internetový armádní magazín

Další modernizace protiponorkových Il-38 - Rusku velmi chybí vhodné nové nosiče

25.01.2019 21:45

Ruské ministerstvo obrany rozhodlo o další nové modernizaci protiponorkových a hlídkových letounů Iljušin Il-38. Jedná se o určité překvapení protože v roce 2014 začaly přicházet modernizované Il-38N (Novella) a nedávno byl dodán teprve osmý stroj této modifikace. Do roku 2025 jich mělo ruské námořnictvo, podle dřívějších plánů, převzít asi 30, ale teď se nad touto modifikací "láme hůl". Místo Il-38N mají začít vznikat Il-38SN (Super Novella nebo Supernova). Do roku 2025 má být dodáno 25 strojů, které mají svými protiponorkovými schopnostmi překonat současného lídra třídy, kterým je americký Boeing P-8A Poseidon.

         Iljušin Il-38N Novella - současný nejmodernější protiponorkový letoun ruského námořnictva

                                                   foto: Alex Beltyukov / CC BY-SA 3.0

 

Na celé věci vzniku nového ruského protiponorkového letounu je smutné to, že bude postaven na základě původně civilního turbovrtulového stroje Il-18, který vznikl na počátku šedesátých let minulého století. V Rusku totiž stále není k dispozici žádný vhodný nový nosič schopný přepravovat rozměrná speciální protiponorková zařízení. Nejpřijatelnějším by snad mohl být Il-76MD-90, ale jeho výroba je pomalá a bude muset navíc naplňovat potřeby řady jiných "speciálů" jako jsou stroje včasné výstrahy, radioelektronického boje, tankerů a dalších. Na vznik speciální protiponorkové verze není v této linii místo.

Co se týče speciálního zařízení pro detekci a ničení ponorek namontovaných na Il-38N, je těžké ho považovat za úplně moderní, i když začalo být dodáváno teprve před pár lety. Potřeba modernizace Il-38 byla v 80. letech značná, protože se vědělo, že schopnosti tohoto stroje jsou osmkrát až desetkrát menší než posledních modifikací jeho konkurenčního amerického protějšku P-3 Orion. Práce na modernizaci vybavení pod označením P-38 Novella byly zahájeny v roce 1988, ale brzy se zadrhly pro nedostatečné financování. Obnoveny byly až po roce 2000, a to jen díky indickému námořnictvu, které pro svou potřebu zafinancovalo vznik šesti letounů Il-38SD s komplexel Sea Dragon, exportní verzí Novelly. Teprve pak byla připravena verze Il-38N pro domácí námořnictvo.

Účinnost vyhledávání a detekce ponorek je u Il-38N asi čtyřnásobná oproti původnímu stavu a stroj navíc získal rozsáhlé schopnosti provádění průzkumu a označování cílů, kontroly vzdušných cílů (na vzdálenost až 120 km) a také boje s povrchovými plavidly.

Upravená verze komplexu Novella měla být nainstalována i do nových letounů Tupolev Tu-204. Projekt tohoto letounu byl však uzavřen.

Nová modernizace Il-38SN slibuje několikanásobné zlepšení a překonání amerického P-8A Poseidon. Přesnější informace o schopnostech nejsou zveřejňovány vzhledem k strategickému významu letounů. V úvahu se však musí vzít celkové výkonové charakteristiky nosiče. P-8A Poseidon je vytvořen na základě podstatně novějšího letadla Boeing 737-800. Je schopen nést devět tun zbraní oproti pěti tunám Il-38, jeho vnitřní prostory umožňují umístit více speciálního zařízení a vybavení, a také rozsáhlý obranný komplex. V potaz je nutné vzít také větší množství neseného paliva, díky kterému je akční rádius amerického stroje asi 1,5krát větší.

         americké protiponorkové letouny P-8A Poseidon a P-3 Orion / foto: U.S. Navy / L. Goettee / PD

 

V ruském námořnictvu, pokud budou realizovány plány, bude v roce 2025 sloužit 25 Il-38SN, 25 silně zastaralých Il-38 a asi 10 dožívajících Tu-142M3.

