internetový armádní magazín

AČR bude modernizovat houfnice Dana

22.08.2016 08:10

Ministerstvo obrany ČR dospělo k dočasnému řešení problému hlavňového dělostřelectva AČR. V minulých dnech totiž oznámilo plán na modernizaci používaných 152mm samohybných houfnic Dana. Tento plán je výsledkem analýz současné schopnosti a proveditelnosti nákupu zcela nových samohybných houfnic ráže NATO 155 mm v plánovaném počtu asi devětačtyřiceti kusů. České ozbrojené síly se podle analýz zatím musí vzdát nákupu těchto nových dělostřeleckých systémů a spokojit se s výrazně levnějším řešením.

Nákup nových dělostřeleckých systémů ráže 155 mm pro AČR musí ustoupit plánům na nákup nových vrtulníků, které mají nahradit stroje typů Mi-24 a W-3A, nákupu nových pásových bojových vozidel pěchoty, kolových obrněných vozidel Titus, a v neposlední řadě i nových radiolokátorů.

Ministerstvo obrany České republiky plánuje modernizovat asi padesát houfnic Dana, a to během let 2017 až 2020. Jejich modernizace se nebude týkat výměny 152mm hlavní.

Samohybná kanónová houfnice vz. 77 na kolovém podvozku Tatra 8x8 byla vyvinuta v polovině sedmdesátých let a ve své době představovala světovou špičku. Byla dodána tehdejší ČSLA, ale i armádám Polska, Lybie a Sovětského svazu. Po rozpadu Československa se stala dělostřeleckou výzbrojí české i slovenské armády.

Dá se předpokládat, že modernizace houfnic Dana bude provedena podle projektu české společnosti Excalibur Army. Militarybox, CC BY-SA

                                                          české 152mm houfnice Dana

                                                               (foto: JMTC / CC BY)

 

Diskusní téma: AČR bude modernizovat houfnice Dana

Datum: 29.08.2016

Vložil: Dip

Titulek: čas

Podle mě, hlavní myšlenkou modernizace je, ušetřit na důležitější a dát čas CSG pro vývoj nečeho, co nebude jen pouhým derivátem Dany.

Datum: 23.08.2016

Vložil: Dwarden

Titulek: Modernizace

pokud se mluvi o modernizaci 152mm tak to je prece project Ondava,
ktery sel po revoluci k ledu a zkusenosti do Zuzana

existuje project Modan coz je slovenska modernizace Dany
existuje M1CZ coz je ceska modernizace (netusim nase Dana jej maji)

155m modernizace vyustila v Zuzana komplet
to same plati o kouscich co jsou na T-72 podvozku (urcite mame nejake prebytecne)

krom modernizace tedy koupit I nejaky ten novy kus Zuzana 2

ono spise otazkou je stav munice 152mm, protoze jestli je tristni
tak radsi prodat ty 152 a prejit na 155

Datum: 23.08.2016

Vložil: Dwarden

Titulek: Re: Modernizace

takze jestli to chapu spravne ty Dana o kterych je rec jsou vz77
a modernice je myslena na M1CZ ci jeho variantu ?

Datum: 22.08.2016

Vložil: Sd

Titulek: Dana bez osádky

Ohledně dany bych určitě požadoval bezosadkové automatické ovládání dela.
V delove věži bez posádky s automatem a logistickou vychytávkou pro přebíjení.
Nový motor a komunikační vybavení.

Datum: 23.08.2016

Vložil: Deutschmann

Titulek: Re: Dana bez osádky

Toto co říkáte je cca 70% ceny nového stroje. Takže je otázkou zda modernizovat 30 let starý stroj nebo si připlatit pár korun a mít kompletně nový stroj.

Datum: 23.08.2016

Vložil: Sd

Titulek: Re: Re: Dana bez osádky

Modernizovat staré kusy nebo i přikoupit nové stroje.
S platformou Dana se dá pořád pracovat.
Tak jako s českým raketometem..vznikl Vampir za slušnou cenu...

