internetový armádní magazín
Ariete - nevýrazný obrněnec ze země vavřínů
V tomto článku si stručně představíme tank pocházející ze země vavřínů na jihu Evropy, který trochu neprávem zůstává ve stínu německých Leopardů 2, amerických Abramsů nebo britských Challengerů 2. Jde o italský tank C1 Ariete.
Na počátku osmdesátých let bylo tankové vojsko italské armády vybaveno dvěma typy ještě celkem hodnotných hlavních bojových tanků - americkým typem M60A1 a německým Leopard 1. Větší zastoupení měly německé tanky, kterých bylo kolem 900, zatím co počet amerických tanků se pohyboval kolem 250. Tento stav svědčil o tom, že italové byli spíše nakloněni německým obrněncům a byl velký předpoklad, že si objednají i nové Leopard 2. K velkému překvapení však italská vláda rozhodla o vývoji domácího obrněnce.
OF-40 - italský pokus vylepšit Leopard 1
Poprvé po druhé světové válce se Italové pokusili vytvořit svůj vlastní MBT v roce 1977, kdy společnosti Fiat a OTO Melara spojily své síly k vývoji tanku OF-40. V podstatě se jednalo o trochu "pošlechtěný" tank Leopard 1, ve kterém byly klíčové německé součásti nahrazeny italskými ekvivalenty, aby se zabránilo případným německým pokusům blokovat export tanků do třetích zemí.
Tanky OF-40 objednaly Spojené arabské emiráty v počtu 36 kusů (dvě série - 18 ks verze Mk.1 a 18 ks verze Mk.2), tím se však celá jejich produkce uzavřela, protože další zákazník se již nenašel. Jednalo se o obchodní nezdar, ale italský zbrojní průmysl si na tancích OF-40 ověřil své schopnosti a získal potřebné zkušenosti s vývojem.
tank OF-40 / foto: sconosciuto / PD
V roce 1982 začala v Itálii rozsáhlá diskuse o paletě budoucích obrněných bojových vozidlech italské armády. Dospělo se k závěru, že zcela určitě bude v domácích zbrojovkách vyvinuto víceúčelové kolové bojové vozidlo (budoucí Centauro) a pásové bojové vozidlo pěchoty (budoucí Dardo). Vývoj tanku zůstával delší dobu otázkou, protože byl doprovázen velkým technickým rizikem. V roce 1984 však italské ministerstvo obrany nabralo odvahu a rozhodlo o odmítnutí nákupu německých tanků Leopard 2 a otevření cesty pro domácí vývoj.
Vývoj tanku nové generace
Vývoj italského tanku C1 Ariete (původně OF-45) dostal na starost osvědčený tandem - konsorcium společností Iveco-Fiat a OTO Melara. Podle požadavků armády měl mít tank hmotnost do 50 tun, stabilizovaný kanón ráže 120 mm a moderní elektronický systém řízení palby. Mobilita tanku a jeho pancéřová ochrana neměla být horší než u tanku Leopard 2. Vozidlo mělo být připraveno na budoucí modernizace.
jeden z prototypů tanku C1 Ariete / foto: Italian army (?) / forum warthunter / FU
Pro testy bylo vyrobeno celkem šest prototypů. První z nich byl připraven v lednu 1987, a v březnu téhož roku byl oficiálně představen vysokým vládním a armádním představitelům a zástupcům tisku. Do konce roku 1988 byly ve zkušebním programu zapojeny všechny prototypy a očekávalo se, že již koncem roku 1990 nebo nejpozději v roce 1991 bude zahájena sériová výroba.
Jak to u většiny velkých zbrojních programů bývá, termíny se začaly postupně posunovat a skončily až na letopočtu 1995. V souvislosti s koncem studené války mezi "západem" a "východem" se však postupně také začaly upravovat předpokládané počty tanků, a z původně zamýšlených 700 zůstalo pouze 200. Pokusy prodat tanky C1 Ariete do některých asijských zemí, Řecka nebo Španělska byly neúspěšné a nikdy se o nich příliš nehovořilo. Itálie neměla dost síly a vůle soupeřit na trhu se zavedenějšími producenty tanků. Řecko i Spanělsko zvolilo licenční výrobu německých Leopard 2.