Americké námořnictvo v současné době provozuje 90 strojů P-8A Poseidon. V příštích 2 až 3 letech bude jejich park rozšířen o dalších asi 30 letadel. Ve službě je zatím také asi 100 strojů P-3 Orion, které i přes svoji zastaralost jsou účinnější než původní Il-38. Celkové počty jsou tedy výrazně v neprospěch ruského námořnictva. Militarybox, CC BY-SA

                                              Il-38N / foto: Alan Wilson / CC BY-SA 2.0

 

Diskusní téma: Další modernizace protiponorkových Il-38 - Rusku velmi chybí vhodné nové nosiče

Datum: 30.01.2019

Vložil: Jan

Titulek: konverze z civilního letadla

stejně by mě zajímalo, jak hluboká ta konverze je. Přeci jenom, Boeing 737 je koncipován pro vzlet, nastoupání do 10 kiláku kdy probíhá celý let a pak sednout na cílové letiště. Předpokládám, že protiponorkové letadlo se musí plácat dlouhé hodiny v nízké letové hladině a na drak letounu je to mnohem větší zátěž

Datum: 28.01.2019

Vložil: Juraj M.

Titulek: SSJ 100 LR

Dobrý deň. Vedel by sa niekto (napríklad redakcia) fundovane vyjadriť k potenciálnej inštalácii systému Super Novella na patrične upravený Suchoj SSJ-100 LR? Ako bolo spomínané v článku, existoval projekt inštalácie systému Novella na platformu Tu-204/Tu-214. Predpokladám, že tento program bol ukončený kvôli finančným problémom, koniec koncov, ako aj iné ruské zbrojné programy v 90. rokoch. Nerobím si ilúzie o tom, že by úprava civilného lietadla pre potreby ruského námorného letectva dnes bola lacnejšia. Tiež si uvedomujem, že SSJ 100 LR je výrazne menší stroj ako Il-38, alebo spomínaný Tu-204/Tu-214. Dolet je tiež menší než u Il-38, ale vyrovná sa Tupolevu. Každopádne, ak by rozmerové a hmotnostné parametre systému Super Novella umožňovali jeho inštaláciu na platformu SSJ 100 LR, ruské námorné letectvo by získalo moderný nosič, ktorého výroba bezproblémovo funguje. Vhodnejšie nosiče majú problémy s motormi a spomínanou obsadenou výrobnou kapacitou (Il-76MD-90), alebo s kompozitnými časťami, ktoré v kontexte sankcií prakticky zastavili výrobu stroja MS-21 do doby, než si ruský priemysel dostatočne osvojí a zvládne výrobu kompozitných materiálov pre potreby leteckého priemyslu.

Datum: 28.01.2019

Vložil: Xawier

Titulek: Re: SSJ 100 LR

Tak u SSJ 100 by byl take problem s motory, ktere jsou zapadni provenience a pro vojenske uziti by to bylo neprijatelne jak ze strany zapadu, tak samotneho Ruska.
Osobne vidim nejvetsi perspektivu v MS 21, pripadne Il-276. Ale v obou pripadech se pak bavime realne nekdy o roce 2030...

Datum: 28.01.2019

Vložil: Franta

Titulek: Re: SSJ 100 LR

Juraj, neviem, či to bude fundované, ale povedal by som, že inštalácia systému Super Novella na upravený Suchoj SSJ-100 LR je ten najmenší problém.
Oveľa väčší problém pri tom lietadle je jeho podstatne kratší dolet. Ten neumožňuje lietadlu hliadkovať v záujmovej oblasti dostatočne dlhý čas a pokryť požadovaný priestor.
Je tiež otázne, ako by po potrebných modifikáciách kleslo užitočné zaťaženie, čo by výrazne ovplyvnilo celkové množstvo nesenej výzbroje a bójí.
Podľa môjho laického názoru je to lietadlo príliš malé na to, aby sa tam vošlo minimálne toľko sonarových bójí a výzbroje ako v súčasnosti do Il-38.

Datum: 28.01.2019

Vložil: str.

