuku-AMEh (FGA 50) - 3D LTCC technologie (low temperature co-fired ceramic technologies/nízkoteplotně vypalovatelná keramika). Ten je už seriový a plně AESA, všemi klíčovými parametry dokonce strčí výrazně do kapsy AN/APG-81 z F-35 a nebudeš tomu věřit, ale váží celý jen 100kg!!, AN/APG-81 210kg. Udávaný max. dosah na typ stíhač má 260km, max. dosah oproti předchozímu FGA 35 zvednut o 50%!. Pak bych ještě doporučil k zamyšlení nové AESA radary Žuk-AU (FGA 51.1 hlavní radar X pásma, FGA 51.2 boční X pásmo, FGA 51.3 P pásmo!) pro UAV a kontejnery. Jinak stojí za zmínku, že s příchodem fotonických radarů, kde se využívají laserové diody pro modulaci rádiového signálu a vysílání přes T/R moduly, tak se zas bude muset přejít k PESA architektuře, kde se shlukne 64 T/R modulů do jednoho fotonického modulu, druhá generace fotonických radarů bude mít fotonické uzly o velikosti 32 T/R modulů, až se za cca 50 let dostaneme na plně fotonický AESA radar ;)

Datum: 31.03.2019

Vložil: otazka

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

Celý problém je, že se tu šermuje s AESA vs PESA, ale už nikomu nedochází, že pokud chcete dosáhnout max. dosahu čistého AESA radaru, musíte jej stejně softwarově přepnout do defakto PESA režimu, kdy soustředíte většínu T/R modulů do malého prostoru.. A to, co zde mate je to, že rusové využívají hybridní AESA/PESA architekturu na totální maximum z důvodu dřívějšího dlouhodobého zaostávání v radarech celkově, to nikdo nepopírá, ale taky do dovoluje dělat vývoj na čisté louce a jinak, bez nutnosti řešit sklady plné starých AESA radarů a výsledek je např ten nízkokeramický FGA 50, který je všemi parametry ve své kategorii na světovém vrcholu aktuálně. Od Su-35S rusové dostávají z PESA maximum, co jde, kdy hybridní AESA/PESA fázované anténní pole hlavního radaru spolupracují s AESA radary pásma L v náběžných hranách křídel, co v pasivním režimu mají extrémně velký dosah na různé druhy rádiového vyzařovaní z letounů protivníka a udávají jeho vzdálenost (ne výšku je to 2D), následně pak do prostoru v kterém už víte, že se nehází nějaké letouny protivníka mohou už cíleně směřovat svazky z hlavního radaru. A víte v čem je největší vtip? Že při této radarové architektuře dokážete na velké vzdálenosti dokonce klasifikovat letouny do kategorií: stealth, klasika :D Jak? Jednoduše, pokud pasivním AESA radarem v pásmu L detekuji pracující datalink (např. komunikaci F-35 s nějakým AWACSem) ve vzdálenosti 300km, tak vím, že něco ve vzdálenosti 300km se vůči mě pohybuje aktuálně rychlostí 900km/h, a když do této oblasti nasměřuji maximální výkon svého radaru a ten objekt hlavním radarem pracujícím v pásmu X nevidím ani na vzdálenosti 250km, tak mám 100% jistotu, že jde o stealth letoun/y a už na základě toho mohu upravit svoji taktiku nebo roje.. Jak jednoduché, že ;)

Datum: 31.03.2019

Vložil: otazka

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

To je taky důvod, proč se Rusové této hybridní radarové architektury drží i na Su-57, kde to ještě vylepšili a místo dvou AESA radaru L pásma má Su-57 čtyři tyto radary - dva v levconech a dva v náběžné hraně křídla (zde jdou jasně vidět jejich dielektrické kryty i jejich stejná délka https://youtu.be/52Tq16nIBHU?t=119 což má důvod hlavně v přesnější lokalizaci cílů pasivně i aktivně, ale taky to umožňuje práci v 3D režimu a získat už i přibližnou výšku cíle). Hlavní síla této hybridní radarové architektury je v tom, že v pasivním režimu radary v L pásmu dokáží přibližně lokalizovat polohy i stealth letounů, hlavně je ale jasně klasifikovat na velkých vzdálenostech 200 až 300km úplně bez problému právě ve spolupráci s hlavním radarem, podmínkou jen je, že letouny protivníka neudržují rádiový klid a mají zapnuté datalinky např. na AWACS a berou si od něho situační povědomí, tak aby se nemuseli demaskovat vyzařováním vlastním radarem. Jaké mají ty radary v L pásmu dosah v aktivním režimu, to nikdo asi neví, ale v pasivním režimu mají dosah obrovský a dovolují i skrytou klasifikaci obrovského množství rádiově vyzařujících objektů včetně stealth letounů a jejich sledování. Su-57M už bude mít plně AESA radary v pásmu X, ale určitě se nezbaví těch L pásmových AESA radarů, protože ta hybridní radarová architektura poskytuje obrovskou taktickou výhodu nejen nad stealth letouny.

