internetový armádní magazín

Další modernizace protiponorkových Il-38 - Rusku velmi chybí vhodné nové nosiče

25.01.2019 21:45

Ruské ministerstvo obrany rozhodlo o další nové modernizaci protiponorkových a hlídkových letounů Iljušin Il-38. Jedná se o určité překvapení protože v roce 2014 začaly přicházet modernizované Il-38N (Novella) a nedávno byl dodán teprve osmý stroj této modifikace. Do roku 2025 jich mělo ruské námořnictvo, podle dřívějších plánů, převzít asi 30, ale teď se nad touto modifikací "láme hůl". Místo Il-38N mají začít vznikat Il-38SN (Super Novella nebo Supernova). Do roku 2025 má být dodáno 25 strojů, které mají svými protiponorkovými schopnostmi překonat současného lídra třídy, kterým je americký Boeing P-8A Poseidon.

         Iljušin Il-38N Novella - současný nejmodernější protiponorkový letoun ruského námořnictva

                                                   foto: Alex Beltyukov / CC BY-SA 3.0

 

Na celé věci vzniku nového ruského protiponorkového letounu je smutné to, že bude postaven na základě původně civilního turbovrtulového stroje Il-18, který vznikl na počátku šedesátých let minulého století. V Rusku totiž stále není k dispozici žádný vhodný nový nosič schopný přepravovat rozměrná speciální protiponorková zařízení. Nejpřijatelnějším by snad mohl být Il-76MD-90, ale jeho výroba je pomalá a bude muset navíc naplňovat potřeby řady jiných "speciálů" jako jsou stroje včasné výstrahy, radioelektronického boje, tankerů a dalších. Na vznik speciální protiponorkové verze není v této linii místo.

Co se týče speciálního zařízení pro detekci a ničení ponorek namontovaných na Il-38N, je těžké ho považovat za úplně moderní, i když začalo být dodáváno teprve před pár lety. Potřeba modernizace Il-38 byla v 80. letech značná, protože se vědělo, že schopnosti tohoto stroje jsou osmkrát až desetkrát menší než posledních modifikací jeho konkurenčního amerického protějšku P-3 Orion. Práce na modernizaci vybavení pod označením P-38 Novella byly zahájeny v roce 1988, ale brzy se zadrhly pro nedostatečné financování. Obnoveny byly až po roce 2000, a to jen díky indickému námořnictvu, které pro svou potřebu zafinancovalo vznik šesti letounů Il-38SD s komplexel Sea Dragon, exportní verzí Novelly. Teprve pak byla připravena verze Il-38N pro domácí námořnictvo.

Účinnost vyhledávání a detekce ponorek je u Il-38N asi čtyřnásobná oproti původnímu stavu a stroj navíc získal rozsáhlé schopnosti provádění průzkumu a označování cílů, kontroly vzdušných cílů (na vzdálenost až 120 km) a také boje s povrchovými plavidly.

Upravená verze komplexu Novella měla být nainstalována i do nových letounů Tupolev Tu-204. Projekt tohoto letounu byl však uzavřen.

Nová modernizace Il-38SN slibuje několikanásobné zlepšení a překonání amerického P-8A Poseidon. Přesnější informace o schopnostech nejsou zveřejňovány vzhledem k strategickému významu letounů. V úvahu se však musí vzít celkové výkonové charakteristiky nosiče. P-8A Poseidon je vytvořen na základě podstatně novějšího letadla Boeing 737-800. Je schopen nést devět tun zbraní oproti pěti tunám Il-38, jeho vnitřní prostory umožňují umístit více speciálního zařízení a vybavení, a také rozsáhlý obranný komplex. V potaz je nutné vzít také větší množství neseného paliva, díky kterému je akční rádius amerického stroje asi 1,5krát větší.

         americké protiponorkové letouny P-8A Poseidon a P-3 Orion / foto: U.S. Navy / L. Goettee / PD

 

V ruském námořnictvu, pokud budou realizovány plány, bude v roce 2025 sloužit 25 Il-38SN, 25 silně zastaralých Il-38 a asi 10 dožívajících Tu-142M3.

Americké námořnictvo v současné době provozuje 90 strojů P-8A Poseidon. V příštích 2 až 3 letech bude jejich park rozšířen o dalších asi 30 letadel. Ve službě je zatím také asi 100 strojů P-3 Orion, které i přes svoji zastaralost jsou účinnější než původní Il-38. Celkové počty jsou tedy výrazně v neprospěch ruského námořnictva. Militarybox, CC BY-SA

                                              Il-38N / foto: Alan Wilson / CC BY-SA 2.0

 

Diskusní téma: Další modernizace protiponorkových Il-38 - Rusku velmi chybí vhodné nové nosiče

Datum: 28.01.2019

Vložil: bohus

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: .

letado ms-21 ma byt z 97% ciste ruske, onich 3% nejsou znama, ale jako vojensky letoun pro potreby armady musi byt 100% rusky. mezinarodni korporace neni nutnost, ale cil globalistu pro kontrolu trhu a ovladani vlastnicti - konw-how. rusaci k tomu pristupuji pouze z nouze kdyz domaci dil chybi, a i to je pro ne velke riziko, viz pouzivani produktu firmy nakousnute jabko v syrii

Datum: 29.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

ta mezinárodní spolupráce může být často škodlivá - viz když ti US blokují připadný prodej letadla, protože využíváš jejich součástky. Nebo v případě krize ti prostě nedodají díly.....
V případě Ukrajiny to je tak, že Ukrajina nemá na to sama dovyvinout letadlo a následně sériově vyrábět, tak se spojila ze Saudy (oni to letadlo chtěli) a tak to společně udělali, proč ne, ale tohle není případ Ruska. Na druhou stranu Rusové nabídly Saudům výrobu těch malých bojových člunů

Datum: 25.01.2019

Vložil: Luky

Titulek: ...

Tož když P8 vyšel z B737 ,tak proč neudělat něco třeba z Tu204 ? Ty se stále vyrábí dodnes , a i pro armádní záležitosti https://russianplanes.net/images/to244000/243982.jpg

https://russianplanes.net/images/to244000/243367.jpg

Datum: 26.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: ...

Zrejme peniaze ....

Iný dôvod ma nanapadá. Il-38 sa samozrejme nemôže vyrovať P-8 čo sa týka výkonov a to ho značne degraduje, nech už bude mať akékoľvek kvalitné vybavenie.

Il-38 je ale už "zabehaný" .... vyvynutý, stačí ho "len" modernizovať, pokým Tu-204 by sa musel dosť "prekopať" a určite by boli náklady násobne vyššie.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: ...

Donekonecna sa modernizovat neda. Vedia to aj Amici a preto sa vykaslali na stary-dobry Orion a zacali novu eru s militarizovanym B737.

Záznamy: 41 - 45 ze 45

Vyhledávání