Titulek: Re: SSJ 100 LR

SSJ 100 dnes určitě ne, tento letoun využívá spoustu zahraničních komponentů od zahraničních firem a to i od amerických. Již nyní to značně komplikuje SSJ100 život. Američané například blokují export těchto letounů do jim nevyhovujícím zemí. A představa že by letoun využívající americké důležité součásti putoval do ruských ozbrojených sil je "scifi" a z ruské strany snad zafunguje "pud sebezáchovy". Nehledě na to, že "západní partneři" mohou výrobu letounu blokovat (nedodáním součástí), či nedodávat náhradní díly (omezit provozuschopnost). To je ohromné riziko, nevýhoda "mezinárodní spolupráce", tedy závislosti na někom jiném, neschopnost soběstačnosti. Do budoucna v Rusku plánují rozsáhlou "rusifikaci" letounu. Ale kdy a jaké budou výsledky..... to je zatím v nedohlednu. Il-76MD-90 mi nepřijde pro tuto roli vhodným letounem a je potřeba jinde jako AWACS, tankér, transportér, speciál apod. MS-21 musí "rusifikovat" křídlo ruskými kompozity, další příklad "mezinárodní spolupráce", alespoň to donutí rusy zcela obnovit civilní letecký průmysl a stát se soběstačnými. To bude do budoucna jejich největší výhoda,("i když dnes to trochu bolí" ). V případě A-40 je teoretická možnost alespoň prozatím motorizace PS-90, je to již existující stroj. I já se přikláním, že v budoucnu je možné takovýto-hlídkový letoun postavit na IL-276 (již ho bude používat letectvo a je konstruován přímo pro armádu na rozdíl od MS-21, který má již teď cca 170 objednávek z civilního sektoru)...... i když prozatím nevíme o tomto stroji nic jistého, kromě toho, že bude využívat "trup" Il-76MD-90......

Datum: 12.02.2019

Vložil: Peter

Titulek: Re: Re: SSJ 100 LR

Ta A-40 sa priamo ponúka. Predsa bola na tieto účely navrhnutá. Stale ma viac co ponuknut oproti vyslovene civilnym strojom. "Len" by to chcelo modernizaciu. MS-21 je lákavá ale bolo by to drahe, zdlhave a plne kompromisov. To lietadlo je este len na zaciatku.

Datum: 30.01.2019

Vložil: peter

Titulek: Re: SSJ 100 LR

Juraj. Nebuďme divokí.Přijemnÿ vìkend Ti přeji. P.

Datum: 27.01.2019

Vložil: DDR0

Titulek: srovnání

pouhých počtů vyznívá v neprospěch Ruska, jenže to neaspiruje na světovládu a nemusí mít dostatečný počet letadel na všechny oceány. Na ohlídání "svých" sektorů to postačí. Nehodlají dělat chybu jako Svaz a vyčerpávat zdroje na soupeření ve všech sférách. Jim půjde zřejmě jen o hlídkování na severu, pak středozemí-severní atlantik a severní pacifik, dál jen mimořádně.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Cateye

Titulek: Mermaid

Ten náhradník je nasnadě - Berjev A-40. Bohužel nemá za sebou žádného silného lobistu, který by obnovení výroby prosadil, byť by to bylo prospěšné i pro národní hospodářství.
Myslím si že dříve nebo později vznikne militarizovaná platforma letounu MS-21 (s menším zastoupením problematických kompozitů) na kterou se přesune většina vojenských aplikací.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Mermaid

Nie som si isty ci hydroplany su lietadla vyhodne na protiponorkovy boj. Len kvoli tomu ze vedia pristat na mori? Aj Japonci sa rozhodli pre klasicky model Kawasaki P-1 a pritom maju zaujimavy obojzivelny hydroplan US-2. Klasicky MS 21 ma väcsie sance len ho treba vhodne militarizovat podobne ako B737. Hydroplany maju tu smolu ze poskytuju malu vyhodu oproti klasike a preto su z hladiska par desiatok vyrobenych kusov nerentabilne. USA je obkolesena dvomi oceanmi a hydroplany ich nezaujimaju pricom pred vojnou a pocas vojny mali kvalitne hydroplany.

Datum: 26.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: Mermaid

Presne tak ...

Hydroplány už za druhej svetovej vojny boli rýchlo vytláčané pozemnými strojmi pri boji proti ponorkám. Síce taká Catalina mala veľa úspechov, ale bolo to skôr o statočnosti posádok a neskôr o kvalitnom vybavení (protiponorkové akustické torpéda) - v priamom boji "zoči-voči" bol útok Cataliny skôr pokus o samovraždu ... výzbroj U-bootu bola hlavne po zosilnení v strede vojny jednoducho na pomaly
letiaci hydroplán veľmi účinná a ak i Catalina U-boot zničila ... často končila o pár kilometrov ďalej vo vode ....