Datum: 01.04.2019

Vložil: Jiri.M

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

Nemusim ani zbytecne nic vic dodat nez toto:

Rozhovor s prestavitelkou Rsk MiG Anastasii Kravchenkovou:
https://www.defenceiq.com/air-forces-military-aircraft/articles/what-does-the-mig-35-bring-to-air-combat-interview-with-anastasia-kravchenko

"It has no AESA radar yet. The current radar is the Zhuk-M with a mechanically steered antenna (!!!). However, its developer [Phazontron-NIIR] is working on AESA versions, called the Zhuk-A/AM, which possess more than 1,000 solid-state transceiver-receiver modules."

Premysli:
1) Jak mohou mit AESA na Su-57 zmachlou, kdyz nedokazali ani starsi AESA z 2007 dokoncit?

2) Z teto fotky (https://i.imgur.com/xWGcfM8.jpg) je videt, ze kazda hrana kridla Su-35 disponuje 24 jednotek, celkove 48. Maly prenosny counter-artillery radar ma neco pres 100 jednotek. A to je priserne malo (bezny AESA na strihacich ma tak 1500-2000 jednotek). I kdyby Su-57 mela 2x poctu jednotek tak stejne je to malo. Navic jsou tu jen 2 sestavy v nabeznych hranach kridel- nevim odkud beres 4 L-band radary. Jeste horsi je to, ze kvuli malemu poctu jednotek se jedna o 2D radar, ktery neumi urcit letovou hladinu. Cokoli letajici prilis vysoko ci nizko by se mohl nachazet v mrtvem uhlu. V pasivnim modu by byl zachytceny Datalink signal non-directional a to jeste vic snizuje schopnost urcovat cile. Mej na pamet, ze i rakety s aktivni navadeni potrebuje behem inicialni faze letu informace o letove hladine, rychlosti a kurzu cile. Bez 3D kryti a vyuziti Dopplerova efektu a za predpokladu toho, ze Amici budou pouzit Link 16 neustale pro hlasovou komunikaci by ani triagulace 2 ci vice Su-57 nemuselo stacit- nemely by udaje o tom, zda se cil konstatne priblizi ci oddaluje ci nejak manevruje a na jake vysce je. Vyuziti OLS proti stealth letadlum zepredu na vzdalenost vyssi nez 50km je spise taky spekutabilni, navic zapinanim radaru ci pripadne datalinku by Rusove mohli rovnez riskovat prozrazeni.

3) Konstatni urceni polohy za vyuziti zachytcenych signalu Datalinku (16) je mozne za predpokladu, ze datalink bude neustale zapnuty, coz neni pravda. Namisto hlasove komunikaci by mohly byt pouzity kratke zpravy. Transmise dat probiha stridave mezi uzivateli v jedne siti a to po kratkych pulsech po 6.4 mikrosekund. Kazdy puls muze byt nahodne prenasen na 1 z 51 frekvenci. Pro srovnani takovy APG-81 radar ma doba pulsu 20 mikrosekund a to uz patri mezi Low Probability of Intercept radary (LPI). A to jeste nemluvim o novejsi MADL ci IFDL datalink na F-35/F-22 s jeste lepsi schopnosti LPI a hlavne ze operuji NAPROSTO MIMO L-BAND (20-30GHz).

Takze co? Ty hezke hracicky na Suckach jsou sice pekne, ale nijak prakticke. Az za dva roky predvedou "novy" prototyp s novymi motory a plnefunkcnim radarem pak se budeme opet bavit. Ono totiz odpal R-77 z MiG-21 nemusi implikovat toho, ze Su-57 to umi take- pred par lety mel problem s integraci AMRAAM i F-35.

Datum: 01.04.2019

Vložil: Jiri.M

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

P.S Pokud je umisteni tech 2 dalsich L-band radaru pravdive tak moc by to nepomohl s urceni vysky cile- optimalni by byla spise ocasni plocha. A opet zopakuji- proti novejsim datalink (MADL, IFDL) operujici v pasmu 20-30GHz by to bylo k nicemu.