C1 Ariete - tanková klasika v "západním" stylu
Tank C1 Ariete má klasické uspořádání s prostorem řidiče v přední části korby, bojovým prostorem s otočnou osádkovou věží ve střední části a motorovo-převodovým prostorem v zadní části. Pracoviště řidiče je po vzoru německých Leopardů posunuto napravo od podélné osy stroje. Pro ovládání pohybu tanku je stanoviště řidiče vybaveno volantem, pedály plynu a brzdy a poměrně velmi moderními kontrolními přístroji. Sedadlo řidiče je hydraulicky výškově nastavitelné. Přístup k pracovišti řidiče probíhá skrze otvor ve stropě korby, který je krytý příklopem. Pozorování prostoru před tankem je zajištěno pomocí trojice periskopů, přičemž prostřední může být pro operace v noci nahrazen pasivním infrapřístrojem MEL VG / DIL 100. Za prostorem řidiče se ve dně korby nachází nouzový únikový uzaviratelný otvor.
sériový italský tank C1 Ariete / foto: Italian army / CC BY 2.5
V bojové věži jsou umístěna pracoviště tří členů osádky - nabíječe vlevo, střelce a velitele vpravo. Přístup do věže je dvěma otvory na její horní části vybavenými příklopy.
Korba i věž tanku C1 Ariete je svařovaná a tvořená plochými válcovanými ocelovými pancíři o velké tvrdosti, které jsou na některých místech doplněny keramikou a Kevlarem. Vnitřní prostory osádky mají protistřepinové polstrování. Úroveň pancéřové ochrany by měla být podle italských tvrzení srovnatelná s tanky Leopard 2A4 nebo Abrams verze M1A1. Přední a boční stěny věže, stejně jako velká část vnějších bočnic korby mohou být opatřeny přídavnými pancéřovými bloky.
C1 Ariete s kanónem ve velké elevaci / foto: Kaminski / CC BY-SA 3.0
Hlavní výzbrojí tanku C1 Ariete je kanón ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně, která má délku 44 ráží. Kanón byl vyvinut společností OTO Melara a je srovnatelný s německým tankovým kanónem Rheinmetall L/44. Má závěrový klín s vertikálním chodem, plynový ejektor k usměrňování toku plynů umístěný přibližně v polovině délky hlavně a brzdovratné zařízení tvořené hydraulickou brzdou a hydropneumatickým vratníkem.
Náměrový rozsah kanónu je od -9 do +20 stupňů. Pohony kanónu v náměru i odměru jsou elektro-hydraulické s ruční zálohou. Zbraň je vybavena stabilizačním systémem, který zajišťuje stabilizaci ve vertikále i horizontále.
Střelivo pro kanón je jednodílné dle normy NATO s několika různými druhy projektilů. Používá se především protitanková podkaliberní munice DM33 a DM43 (počáteční rychlost 1600 m/s, respektive 1740 m/s) a protipancéřová kumulativní munice DM12 a M325. Palebný průměr kanónu je tvořen 42 kusy munice - 15 kusů je umístěno v pohotovostním uložišti v zadní části věže a 27 kusů v korbě u nabíječe a vlevo od stanoviště řidiče. Kanónovou munice lze do tanku nakládat speciálním otvorem v levé boční stěně věže.
otevřený otvor na levé straně věže pro nakládání kanónové munice / foto: Italian army (?) / FU
Pomocná výzbroj tanku je tvořena až třemi kulomety MG3 ráže 7,62x51 mm, z nichž jeden je spřažen s kanónem. Další dva kulomety s ručním ovládáním mohou být umístěny na střeše věže u příklopů velitele a nábíječe. Většinou je však montován pouze jeden kulomet.
Na bocích věže jsou umístěny dvě čtveřice odpalovačů dýmových granátů kalibru 80 mm, které jsou napojeny na výstražný systém ozáření laserovým paprskem a mohou fungovat zcela automaticky bez přičinění osádky.
pravá strana věže tanku C1 Ariete / foto: Heinz Guderian / CC BY-SA 3.0
Tank C1 Ariete je vybaven elektronickým systémem řízení palby OG14L3 TURMS vyvinutým firmou Officine Galileo (modifikace tohoto SŘP jsou používány na BVP Dardo, palebných vozidlech Centauro, českých tancích T-72M4CZ a dalších). Jeho jádrem je balistický počítač COSMO. Do SŘP integrovaný střelecký zaměřovač je monokulární se zorným polem 5 stupňů a desetinásobným zvětšením. Doplňuje ho infračervené pozorovací - zaměřovací zařízení VTG-120 pracující v rozsahu vlnových délek 8 až 12 μm a umožňující identifikaci objektů do vzdálenosti kolem 1,5 km. Obraz z VTG-120 může být přenášen i na monitor velitele. Střelec má pro měření vzdáleností k dispozici laserový dálkoměr MTL 8. Rozsah jeho měření je od 400 do 9000 m s přesností +/- 10 m.