Protiponorkový stroj nalieta obrovské množstvo kilometrov a preto je ideálny základ z komerčného stroja, ktorý šetrí náklady pri kupe a hlavne pri údržbe. Nie náhodou je celý rad menších komerčných či vojenských transportných strojov (ATR-72, CN-295, An-28) upravovaných na protiponorkové misie.


Datum: 26.01.2019

Vložil: str.

Titulek: Re: Mermaid

Rusko je země která má svá specifika a unikum. Nyní se dokonce uvažuje o modernizaci "stařičkých" Be-12 Černomořské flotily. V této kategorii se často uvažuje o letounech Il-114 či Be-200. Pro "uzavřená vnitřní moře" jsou to zcela dostatečné platformy, tedy jedná se o Baltské a Černé moře. Oceánské flotily, tedy Severní a Pacifická, potřebují v první řadě nahradit letouny dlouhého doletu (Tu-142M3) a poté letouny středního doletu, tedy Il-38 který se modernizuje. Existoval projekt námořního Tu-204/214, ale projekt byl opuštěn. Zdůvodnění bylo, že nenaplnil očekávání, tedy že nedokázal plnit úkoly...... tedy vytrvalostní hlídkování v malých výškách a na malých rychlostech lépe, či stejně dobře jako turbovrtulové stroje, a další mínus pro Tu-204 oproti vrtulím byli provozní náklady. MS-21 je cca ve stejné kategorii a bude ještě dražší. Tedy prozatím neexistuje vhodná platforma. Údajně mají probíhat nějaké práce na "novém A-40 Berjev" s větším doletem, jinými motory...atd. A samozřejmě hydroplán nemusí sloužit pouze jako protiponorkový letoun, ale i jako transportní či pátrací a zároveň záchranná platforma, tedy dokáže kombinovat vlastnosti více strojů, z čehož plyne úspora nákladů. Svého času A-40 vznikal jako náhrada za stroje Be-12 a Il-38. Pravděpodobně v dohledné době nic lepšího než "novelizovaný A-40" nevznikne, pokud nechtějí vyloženě upravený dopravák, který byl samozřejmě původně konstruován pro úplně jiné účely.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: Mermaid

Sorry, ale nespominam si na letectvo, ktore by po vojne malo hydroplany vo väcsom pocte. Isteze maju svoje vyhody, ale pri vyrobenych poctoch su ekonomickym prepadakom. Dokonca ani ZSSR v casoch najväcsej slavy nevyrabal hydroplany vo välkych seriach. Je mi luto, ale era hydroplanov asi skoncila.

Datum: 26.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: Mermaid

Aj ty si sa pomýlil. "veľkých"

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: Re: Re: Mermaid

Aspon raz mas pravdu. Aj ked som to pisal na mobile

Datum: 26.01.2019

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Mermaid

Hydroplán není potřeba ve velkém počtu. A jestli doba hydroplánu skončila je úplně jedno. Je to specifický stroj pro specifické podmínky a úkoly. Oni prostě v současnosti nemají nic lepšího než eventuálně znovu obnovený projekt A-40. Tak letectvo SSSR používalo hydroplány Be-12 v takovém počtu, který potřebovalo, dnes Rusko vyrábí Be-200, které si dokonce chtěla objednat, či možná i objednala americká firma Seaplane Global Air Services. Čína vyrábí Hydroplán, stejně tak Japonsko, japonské ozbrojené síly by měli mít 14 hydroplánů pro pátrací a záchranné operace, více zřejmě netřeba. Co se týká ekonomiky A-40, tento letoun je hotový, vyvinutý a má používat dostupné komponenty, pouze je nutné jej uvést do současné doby. A z pohledu ekonomiky, když jeden letoun dokáže nahradit např. 3 jiné ( An-26, Il-38, či Mi-14), to není ekonomické?? a úsporné řešení? Jen úspora na výcvik posádek, paliva, případně i náklady na pořízení jednoho letounu místo tří. Tak třeba se plány změní a vrátí se zpět k Tu-214, to je možné, ale A-40 je zatím nejvhodnější platforma, a to že je hydroplánem je pouze přidaná hodnota. A čím by měli nahradit protiponorkové letouny Tupolev Tu-142? Čím,.. Upozorňuji, že Rusko není USA, má jinou geografii, jiné podmínky, své námořnictvo nedobrovolně rozdělené na čtyři oblasti působnosti, z toho dvě "uzavřené vnitřní moře", jednu pokrytou "věčným" ledem a primárně brání své území, čím?

