internetový armádní magazín
SR-10 - ruská náhrada letounů L-39 Albatros
Ještě před koncem loňského roku, 25. prosince 2015 proběhl na ruském letišti Oreškovo - Vorotynsk zálet prvního prototypu lehkého proudového cvičného a akrobatického letounu SAT SR-10. Letoun byl při svém záletu vybaven starším již používaným ukrajinským motorem AI-25TL. Za řízením nového letounu byl podle zveřejněných zpráv zkušební pilot Jurij Kabanov. Zálet proběhl bez problémů.
Letoun SR-10 vznikl v konstrukční kanceláři SAT v roce 2007, a to z její vlastní iniciativy k možnému zařazení do výcvikového systému ruských vojenských pilotů. V neletové podobě byl poprvé prezentován na výstavě MAKS-2009 v Moskvě.
Na jaře roku 2014 se letoun SR-10, spolu s konkurenčním turbovrtulovým strojem Jak-152, zúčastnil otevřené soutěže Ministerstva obrany RF na letadlo pro základní odbornou přípravu pilotů. Přednost však byla dána jednoduššímu typu Jak-152.
Mezi letouny pro základní odbornou přípravu Jak-152 a zaváděnými výkonnými cvičně-bojovými stroji Jak-130 je však podle názorů odborníků příliš velká mezera, kterou bude nutno zaplnit. Typ SR-10 tak dostane novou šanci.
SR-10 je jednoduchý jednomorový proudový letoun s maximální vzletovou hmotností asi 2700 kg. Jeho běžná cestovní ekonomická rychlost by se měla pohybovat kolem 520 km/h, maximální dosažitelná pak kolem 900 km/h. Je počítáno se vzletovou rychlostí 190 km/h, přistávací rychlostí 185 km/h, s počáteční stoupavostí u země asi 60 m/s, minimálním poloměrem stabilní zatáčky 290 m, doletem kolem 1500 km a maximálním dostupem 6000 m. Letoun by měl být schopen akrobatických manévrů s maximálním přetížením +10/-8 g. Pohonnou jednotkou stroje by měl být ruský dvouproudový motor Saturn AL-55 využívající konstrukčních poznatků z velmi úspěšných motorů AL-31F.
SR-10 by mohl být vyráběn v Dagestánu u společnosti Aviaagregat. Militarybox, CC BY-SA
SAT SR-10
(foto: V. Kuzmin / CC BY-SA)
Dřívější zpráva 8.7.2014 : Ruská náhrada letounů L-39 Albatros