internetový armádní magazín

SR-10 - ruská náhrada letounů L-39 Albatros

02.01.2016 20:15

Ještě před koncem loňského roku, 25. prosince 2015 proběhl na ruském letišti Oreškovo - Vorotynsk zálet prvního prototypu lehkého proudového cvičného a akrobatického letounu SAT SR-10. Letoun byl při svém záletu vybaven starším již používaným ukrajinským motorem AI-25TL. Za řízením nového letounu byl podle zveřejněných zpráv zkušební pilot Jurij Kabanov. Zálet proběhl bez problémů.

Letoun SR-10 vznikl v konstrukční kanceláři SAT v roce 2007, a to z její vlastní iniciativy k možnému zařazení do výcvikového systému ruských vojenských pilotů. V neletové podobě byl poprvé prezentován na výstavě MAKS-2009 v Moskvě.

Na jaře roku 2014 se letoun SR-10, spolu s konkurenčním turbovrtulovým strojem Jak-152, zúčastnil otevřené soutěže Ministerstva obrany RF na letadlo pro základní odbornou přípravu pilotů. Přednost však byla dána jednoduššímu typu Jak-152.

Mezi letouny pro základní odbornou přípravu Jak-152 a zaváděnými výkonnými cvičně-bojovými stroji Jak-130 je však podle názorů odborníků příliš velká mezera, kterou bude nutno zaplnit. Typ SR-10 tak dostane novou šanci.

                                          PODPOŘTE MILITARYBOX

SR-10 je jednoduchý jednomorový proudový letoun s maximální vzletovou hmotností asi 2700 kg. Jeho běžná cestovní ekonomická rychlost by se měla pohybovat kolem 520 km/h, maximální dosažitelná pak kolem 900 km/h. Je počítáno se vzletovou rychlostí 190 km/h, přistávací rychlostí 185 km/h, s počáteční stoupavostí u země asi 60 m/s, minimálním poloměrem stabilní zatáčky 290 m, doletem kolem 1500 km a maximálním dostupem 6000 m. Letoun by měl být schopen akrobatických manévrů s maximálním přetížením +10/-8 g. Pohonnou jednotkou stroje by měl být ruský dvouproudový motor Saturn AL-55 využívající konstrukčních poznatků z velmi úspěšných motorů AL-31F.

SR-10 by mohl být vyráběn v Dagestánu u společnosti Aviaagregat. Militarybox, CC BY-SA

                                                                 SAT SR-10

                                                     (foto: V. Kuzmin / CC BY-SA)

 

 

Dřívější zpráva 8.7.2014 : Ruská náhrada letounů L-39 Albatros

 

Diskusní téma: SR-10 - ruská náhrada letounů L-39 Albatros

Datum: 12.01.2016

Vložil: Pavel

Titulek: SR-10

Možná se mi to jenom zdá, ale nemá ten letoun příliš nízký "rozchod" zadních podvozkových kol. ? Je to patrné na vícero snímcích.

Datum: 04.01.2016

Vložil: mates

Titulek: re

Rozhodně velice zajímavý letadlo,takhle nějak bych si představoval vodochodského následovníka L-39.

Datum: 03.01.2016

Vložil: Pepe

Titulek: SR-10

Řekl bych, že SR-10 využívá některých poznatků "suchojovců" získaných při práci na projektech S-22, S-32, S-37 (Su-47 Berkut). Nosné plochy s obrácenou šípovitostí mají zajistit nízkou pádovou rychlost a současně vysokou manévrovatelnost při zachování celkově velké technické jednoduchosti letounu.

Datum: 03.01.2016

Vložil: David

Titulek: SR-10

Ruské vojenské letectvo si stěžuje také na příliš vysoké provozní náklady Jak-130. Jak -130 je sice špičkový letoun, ale možná v tom je trochu problém, na některé úkoly je až zbytečně výkonný. Takže SR-10 považuji za velice dobré řešení. Je ale otázkou, kolik si jich nakonec ruské letectvo pořídí.
Navíc - u tohoto letounu lze předpokládat i export, který by mohl být docela úspěšný

Datum: 03.01.2016

Vložil: Xawier

Titulek: Re: SR-10

Podle mého názoru ruské letoctvo SR-10 vůbec nenakoupí. Jak už bylo řečeno, jedná se o vlastní iniciativu soukromé firmy a ta ho chce po předcházející prohře ve výběrovém řízení nabídnout letectvu jako mezistupeň mezi vítězným Jakem 152 a Jakem 130. Nicméně ruské letectvo nikdy neřeklo, že něco takového zamýšlí (osobně si také myslím, že ke třem různým letounům pro výcvik nepřistoupí). Ale letounek každopádně velice zajímavý a držím mu v boji o zákazníky pěsti.

Vyhledávání