Datum: 27.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: Re: Re: Mermaid

Lietajúci čln samozrejme hneď zvádza k predstave ľahkej záchrany stroskotancov z mora tým že pristane vedľa nich, naberie ich a odletí ...

Problém v praxi je ten, že to vyžaduje dosť dobré počasie, lebo i menšie vlnobitie to celé komplikuje a ohrozuje lietajúci čln. I v histórii je dosť príkladov, kedy lietajúci čln sa v podstate obetoval aby zachránil stroskotancov.

Je to možné, ale nie je to také jednoduché.

Datum: 27.01.2019

Vložil: str.

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Mermaid

Tak jistě, to je snad samozřejmá věc. A-40 dokázal, že se udrží na moři pří výškách vln 3-3,5 metru. Jak jsem psal, to že je A-40 hydroplán můžeme brát jako přidanou hodnotu, bude se používat zcela konvenčně jako jakýkoliv jiný letoun, a jeho základna bude pozemní, tedy betonová plocha, ne vodní hladina. Tak počasí je významný faktor ne jen pro hydroplán. Může nastat počasí, které zamezí vzletu záchranného vrtulníku, či dokonce znemožní vést bojovou či pátrací činnost hladinovým lodím. To jest fakt a život není jednoduchý. Ale pokud jde o záchranu tonoucího, ať zraněného, či v ledové vodě.... jde především o čas, hydroplán je mnohem rychlejší než vrtulník, má větší dolet, je i větší, tedy pojme více lidí a na rozdíl od klasického pátracího letounu, může případně nalezeného "ztroskotance" ihned zachránit, to je neoddiskutovatelná výhoda. Samozřejmě záleží na posádce zda posoudí jestli je záchrana možná, či ohrozí vlastní letoun, pokud je předpis, že se nesmí přistát na moři s vlnami o výšce 4 metry a pilot poruší předpis a přistane, tak se nemůžeme divit, že to špatně dopadne...

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: .

Možno keby sa vykašlali na podobné nezmysly ako je podvodné torpédo Poseidon, tak ušetrené peniaze by mohli investovať do zmysuplných zbraní typu protiponorkové lietadlá a pod.

Datum: 26.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: .

Analytik expert sa vyjadril. Že sa tí blbci nespýtali najskôr teba...

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: .

Rusi majú cca 7000 hlavíc. O koľko sa zvýši ich bezpečnosť, ak ich budú mať cca 7030? Lebo toľko vraj plánujú mať Poseidonov.
Nemajú moderné tankovacie lietadlá, nemajú moderné AWACSY, nemajú moderné protiponorkové lietadlá, nemajú moderné dopravné lietadlá kategórie IL-76 a An-124, nemajú moderné fragaty a torpedoborce, výsadkové lode a oni míňajú miliardy, aby zvýšili počet hlavíc zo 70000 na 7030.

https://www.financnytrh.com/14-995-jadrovych-zbrani-sveta-ktorym-statom-patria/

Datum: 26.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: .

To vysvetľuj im, nie mne. Takú mentálnu kapacitu musia vyslišať.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: Re: Re: .

Ak im prepošleš môj názor tak možno popracujú. Ale aj ty by si mal popracovať na tej svojej, pretože "vyslišať" sa píše "vyslyšať".

Datum: 26.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: .

Pardon. Hlboko sa ospravedlňujem za takú chybu.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: .

prosímtě už zase nekecej co rusové nemaj moderního, samozřejmě většinu z toho mají co píšeš, ale neba mně se rozepisovat

Datum: 26.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: .

nechápeš smysl Poseidonu, tady vůbec nejde o to, že se počet hlavic navíší o pár kusů ale o novou kvalitu/možnost použití, možná by se dalo říci další sichr, proti čemuž nemá US obranu.
US mohutně investuje do PRO, byť by jim to asi stejnak nestačilo, tak nicméně s tímhle rusové musí počítat, ale ubránit se proti Poseidonu bude pro ně mnohem těžší

Datum: 26.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: Re: Re: .