Datum: 01.04.2019

Vložil: otazka

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

Jenže MADL, IFDL a podobné směrové datalinky (to jsou v podstatě malé radary), mají velice omezený dálkový dosah díky použitým vlnovým délkám v Ku,k pásmu - má to ještě dálkově horší parametry než klasické AESA radary v pásmu X, slouží to hlavně na vysokorychlostní výměnu dat mezi letouny v taktické skupině a blízkém okolí, detekce jakéhokoliv směrového vyzařování je dost problém z principu. Z čehož vyplývá, že směrové datalinky v pásmech X,Ku,K mají mizerný dálkový dosah v řádu pár desítek km, a ještě musíš znát před zahájením vysílání docela přesně polohu příjmače na který hodláš vysílat, a tu kde a přes co zjistíš? možností je více, přes jiný datalink, vlastní radar, IRST senzor.

Datum: 01.04.2019

Vložil: Jiri.M

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No vazne

A o tom take je :))) mas jednu letku operujici jako hunter- ti budou viditelnejsi, mohou mit zapnuty radar, rusice a budou s ostatnimi komunikovat pomoci Link 16, a pak killer letka, ktera se nachazi 10-20km od te prvni a pouziva ciste IFDL ci MADL ke komunikaci s jinymi stealth letouny a dalsi pasivni sensory. Vidis jednu, ale nevidis druhou. Soustredis se jednu, pritom na tebe jde dalsi a o tom ani nevis. Hod to toho decoy drones a nahle neni tvuj scenar tak jednoduchy jako predtim. Ono se uz delsi dobu vedelo o zranitelnostech Link 16, ktery pouziva obdobna pasma jako bezne telekomunikacni site, ale i tak z vyse uvedenych duvodu neni lehky vysilace L16 lokalizovat, i kdyby mela Su-57 dalsi 2 L-band radary a spolupracovala by s jinymi letadly. I kdyby k tomu doslo tak by trvalo dost dlouho, nez by bylo mozne vygenerovat pouzitene udaje, a vyzaduje druhou stranu, aby L16 pouzival co nejcasteji. Pri prvni detekci na vzdalenosti 400km, rychlosti vzajemneho priblizeni cca 2600km/h a za predpokladu, ze nikdo nezmeni kurs, vysku a rychlost, bys mel jen 9 minut do merge. Zapnes li radar jako prvni, riskujes 3 veci 1) stanes se viditelny 2) jeste vic se ti zhorsuje Situation Awareness, protoze soustredeni vykonu radaru na urcity sektor snizuje jeho celkove pokryti 3) letadla "hunter" letky jako F-35 muze tvuj radar rusit, coz predvedla na APG-77 na F-22.
Konec koncu, Su-57 muze mit L-bandy, ale nic nezmeni na to, ze Rusove nadale neumeji delat male AESA radary. 2 jednoznacne indice toho jsou 1) Zhuk A a MiG-35 stale nejsou ve sluzbach 2) Nedoslo k zadnemu odpaleni raket AA na Su-57, pritom Rusove dali vedet o zkouskach noveho motoru. To, ze jine stroje umi odpalit R-77 nemusi znamenat, ze to umi i Su-57. Opakuji, ze i F-35 trvalo 7 let, nez si to "naucil"

Datum: 01.04.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re:jasně takže protože nepodarku F-35 trvalo

7 let než se naučitl pálit aa střely(to už samoosobě něco znamená), tak rusům to podle tebe bude trvat 17 let že, protože nikdo to nemůže zvládnout rychleji přeci o))

Datum: 01.04.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Franto pochop už,že ruské PESA radary zcela

setřely rozdíl oproti AESA radarům, každý z těch radarů má své výhody či nevýhody. Vy US trollové se na tom pořád točíte, ale přitom IRBIS E má třeba i větší dosah než radar F22...

Datum: 01.04.2019

Vložil: Jiri.M

Titulek: Re: Re: Franto pochop už,že ruské PESA radary zcela

LPI dela u AESA divy. Ale co, mas pravdu, Rusove maji ten nejlepsi PESA na svete a at to tak zustane, at nepotrebujou lepsi ;)

Datum: 02.04.2019

Vložil: Hup

Titulek: Re: Re: Re: Franto pochop už,že ruské PESA radary zcela

Lepší je již v přípravě, tedy v začátcích, v počítačích, papírech, laboratořích. Laserový tedy radiofotonický radiolokátor. Alespoň víme směřování ruského vývoje. Co to bude znamenat v praxi - asi tušíme.

Záznamy: 41 - 53 ze 53

Vyhledávání