Střelec má na svém stanovišti také záložní jednoduchý optický, s kanónem spřažený zaměřovač C-102 se zorným polem 8 stupňů a osminásobným zvětšením.
Velitel tanku C1 Ariete má binokulární panoramaticý stabilizovaný pozorovací a zaměřovací přístroj SP-T-694 s proměnným zvětšením - 2,5 krát a 10 krát, který má integrován i termovizní kanál. Přístroj byl vyvinut ve spolupráci s francouzskou firmou SFIM a vyznačuje se značným rozsahem náměru, a to od -10 do +60 stupňů.
tank C1 Ariete při střelbě kanónem / foto: 7. AJ MTC / CC BY 2.0
Osádka tanku má k dispozici radiostanici a vnitřní tankové hovorové zařízení (tyto systémy jsou průběžně modernizovány), automatický systém protipožární ochrany, ventilační systém a systém ochrany proti účinkům zbraní hromadného ničení.
Tank je poháněn kapalinou chlazeným dvanáctiválcovým čtyřtaktním vznětovým motorem Fiat (Iveco) V-12 MTCA s dvěma turbodmychady a přímým vstřikováním paliva. Výkon motoru je 970 kW při 2300 ot/min (starší provedení má podle různých zdrojů 932 nebo 937 kW, existuje však i verze s výkonem 1200 kW). Motor je spojen s automatickou převodovkou ZF LSG 3000 se čtyřmi rychlostními stupni vpřed a dvěma rychlostními stupni vzad. Tyto populární německé převodovky byly vyrobeny v Itálii na základě licence.
tanky C1 Ariete / foto: 7. AJ MTC / CC BY 2.0
Podvozek italského tanku je podobný podvozku použitému na německém tanku Leopard 2 a obsahuje na každé straně sedm pojezdových kol, čtyři nosné kladky, napínací kolo vpředu a hnací rozetu vzadu. Pojezdová kola jsou zavěšena na kyvných ramenech s hydraulickými dorazy a odpružena pomocí torzních tyčí. První, druhé, třetí, šesté a sedmé pojezdové kolo je opatřeno hydraulickým tlumičem. Použité pásy jsou kovopryžové o šířce 618 mm a jsou opatřeny pryžovými patkami.
Tank C1 Ariete může překonávat vodní překážky jízdou pod vodou, a to do hloubky 4 m.
Budoucnost italských tanků
Dodávka všech 200 objednaných tanků C1 Ariete byla dokončena v roce 2002. V současné době je C1 Ariete jediným hlavním bojovým tankem ve službách italské armády.
Tanky C1 Ariete tvoří výzbroj čtyř tankových praporů, přičemž každý prapor má 41 tanků (3 roty po 13 + 2 tanky velitelské sekce). Zbylých 36 tanků se používá k výcviku v tankové škole a vytváří rezervu praporů.
V roce 2002 byl na výstavě Eurosatory představen návrh modernizovaného tanku C2 Ariete II. Ten počítá s použitím motoru o výkonu až 1200 kW, s novým hydropneumatickým pérováním a novým systémem řízení palby. Zvažována je také možnost vybavit tank kanónem s delší hlavní a automatickým nabíjením. K zahájení projektu modernizace zatím nedošlo, ale v roce 2018 bylo na jeho realizaci uvolněno prvních 35 milionů EUR.
TECHNICKÁ DATA
Typ: bojové vozidlo pěchoty
Osádka: 3 + 8 osob
Bojová hmotnost: 32 t
Délka: 7,23 m
Šířka: 3,4 m
Výška: 2,68 m (po strop věže)
Výkon motoru: 605 kW
Max. rychlost: 70 km/h
Výzbroj: rychlopalný kanón ráže 30 mm (400 nábojů)
spřažený kulomet ráže 7,62 mm
Více zde: https://www.militarybox.cz/news/tulpar-moderni-turecke-bvp-od-firmy-otokar/
TECHNICKÁ DATA
Typ: hlavní bojový tank
Osádka: 4 osoby
Bojová hmotnost: 54 t
Délka s kanónem dopředu: 9,87 m
Šířka: 3,61 m
Výška: 2,5 m (po střechu věže)
Výkon motoru: 970 kW
Max. rychlost: 65 km/h
Max. dojezd na silnici: 550 km
Výzbroj: kanón ráže 120 mm (42 nábojů)
spřažený kulomet kalibru 7,62 mm
až 2 kulomety na věži kalibru 7,62 mm
Autor článku: ing. Zbyněk Novotný
Diskusní téma: Ariete - nevýrazný obrněnec ze země vavřínů
—————
—————
—————
—————
Záznamy: 1 - 5 ze 5
B O N U S