Datum: 22.08.2016

Vložil: Sd

Titulek: Vampir a dana tak to musí být

Chce to min 20- 40 ks Vampir a 60-80 děl.
Pokud to bude dana určitě upgrade na 152 a spojení s pozemním palebným radarem 5-10 ks...a systémy C4/5...průzkumnou a spojovací roli můžou dělat ti titusy.

Pokud jde o lehké síly Pandur i Titus by měl existovat v minometné verzi.

Děla jsou dnes velké plus...a nestojí tolik jako třeba letectvo.
Nemo nebo amos na pandur a automaticky minomet do tituse a je hotovo.

Šel bych cestou Dany i novovýroba...a následný upgrade...ušetřené prostředky bych dal do jiných dělostřeleckých systémů.

To by bylo velmi efektivní.
Nové dělo 152 bych nakoupil až jindy...

Datum: 22.08.2016

Vložil: Sd

Titulek: 155

155 samozřejmě. A odpovídající dostřel 30+++

Datum: 22.08.2016

Vložil: Míša

Titulek: Proč ne.

Připadá mi to docela schopný a snad mám i dojem, že v AČR to nyní vypadá, že vítězí rozum, vrtulníky jsou důležitější a detekční prostředky též, snad se nevyberou zase v zájmu namočených firem do korupce, to by věškerý klad výše uvedený vzal za své. Snad se mohli ponechat kdysi dobrá RMka, když delší čas nebude náhrada.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Tommy

Titulek: Mě by zajímalo, kdy, kde a kolikrát

už se na bojišti uplatnily ty extrémní výkony moderních houfnic. Dostřel nad 40km, přesně naváděná munice atd. Co jsem četl např. studii o dobývání Faludže Američany, tak to bylo klasické schéma s houfnicí max 10km za čárou dotyku postřelující cíle v blízkosti vlastních vojsk.
Co velitel operace kritizoval nebyl dostřel, ale nedostatek hlavní (málo děl nebylo schopno krýt všechny úkoly, zajišťovat rotaci, opravy atd.) a pomalá reakce v důsledku nepružného způsobu velení a distribuce informací.
A to mi tedy dává větší smysl 50 modernizovaných děl s dostřelem 25,5 km, než 15 kusů (a na víc bychom neměli) dělostřeleckých "atletů", ze kterých by v případě potřeby bylo k dispozici max. 10.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Tommy

Titulek: DodatekRe: Mě by zajímalo, kdy, kde a kolikrát

Irák měl v 1. válce v zálivu k dispozici lepší děla s větším dostřelem než spojenci. A bylo mu to na dvě věci.
Rozhodují informace a manévr.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Jiri

Titulek: Re: DodatekRe: Mě by zajímalo, kdy, kde a kolikrát

Ano souhlas, nicméně to bylo jedine-tzn. to dělo co Irák mel. Celil Informačnímu protivníkovi o generaci lepšímu. Asi nejlepsi by bylo sehnat někde nějaký přebytek ze skladu např. Německé či francouzské houfnice a doplnit k nim munici aj.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Rase

Titulek: Re: Re: DodatekRe: Mě by zajímalo, kdy, kde a kolikrát

Jednoznačně souhlas. Taky nechápu, proč sme před pár lety nenakoupili ojeté PzH2000 od Němců (tak jako Litevci, Chorvaté atd.). Důvodem asi byla cena, ale stejně...
V době kdy se ve skladech našich spojenců válí stovky houfnic, nebo děl v ráži 155mm, by se snad našlo nějaké řešení. Aby se nemusely vyrábě nové hlavně ráže 155 pro Dany.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Jiri

Titulek: Dana a vampir

Prodloužení hlavne 152 mm, srp, propojeni se švédským radarem, upgrade celého systému aspro a k tomu možná dvě baterie raketometu vampir s raketami a dostrelem 40 km. Cílem je dopravit přesně munici na přijatelnou vzdálenost za přijatelnou cenu.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Sd

Titulek: Re: Dana a vampir

Tak tak.
Výroba Vampír by pomohla i průmyslu a cena jistě není vysoká.

Pro danu je třeba deep upgrade...dělo, automatické systémy, systémy řízení palby, c4/5 istar, atd. pořád by to bylo výhodnější než kupovat ojeté houfnice ze zahraničí..