US armáda nemá a ani nebude mať obranu proti hromadnému útoku balistických jadrových rakiet, ktoré už existujú .... podobne platí i naopak ... a to bude platiť ešte minimálne desiatky rokov, lebo vôbec sa ani nečrtá možnosť ako spoľahlivo ničiť stovky, dokonca ani desiatky jadrových hlavíc letiacich s klamnými cieľmi po balistickej krivke ...

Poseidon na "zaručenom obojstrannom zničení" nemení absolútne nič ...

Datum: 26.01.2019

Vložil: Alex

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: .

Myslis, ze OMNY a BOG so svojou IQ mentalnou kapacitou tvoje absolutne logicke rgumenty pochopia? Obavam sa ze nie. Komu niet rady, tomu niet pomoci.

Datum: 26.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: .

A americký radar v Európe by niečo zmenil? Systémy výstrahy v postsovietskom priestore, ktoré na požiadavky Nato museli byť zničené ako ohrozovali západ?
Poseidon je zbraň rýchleho nasadenia, ktorá vhodnou taktikou použitia nemusí protivníkovi umožniť jasné definovanie útočníka, zatiaľčo balistická strela krásne svieti na nebi a pomerne dlho. Zistiť odkiaľ priletela je jednoduché.
Ako už na stránkach bolo zmienené, Rusko reaguje na hrozby asymetricky a po svojom. Tieto zbrane udržujú nepriateľa v kľude, čo dáva čas na získanie zbraní konvenčných. Preto Rusi spustili naraz toľko projektov. A "začalo" to upravenou doktrínou o použití jadrových zbraní.
Vojna nie je čiernobiela, ideálna a vždy sa v nej niečo doserie. Nikto to nevie lepšie než Rus. Nikto nedostal takú nakladačku ako Rus. Nikto nespravuje tak bohaté územie na suroviny a voľný priestor ako Rus. Ten už vie ako svoje chrániť.

Datum: 26.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: .

proč se teda to PRO snaží US natlačit co nejblíže k ruským hranicím? jinak máš pravdu nemá a ani nikdy nebude mít....nicméně tady je ještě otázka překvapivého útoku a ten Poseidon může být jedna z pojistek

Datum: 27.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

Poseidon má jednu blbú vlastnosť ako každý dron .... môže zlyhať....

Dosť si neviem predstaviť aká katastrofa by to bola pre zahraničnú politiku Ruska, keby Rusi začali niekde v oceáne pri pobrežiach desiatok krajín hľadať "zbraň súdneho dňa" .... ktorá sa "stratila" ... už vidím to "nadšenie" nielen tých krajín, ale i celého sveta : )

A neviem ako by Rusi vysvetlili "zaparkovaný" stratený atómový dron pri pobreží nejakého svojho spojenca .....

Skrátka je to akurát zdroj "prúserov" ....

Datum: 27.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

Zlyhať môže hocičo. Aj človek a to je ten najväčší zdroj prúserov. Takže určite máš taký kritický názor na všetko, nielen Poseidona a iné ruské záležitosti :)

Datum: 27.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

tohle není relevantní argument, krom toho myslím že se už několikrát stalo US, že někde "zaparkovali " atomovku a nemohou jí najít a vyzvednout?? Ještě to vysvětlím jinak pro tebe a chumajka Alexe. - USA si už hodně dlouho hrají s myšlenkou překvapivého úderu na RUSKo...a to nemusí být jenom skrz Tridenty a Minutemany ale třeba i TOmahawkys tím že těch pár Topolů, Jarsů co by zbylo by třeba sestřelily předsunutou PRO. Rusové určitě nebudou první kdo by zautočil, proto i tyhle Poseidony jsou další pojistkou, že při takovém útoku by do věčných lovišť šly i US.

Datum: 27.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

Pri ponorkovom drone je ten "prúser", že pri možnej strate by bolo extrémne ťažké ho nájsť .... doterajšie nehody boli z tohto pohľadu úplne "smiešne" ... vždy sa vedelo približné miesto straty.

A čo sa týka "prakvapivého úderu na Ruska " ... to je to je už úplne absurdná myšlienka .... hlavne z hladiska "dôležitosti" Ruska ....

