internetový armádní magazín
Antonov An-22 Antej - sovětský létající obr
V roce 1958 sovětské ozbrojené síly předložily leteckým konstrukčním kancelářím požadavek na vývoj velkého transportního letounu schopného přepravovat mohutné balistické rakety z výrobních závodů na letiště v oblastech jejich rozmístění. Současně s letounem zadaly i vývoj vrtulníku, který by pak jednotlivé rakety dopravoval z letiště k odpalovacím rampám. Vývojem velkého vrtulníku byla pověřena konstrukční kancelář Mil, ale práce celkově neprobíhal přiliš dobře a výsledný stroj - Mi-12 "Homer" se potýkal se spoustou problémů, takže jeho sériová výroba nebyla nikdy zahájena. Selhání vývoje vrtulníkového "souputníka" však existenci transportního letounu příliš neohrozilo, protože pro něj byla záhy nalezena nová, všeobecnější úloha v oblasti strategické přepravy vojenské techniky a vojsk a civilní přepravy.
Konkurzu na velký transportní letoun se zúčastnily tři projekty konstruktérů - Mjasiščeva, Bartiniho a Antonova. Jako vítězný byl vybrán projekt Olega Antonova - VT-22.
V roce 1960 byla v závodě v Kyjevě postavena dřevěná maketa letounu, která byla následně v srpnu 1961 předvedena sovětským vojenským představitelům. Podoba letounu byla odsouhlasena a ještě před koncem roku 1961 byla zahájena stavba jednoho letového a jednoho neletového prototypu. O necelé tři roky později, v srpnu 1964, byl letový prototyp nesoucí již označení An-22 a nazývaný "Antej", nebo "Anteus" připraven k letu. První zkušební let absolvoval letoun 27.2.1965, a již o čtyři měsíce později byl prezentován na letecké výstavě v Paříži. Po této prezentaci obdržel letoun kódové označení NATO - "Cock".
Příprava sériové výroby letounu začala již v roce 1962, tedy v době, kdy ještě neexistoval. V Taškentu byla pro jeho výrobu postavena zcela nová výrobní hala. První sériový An-22 - ověřovací osmikusové série, opustil tuto halu v průběhu roku 1966. V říjnu 1967 byly zahájeny oficiální státní zkoušky typu, při kterých však byla objevena celá řada nedostatků, které bylo nutné odstranit. Konstrukční úpravy probíhaly v letech 1967 až 1968.
An-22 dokumentuje své přepravní schopnosti
(foto: US GOV / PD)
Vojenské transportní letectvo začalo dostávat letouny An-22 počátkem roku 1969. V následujícím roce však došlo k dvěma tragických nehodám letounů An-22, po kterých muselo následovat druhé kolo, tentokrát rozsáhlejších úprav, které postihly především křídla, na kterých byla objevena výrobní vada, vrtule, palivovou, vzduchovou a elektrickou soustavu, palubní a radiolokační vybavení. Všechny letouny vyrobené po tomto modernizačním zásahu dostaly označení - An-22A.
sovětský An-22A v zelené kamufláži
(foto: AiK / M. Nikolskij / FU)
již ruský An-22A v hnědozelém maskovacím provedení
(foto: AiK / V. Kotelnikov / FU)
Celkem bylo vyrobeno asi 66 letounů An-22, z toho asi 28 v provedení An-22A. Část letounů je stále provozována. V řadách současného ruského letectva jsou An-22 nahrazovány stroji An-124 a Il-76.
Posádku An-22 obvykle tvoří 5 až 6 osob - dva piloti, navigátor, radista a jeden nebo dva palubní technici. Letoun je poháněn čtyřmi motory NK-12MA. Každý motor roztáčí dvě čtyřlisté protiběžné vrtule AV-90. Palivo pro motory je umístěno v nádržích v křídlech a gondolách podvozku.
Trup letounu má poloskořepinovou konstrukci. Má kruhový průřez o průměru 6 metrů. V jeho přední části se nachází kabina posádky a přepravní kabina pro 29 osob. Nakládání a vykládání letounu probíhá zadní sklopnou rampou.
Křídla letounu mají kesonovou konstrukci a jsou vybavena dvojitými štěrbinovými vztlakovými klapkami. Ocasní plochy se vyznačují stavbou ve tvaru písmene "H".
Podvozek je tvořen jednoduchou přední podvozkovou nohou se dvěma koly a dvěma sadami podvozkových vozíků umístěných v mohutných podvozkových gondolách po stranách trupu. Každá sada má tři vozíky s dvěma koly.
Do vybavení letounu patří radiolokační stanice Kupol-22 umístěná v polokapkovitém krytu pod přídí a povětrnostní radar typu Groza v zahrocené špici trupu. U základního provedení letounu byla místo stanice Kupol-22 instalována radiolokační stanice Iniciativa-4-100, a to pod menším krytem pod přídí nebo v pravé podvozkové gondole.
An-22 nenosí žádnou výzbroj.
kokpit nákladový prostor
(foto: galak / PD) (foto: Kassander / CC BY-SA)
An-22 v civilních ukrajinských službách (2008)
(foto: O. Belyakov / CC BY-SA)
An-22A v ruských vojenských službách (2007)
(foto: Navigator-avia / CC BY-SA)
TECHNICKÁ DATA
Typ: dálkový dopravní letoun
Pohon: 4 x turbovrtulová jednotka Kuzněcov NK-12MA o výkonu 11040 kW
Max. rychlost: 740 km/h
Dolet: 11000 km
Dostup: 10000 m
Výzbroj: bez výzbroje
Hmotnost: vlastní 114000 kg, max. vzletová 250000 kg
Rozměry: Rozpětí ............................. 64,4 m
Délka ............................... 57,9 m
Výška .............................. 12,53 m
Plocha křídel ................... 345 m2
Autor článku: ing. Zbyněk Novotný
Poslední revize článku: 25.5.2012
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika License.
B O N U S