Datum: 22.08.2016

Vložil: Jiri

Titulek: Dana

Myslim ze jedinou prijatelnou moznosti je vyroba 152 mm hlavne v csg. Hovorim o restartu projektu ondava. Důvodem je množství munice ve skladech.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Rase

Titulek: Zmodernizovat a uložit

Mno pokud je za rozumnou cenu zmodernizují, po modernizaci budou pár (opravdu jen pár) let sloužit a pak se přesunou do skladů, přičemž vojáci dostanou něco nového s ráží 155, tak to bude rozhodně dobrý krok.
Celé to stojí a padá na ceně. Vrážet do toho velké peníze nemá smysl.
Pokud to bude ve stylu přidání nového systému řízení palby, výměna nejnutnějších dílů a třeba pořízení maskovací sítě (ať vypadá cool), nevidím v tom problém.
...a až začne CSG vyrábět hlavně ráže 155, tak je rychle pořídit a namontovat :)
(na cvičeních se zatím vystřílí zásoby munice ráže 152 a zbytek třeba prodá nebo dá Kurdům)

Datum: 22.08.2016

Vložil: jsk

Titulek: Osvědčené zbraně např. z USA

koupit nemůžeme, protože USA obchodují stylem vláda-vláda, a ne přes nějakou obskurní společnost, která si pořebuje vydělat. A provize také nepřipadá do úvahy, proto budeme "moderznizovat" staré křápy na ruskou munici (aby ji Putin nemusel vozit sebou až k nám pojede na dovolenou).
Ruští agenti na MO pracují na 1*.

(sloučeno a upraveno redakcí)

Datum: 22.08.2016

Vložil: jsc

Titulek: Re: Osvědčené zbraně např. z USA

... že mě to ani nepřekvapuje, že jsk zase nadhazuje americké nabídky. Tady se lidi snaží přijít s domácím produktem na solidní úrovni za solidní cenu, který by zaměstnal naše lidi a nutil rozvíjet naše mozky a nějaký pytlík tu bude vytřepávat jakési nesmysly. Chce to trošku uvažování a hrdosti, protože když ve Škodovce stavěli špičkové kanony, tak v Jůesej ještě tahali kačera srali do plínek z kukuřičných listů.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Tommy

Titulek: Re: Osvědčené zbraně např. z USA

No tak zrovna tady je to přesně naopak. Když teď MO vyhlásilo výběrové řízení na radary, výslovně bylo řečeno, že pouze vláda-vláda a americké firmy se právě proto nepřihlásily. Já bych si to nemaloval, např. za podivnými čachry kolem Panduru byly právě americké zbrojovky a jejich ne zrovna košér lobovací metody. Američani mají bohužl dost podivný systém výběru lidí do zahraniční diplomacie (v podstatě jsou to trafiky pro sponzory prezidentské kampaně) a podle toho to vypadá.

Datum: 22.08.2016

Vložil: Sd

Titulek: Jsk má recht

Kdo alespoň ví, která bije...věděl by že JSK uvažuje správně.

Nicméně systém Dana byl jednou jeden z nejlepších systémů ve své kategorii na světě a náš průmysl by to určitě uvítal.
Osobně bych udělal družbu s našimi slovenskými přáteli a excalibr army, která sice není superfirma č. 1, ale jakýsi upgrade připravili. Mimochodem ex. army byl vytlačen na slovensko.

Na tomto uogradu bych začal a až by to bylo hotovo..dal bych se do paktu s izraelci nebo Saabem, aby nám tu houfnici elektronicky pořádně nadupali a koupil bych i palebné radary.

Dana potrebuje 155mm to je základ, snížit hmotnost, nový podvozek i motor,nové informační systémy.
Díky pokroku ve vývoji by ta věž mohla být menší a plně autonomní, dana potřebuje také upgrade proti IED a minám.

A dostřel se standardními náboji 30 Km.
Také by měla umět současný zásah cíle až několika projektily.

Nakonec dokoupit menší množství přesné naváděné munice a munice s prodlouženým dosahem.

Záznamy: 1 - 21 ze 21

Vyhledávání