Rusko je pre Amíkov úplne o ničom ... už dlhé roky riešia Čínu a tomu už dávno prispôsobujú stratégiu i rozmiestnenie síl. Keby nie Ukrajiny ... už by pomaly v Európe ani neostali.

Jednoducho predstava, že by Amíci "meditovali" nad jadrovým útokom pre rusko je komická myšlienka .... užitočná pre primitívnu putinovu propagandu aby zas "zachránil" Rusko pred zlými Amíkmi ....

Datum: 27.01.2019

Vložil: bog

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

A sme doma XD

Datum: 28.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

uplně o ničem? Pořád je Rusko vojensky nejsilnější stát na světě s velkými zásobami nerostných surovin, díky kterému musí USA tančit jak si Rusko přeje - viz poslední vývoj v Syrii atd.
Jako pokud by byla pravda co říkáš, je pak jenom škoda, že USA dělají vše proto, aby to tak nebylo.....stále se snaží co nejblíže obklíčit RUsko svými vojenskými základnami, posilováním voj. přítomnosti. Nebo třeba ten prodej Polsku střely JASSmr......to myslíš že jim prodaly kvůli Číně? o))

Datum: 26.01.2019

Vložil: Omny

Titulek: Re: .

ale jinak já vím jak tě štve co všechno rusové mají a umí vyrobit, tak už ti zbývá jenom tlachat, že toho rusové vyrábí málo apod. Jenom škoda, že si neuvědomíš, že si to všechno rusové vyrábí samy a ukaž mi, která ze západních zemí, kromě USA zvládá vyrobit, všechny ty letadla at už bojová či nákladní, ponorky, lodě atd......žádná

Datum: 26.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: .

Moderné vojenské lietadlo nevyrobí dnes NIK bez nejakej kooperácie zo zahraničím ... samozrejme niekde je to o zásadných komponentoch, niekde len o "drobnostiach" či technológiách, prístrojoch ....

Pripravovaný ruský nový Il-112 už teraz zaostáva za ukrajinským An-132 hlavne preto, že je ruský limitovaný slabými pohonnými jednotkami (3500 vs 5000 koní), lebo pokým Rusi sú obmedzení domácou ponukou motorov , Ukrajinci majú moderný kanadský motor .....takže áno vedia to vyrobiť ... len to je druhá liga ...

Datum: 27.01.2019

Vložil: bohus

Titulek: Re: Re: Re: .

nezaostava, il-112 je stroj o uzitecne kapacite 5-6 tun, an-132 je v kategorii 9 tun. ukrajina neni schopna sama zasebe letoun vyrobit a je zavisla na na dodavkach ze zahranici, bez toho si ani neskrtne. rusaci naopak postavi letedlo zcela z ruskych dilu. to se muze zcela nesmyslne tvrdit ze an-132 uplne zaostava za ruskym il-276 upne stejnej blabol. totiz rusaci jsou schony vyrobit celou pleadu letadel lehky-112, stredni-276, tezky-476 z vlasnich zdroju. an-132 je maximum co jsou ukacka schopny splacat dohromady a to z vydatnou zahranicni pomoci a v silny zavislosti na kanadanech a arabech. ubohost a z povestnou kvalitou jak ty tanky co ani asiati nechtej

Datum: 27.01.2019

Vložil: dusan

Titulek: Re: Re: Re: Re: .

Každé vojenské i veľké civilné lietadlo je vždy otázkou väčšej či menšej medzinárodnej kooperácie ... bez zahraničných firiem sa nepohnú ani Rusi, ide len o rozsah a "priznanie" .... realita nepustí .... v globalizovanom svete firmy spolupracujú medzi sebou dosť často bez ohľadu na problémy v politike i keď väčšie to nemôžu ignorovať a ak závisia veľa od domácej vlády tak musia ustúpiť, resp. si nájsť prostredníka.

An-132 je ukážkovým príkladom medzinárodnej spolupráce, ktorá dokázala v pomerne rýchlom čase využiť stávajúcu konštrukciu .....

Ukrajinci nie sú nejakými proborníkmi vo vývoze tankov (Thjské problémy s Oplotom boli skôr o problémoch s dodávkami), ale v takom Pakistane sú veľkými subdodávateľmi pre čínske tanky .... bez väčších problémov.

Záznamy: 1 - 40 ze 45

Vyhledávání